Hej! Det här ämnet täcker säkert några underforum, men jag lägger det här så får vi se vad som blir bäst.

Kortvariant: Vi funderar på att bygga ett snickeri i ladan på bilderna. Den har satt sig i ena hörnet lite och behöver antagligen lyftas. Är det smartast att gjuta ett betonggolv under hela rasket? Hur bör man göra med taket om man ska isolera snickeriet?

Långvariant:

Vi har en lada på 12.5 x 7.5 meter (halva delen i timmer, resten plankväggar) som vi funderar på att bygga ett litet halvengagerat hobbysnickeri i.
Planen är att isolera väggarna samt bygga innertak så att det går att värma upp (troligen med luftvärmepump) även på vintern när/om man vill.

Största funderingen är just nu golvet: bör vi välja betonggolv eller trägolv?
Vad är era erfarenheter och spontana tankar om plus och minus för de två alternativen?
Ladan har "satt sig" på några stockar på minst en sida (se bild), och de bågnar ut och är nästan helt ihåliga av röta och kommer bytas.

Våra tankar är för närvarande:
  • Arbetsamt, tungt och dyrt att gjuta betonggolv inne i befintlig lada (fast för all del så skulle trägolv i lämplig dimension inte bli gratis det heller förstås..).
  • Kallare arbetsmiljö med betonggolv än trägolv (vi vill undvika sånt lyx som golvvärme av kostnadsskäl, samt för att kunna borra i plattan vid eventuellt behov utan att oroa sig för att borra sönder något ingjutet).
  • Lättare att få betonggolvet helt stumt och plant för att klara av riktigt tunga maskiner såsom hyvel och (metall)svarv?
  • Hållbarare och lättare renhållning med betonggolv.

Hur funkar det med betonggolv och gamla timmerkonstruktioner? Lyfter man upp ladan och "lägger" den på plattan? Om inte väggarna står på samma konstruktion som plattan så rör de väl sig fasligt?

Vår andra fundering rör taket. Det ligger idag ett plåttak på hela ladan, och under plåten finns rester av ett gammalt trä-/pärttak delvis kvar i form av illa åtgångna träbitar.
Såvitt vi vet och kan se så är det troligen tätt och undertakets usla kondition beror på tidigare utsatthet före monteringen av nuvarande plåten. Men nyckelordet här är då det där "troligen".
Bör vi byta ut hela plåttaket för att vara säkra på att det inte finns några små läckor som kan ställa till det när vi isolerar och sätter in innertak, eller finns det något bra/hållbart/rimligt sätt att täta/säkra nuvarande takplåten från läckor?
Om vi skulle ta oss tiden och engagemanget att manuellt försöka granska hela ytan, finns det då något sätt att på ett hållbart sätt täta eventuella hål vi möjligen skulle hitta?
Och är det ens rimligt att försöka leta läckor, eller är risken för stor att vi missar något hål ändå så det är bättre att bara ge upp och köpa ny plåt direkt? Det finns andra delar av ladan som har gammalt sprucket tegel nu, och de gamla plåtarna skulle säkert vara tätare där än teglet.

Röd lada med öppna dörrar som avslöjar timmerväggar och plankor inuti, med metalltak, omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt av en ladans inre takkonstruktion med synliga träbjälkar och plankor, och vita lampionglödlampor hängandes ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som undersöker sättningen på en röd timmerlada med skadad grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mumonthebrink
  • Laddar…
Hej!
Fantastisk lada du har, kommer bli perfekt för snickeri. Jag skulle satsa på betonggolv för det är det bästa för maskiner osv. Har själv en såg i familjen liknande detta med betonggolv.
Jag tror du måste lägga om taket så du får ny spont så att inte plåten droppar kondens ner i taket. Får det är väl inge papp lr duk mellan plåt och trä nu?
 
Glömde säga att om du gjuter platta och ställer ladan på den så för du nog anpassa första stockvarvet så den kommer i våg.
 
holmberg87 skrev:
Glömde säga att om du gjuter platta och ställer ladan på den så för du nog anpassa första stockvarvet så den kommer i våg.
Tack för svaren!
Det blir ju en hel del jobb. Min första plan var att ställa upp en byggnad på en annan del av gården som är tom. Nu börjar jag fundera på den här ladan som är väldigt central och användbar. Nästa fundering är ju förstås om man helt enkelt skulle peta ner ladan och ersätta den med en ny byggnad. Vänta vänta! Lugn, läs färdigt! Min tanke är ju att i princip hela byggnaden blir omgjord i alla fall. Vi har haft en timmerman här som tittat på väggen på sista bilden. Den är illa åtgången och fem lager bör bytas eller repareras. Golvet skulle kastas ut och ersättas med en betongplatta. Taket skulle i princip behövas byggas om helt, och inifrån ser man ingenting av den gamla ladan eftersom vi skulle isolera på insidan. Det enda som skulle bli kvar av den gamla byggnaden skulle ju vara några bitar av den gamla timmerväggen och några ingjutna grundstenar. Inte vad jag kallar en "kärleksfull restaurering" direkt, snarare ett frankenstein-jobb som säkert tar längre tid och är pilligare än att helt enkelt ställa upp en ny byggnad av modernare - rakare - material.

Jag är en sån som vill fundera igenom alla alternativ innan jag beställer mig, så jag har inte kastat idén i sjön att renovera ladan. :)
 
Angående taket var jag i en liknande situation, fast med eternit utan undertak. Jag spände takduk mellan takstolarna som droppskydd. Nu är ju bygget inte ens klart än, så det är ju för tidigt att säga om det funkar. Jag har en vän hade en lada som var mer lik din med plåt på sticketak. Han satte oljehärdad masonit underifrån, isolerade och byggde en musikstudio och den har stått i fem år nu, så jag skulle säga att det inte är helt uteslutet att använda befintligt tak. Här är tråden till mitt pågågende bygge: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/285905-ett-gammalt-holoft-blir-kontor.html
 
  • Gilla
iLEZ
  • Laddar…
grubbleur skrev:
Här är tråden till mitt pågågende bygge: [länk]
Jisses! Vilket snyggt jobb! Grattis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.