Hej,

Jag vänder mig hit efter många timmars googlande utan att ha hittat något bra svar och hoppas att någon där ute kan hjälpa mig.

För ett tag sedan har min elpanna börjat låta illa med jämna mellanrum, och det verkar hänga ihop med hur utomhustemperaturen rör på sig. Jag är helt okunnig själv, men tror att det kallas för shunt, där jag tycker ljudet verkar komma ifrån. En svart liten låda med en ratt på ovanpå själva pannan. På ratten är det en sån där klassisk varm/kallvatten röd/blå märkning. Först surrar den lite lätt, vilket låter helt normalt om jag får gissa men sen direkt efter smäller den till tillräckligt högt för att jag ska höra ljudet från källaren till övervåningen. Låter ungefär som att man slår en hammare halvhårt mot en bräda. Ni får ursäkta mina usla beskrivningar men jag är nog mannen som gud glömde när det kommer till maskiner...

Hur som helst, är det någon som kan veta vad det kan vara, och vad jag borde göra så skulle jag uppskatta det otroligt mycket!

Mvh Uffe
 
Kan det vara för lite vatten i systemet, så det blir en luftbubbla?
 
Trycket brukar ligga på ungefär en bar, men sjunker sakta... ungefär varannan vecka får jag fylla på. Till saken hör (kanske) att varmvattenberedaren i pannan sprang läck för ett halvår sedan så hade rörmok hemma som fick koppla ur den och sätta in en extern. Vet inte om det kan hänga ihop?
 
Om det knackar från shunten så är det troligen ändlägesbrytaren som är trasig eller feljusterad. Då försöker motorn vrida shunten för långt så att dreven i växellådan kuggar över.
 
Trycket skall absolut inte sjunka i värmesystemet! Det är en sluten krets, så det skall ligga konstant, så du har troligen en läcka eller övertrycksventil som inte håller tätt. Fyller du på nytt vatten är det syresatt och kan orsaka rost i radiatorer och delar av svartmetall.
 
Tack så mycket för alla svar! Det låter som att jag får försöka få tag på en röris rätt omgående :(
 
Att du behöver fylla på vatten ofta är förmodligen ett annat fel, men det gör ju att det är större anledning att ta dit en röris.

Det faktum att du fyller på vatten ofta kan ju, rent teoretiskt, göra att det blir mer slam/rost i vattnet som har gjort att shunten kärvar ihop. Testa att ställa om shunten till manuellt läge (brukar vara genom att dra ut eller trycka in vredet) och vrid den för hand mellan ändlägena några gånger. Glöm inte att ställa tillbaks den till automatisk läge igen...

Alternativt så brukar man kunna handköra shunten i styrsystemet och då se om/när den knackar. Tänk på att den rör sig väldigt långsamt, så du kan behöva titta en stund innan det händer nåt.
 
Återigen tack allihopa! Hade röris hemma här igår och nu är jag aningen visare. Shunten hade kärvat fast, och det hade pajat motorn. Dessutom var expansionskärl trasigt. Kommer och fixar det i nästa vecka och det lät inte som att det blir så dyrt. Motorn urkopplad nu så det är tyst och skönt här igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.