Det är just därför jag undrar vad vi bäst bör göra. I princip hela husets charm hänger på den jättelika altanen som höjer sig flera meter över gatunivån där vägen är.
 
Gör som alla andra? köp huset, var glad och strunta i kommunen....

Man ska inte rota i "döda" frågor, det kan bara gå illa...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag var med om något liknande när vi sålde vårt förra hus.

Vi hade byggt en balkong längs hela framsidan på souterränghuset.
Hade sökt och fått bygglov 2011, men när snickaren gick igång gick det undan,
så bygganmälan, konstruktionsbeskrivning, kvalitetsansvarig etc
var det ingen tid till innan balkongen var färdig.

Så när vi skulle sälja var ju balkongen byggd utan bygglov (lovet hade förfallit 2015).
Så jag fick söka nytt bygglov och fixa allt "pappersarbete" i efterhand vid försäljningen 2009.

Så här skrev mäklaren i vårt köpekontrakt:
Med föreliggande tillägg till ovan nämnda köpekontrakt, har parterna överenskommit följande:
Säljaren garanterar att bygglov finns för tillbyggnaden(balkong) vid tillträdesdagen samt att den är åtgärdad...
...
Om inte bygglov samt ombyggnad är ordnade på tillträdesdagen står säljaren för alla omkostnader...
Osv.
Det kostade oss ett par tusenlappar att ordna i efterhand,
men å andra sida gjorde vi en vinst på 160% på kåken på tio år :)
 
Mäklare som skriver "Vill minnas" känns ju sådär :thumbdown , kan du ta fram fakta borde väl mäklaren kunna göra det också. Fråga även grannar om de minns när altanen byggdes, spelar troligen ingen roll när den byggdes.

Jag skulle kräva att frågetecknen om altanen är undanröjda av säljaren innan köp. Diskvalificerar säljaren er för detta är det väl bara att lägga upp länk till annonsen här.
 
F
Svaren från ägaren i mäklarens frågeformulär tyder på att denna är extremt medveten om att bygglov saknas. Men kolla med kommunen viken höjd som gäller. I Göteborg är det 60cm men jag vet andra kommuner som tillåter 1m.
 
Varför lägga bud på något och sedan pruta? Lägg det bud du tycker att du vill betala. Var kommer attityden ifrån att köpare skall ha ersättning för något man köper. Säljaren lägger väl ut sin fastighet till ett pris man anser sig vilja ha med dom fel och brister som finns. Vill inte vad köparen betala det så är det bara att gå vidare.
 
  • Gilla
Calle2 och 2 till
  • Laddar…
Jag antar att själva tänket med att man skall ha "rabatt" på det pris man själv har satt som köpare härrör ifrån tanken att huset är övervärderat för att ingen annan hittat dom fel man själv gjort.

Men det funkar ju inte så. Man sätter det pris man själv tycker det är värt och vill betala. Om det sen kommer någon annan som tror att nya tapeter är den enda och största utgiften som finns blir det ju deras problem.

Har upplevt liknande exempel själv ett flertal gånger; att spekulanter på visningen av en tomt inte hade en aaaning om att man behövde spränga för att få fram vatten och avlopp, eller att man fick höja marken rejält för att kunna bebygga en sjötomt på en annan, eller att stödmuren mot havet som var 6 meter hög på en tredje var så dålig att den behövde läggas om (och vi var dom enda som gick ut på utsidan och tittade på dess skick). Alltsammans åtgärder i storleksordningen 100kkr - 250kkr som inte fanns med i deras kalkyler.

Så vad gör man? Man gillar läget och lägger ett bud man kan stå för. För vår del innebar det att vi inte köpte något av dessa tre objekt.
 
fusion skrev:
Mäklare som skriver "Vill minnas" känns ju sådär :thumbdown , kan du ta fram fakta borde väl mäklaren kunna göra det också. Fråga även grannar om de minns när altanen byggdes, spelar troligen ingen roll när den byggdes.

Jag skulle kräva att frågetecknen om altanen är undanröjda av säljaren innan köp. Diskvalificerar säljaren er för detta är det väl bara att lägga upp länk till annonsen här.
Så du vill alltså jävlas med säljaren om ni inte skulle komma överens? Låter ju rätt barnsligt. Affärer är affärer och är man inte överens blir det ingen affär, rätt enkelt?
 
gusvo085 skrev:
Så du vill alltså jävlas med säljaren om ni inte skulle komma överens? Låter ju rätt barnsligt. Affärer är affärer och är man inte överens blir det ingen affär, rätt enkelt?
Att köpa hus är inte "affärer".
Det är högst personligt och känsloladdat och får stora personliga konsekvenser.
Det handlar mer om livsval som du skall leva med många år framöver.
 
Ja, men det är ju fortfarande så att man inte måste jävlas om man inte kommer överens? Det jag reagerar på är attityden att man ska hänga ut säljaren.
 
Ring kommunen och fråga hur de ser på saken och vad det kan kosta att åtgärda i efterhand. Skriv in i kontraktet att köpet går tillbaka om bygglov ej medges.
 
  • Gilla
freter och 1 till
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Ja, men det är ju fortfarande så att man inte måste jävlas om man inte kommer överens? Det jag reagerar på är attityden att man ska hänga ut säljaren.
Jo, det har du en poäng i.
Men om någon nu känner sig orättvist behandlad och att andra parten kör fult(undanhåller att det saknas bygglov till andra köpare), så kanske det blir en liten upprättelse för denna?
Och sen är det spännande läsning för oss andra ;)
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Saintus skrev:
"På den sista frågan fick jag inget svar, säljaren har i frågelista svarat att de såvitt de vet finns erforderliga bygglov. Det är om jag fått korrekt information varken nuvarande ägare eller ägaren innan dem som byggt altanen. Vill minnas att någon sagt ett byggår -09 på den. Det finns ingen information som tyder på att det finns något föreläggande från byggnads nämnd eller annan myndighet angående altanen. "
Bara slingrande formuleringar.
"säljaren har i frågelista svarat att de såvitt de vet finns erforderliga bygglov"
"Det är om jag fått korrekt information"
"Vill minnas att någon sagt"

"Det finns ingen information som tyder på att det finns något föreläggande från byggnads nämnd eller annan myndighet angående altanen."
Nej, för de vet ju inte om det.
 
Bara jag som undrar varför fastigheten byter ägare stup i kvarten?
 
harry73
Bara några tankar,
om man får höja marken med 0,5m utan bygglov och sen får bygga en altan med maxhöjd 0,5m, borde man klara sig.
Problemet är då stödmuren, men då kan man kanske lägga jord på utsidan? Armerar man den backen, kan den bli väldigt brant. (Armering blir då växelvis geonät och 20-30cm jord)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.