Hej!
Jag har en fråga.
Jag har idag solfångare på mitt tak som jag underhållsvärmer huset med och en värmepump som jag värmer poolen med.
Min fråga är hur skall man styra solfångarna så dem värmer upp poolen först och när den har rätt temperatur så växlar den över till acc.tanken igen jag har en 75 kw värmeväxlare till poolen som jag tänkt att använda. Tanken är att värmepumpen skall få jobba lite mindre då jag egentligen har gratis värme på tacket.

MVH Chrille
 
Du kan installera en trevägsventil/Shunt som sedan styrs av en shuntmotor som får sin signal ifrån en temperaturgivare på returtempen från poolen. Då växlar flödet mellan pool och acc.tank beroende på inställt temperatur på returen. Sen behövs naturligtvis reglerbox till dette, finns ibland att hitta billigt på blocket.
 
Min erfarenhet av att värma poolen med solfångarna är att du kommer skicka all värme till poolen, hela säsongen (gäller normalstora paneler, normalstor pool, normal badtemperatur). Jag tror inte du behöver automatik, räcker med styrning av solcirkulationen efter temp i panelerna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.