Vi bor i ett trähus från 1830 (tror jag) och har en fråga ang takfoten.
Det sitter idag något som jag hört heter simslåda men som jag tycker inte ser så tidstypiskt ut, läs fult!
Då jag tagit bort några brädor och ser hur de gamla brädorna ser ut som sitter där förstår jag poängen med de nya sims-brädorna dock.
Nu undrar jag vad som är lämpligast att göra med rimlig tidsåtgång och pengar om man vill ha en fin vit takfot.
1. Måla de gamla brädorna, vilka är väldigt hårt åtgångna och omålade.
2. Lägga längsgående brädor på "tvärsen" av de gamla och måla vita. Och på väggen, där fasadpanelen slutar, får man ju också lägga vita brädor upp till taket.

Bifogar ett par bilder som visar hur det ser ut.

/Stefan
 
  • Sliten takfot med åldrade träbrädor på ett rött trähus med vit stuprörsknut, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrade, omålade takfotsbrädor på ett trähus, med synliga skador och slitaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade (och har) borstat rent och målat dom gamla brädorna med faluröd slamfärg (utan linolja). Förutsatt att huset är målat med det, men det ser det ju ut som?
Sen borde man kanske titta över hur taket ser ut på vinden. Normalt har man ju en luftspalt mellan vägg och tak och upp till nocken, nu ser det ut att vara ganska tätt där och det kanske är det som gjort att varm och fuktig luft stått kvar under takutsprånget och gjort brädorna fuktiga.
Det borde hur som helst bli bättre av att ta bort befintliga brädor så att det kan torka upp och måla med en fuktgenomsläpplig färg.
 
Den nedre bilden visar hur det var tänkt att se ut. Man ser undersidan på trödet och det är det klassiska utförandet på torp och smärre-medelstora bondgårdar.

Traditionellt så rödmålar man undersidan på utskiftet om man vill ha det fint. Bara utsidan och nederkanten på hängbrädan(takfotsbrädan) kan man måla vit om man har råd. Det vita skall naturligtvis vara brutet med litet kimrök så det skiftar i grått för att få bättre täckförmåga och spara på den dyra vitfärgen.
Orsaken till att det gamla trävirket är omålat är sannolikt att man sparade på rödfärgen. Torp och backstugor och bondgårdarnas uthus stod ofta helt omålade långt in på 1900-talet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag trodde att det var vitt man målade traditionellt. Ser många gamla torp som har det. Huset har stått obebott en längre tid på 70 talet och jag misstänker att det va då som dessa fukt skador kom till. Sedan man satte på dessa simsbrädor och la om taket, som jag tror gjordes på 80-talet så har fukten försvunnit från virket och torkat upp. Kanske hade man klätt utsprånget med panel med fukt som inte kunde torka som följd. Kan ni rekommendera någon bra litteratur på ämnet så man kan lära sig mer om hur gamla hus var konstruerade och såg ut?
 
T ex Böndernas bygge av Finn Werne.
Kommer inte ihåg huruvida det står specificerat så mkt om just takfötter, men väldigt informativt om gammalt byggande i allmänhet och lantlig bebyggelse i synnerhet.

Svenska trähus av Lars Sjöberg är också bra.
 
Det ser fel/konstigt ut nu när du tagit bort de underliggande brädorna då väggpanelen inte är byggd för det när den blev utbytt, utan anpassad för den inbyggda takfoten. Tyvärr blir inte utseendet bättre eller mera tidstypiskt utifrån att panelen nu inte harmoniserar. Har du funderat på vad du ska göra med den?
Jag hade låtit brädorna vara kvar levt med utseendet.
 
Sätt lite lika dan panel ovanför listen och måla allt så blir det jättebra.
Dom gamla hus jag har ägt/äger och tittat på har undersidan målad i fasadfärgen (rött vanligtvis) men det finns säkert lokala avvikelser för hur man brukade göra förr.
 
AndersS skrev:
Det ser fel/konstigt ut nu när du tagit bort de underliggande brädorna då väggpanelen inte är byggd för det när den blev utbytt, utan anpassad för den inbyggda takfoten. Tyvärr blir inte utseendet bättre eller mera tidstypiskt utifrån att panelen nu inte harmoniserar. Har du funderat på vad du ska göra med den?
Jag hade låtit brädorna vara kvar levt med utseendet.
Jag håller med om att det ser konstigt ut när man kapat panelen och satt dit en list. Men jag funderar på att antingen skarva i nya brädor och måla rött samt att måla takfoten vit eller att lägga dit vita vågräta brädor från listen och upp till taket. Och även fortsätta på takfoten så den blir vit. Men jag ska åka runt lite och titta på gamla torp/hus i trakten. Har sett några fina i Lerum och Stenkullen bla.
 
Här i Småland när man har rödfärgade torp är "alltid" takfoten rödfärgad om den den fått någon behandling. De som bodde i torp från 1800-tal hade inte råd med färg på annat än det mest nödvändiga.
 
Ska du måla något där ska det vara rödfärg.

Fördel om du samtidigt målar överdelen av väggen så kan allt smälta ihop lite. Jag tror man inte reagerar så på den lite konstiga listen överst när det blir samma färg.
Vitt under taket (förutom att det ser "konstigt" ut i förhållande till hustypen) kommer bryta av och dra dit blicken mer, med följd att den udda överdelen av panelen uppmärksammas mer.
 
Tycker än dock att takbrädorna ser helt ok ut med tanke på den tid de suttit där! På vårat hus var de helt ruttna de sista 10-20 centimetrara då huset varit utan fungerade hängrännor ett tag, så hade jag inget annat val än att laga dom samt att bygga in i låda igen.
 
Detta va ju himla intressant. Jag som trodde att nästan alla hade vita takfötter. Längst nere på denna sida ser jag just ett liknande hus som vi har. Och där är det också vitt. Ni menar alltstå att detta är inte ursprungsfärgerna. Tycker att det är fint när man ser takstolarnas tassar på detta vis. Så är det dessvärre inte på vårat. Vinrött trähus med synliga vita takstolstassar och detaljrik veranda i soligt landskapsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elegantast blir det om du skarvar i panelen och målar rött med riktig kvalitet på färgen...när de kokar slamfärg nu så fuskas det med kvaliteten på pigment o mjöl så den färgen rötskyddar inte lika bra..

Dock bör du också lösa rännorna som ju annars ser klumpiga ut...som lådorna gör...snyggt men inte passande på torp är fotplåt med ståndfals o att skicka vattnet ner i stuprör det ger en väldigt slank takfot...
Så skaffa tunnare rännor o sätt krokarna under teglet samt stuprör tunna med gammaldags utseende
 
Det bild du klippt in är inget torp utan mera en gård/boningshus, finns säkert många benämningar lokalt.
Tänkte inte på att de flesta "stadsbor" kallar ett sommarhus på landet för torp. ;)
När vi kommer in på denna typ av byggnader så blir målning mera omfattande och kan även vara andra färger än rödfärg.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Om huset har fönster nära takfoten så är en fördel med vit el ljust grå takfot att det blir ljusare, även inne.

Och, utformning med listverk och färgsättning beror väldigt mkt på vilken typ av hus det är, och var det ligger, (stad el landet).

Sedan kan man ju komma ihåg att färgsättning efter smak är fri så länge som inte detaljplanen säger annat. Bara för att man har ett gammalt hus så måste man inte måla det efter trolig standard på färgsättningen. Har man ett gammalt hus från 1800-talet så är det oftast renoverat, ändrat, tillbyggt efter många olika stilideal under tidens gång. Då är det inte givet hur man ska göra, dvs vilken stilepok ,man ev vill använda sig av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.