Moving
Kanonfint och dyrt, med Blåbetong och 16 år gammalt Radonprotokoll, antagligen efter det radonsanerats med fläktarna, inte en rad om strålningen.
Tyvärr ganska vanligt i det fina området.
http://www.vincent.se/objekt/batsmansvagen-6/

Minns att han hade en stuga på tomten för att arbeta.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
och den där invändiga hängrännan med stuprör var ju klart utanför boxen kan man säga....
 
Moving
lob skrev:
och den där invändiga hängrännan med stuprör var ju klart utanför boxen kan man säga....
Missa den, verkligen ovanligt, men är uppenbart ett gammalt radonhus och strålande väggar. Tråkigt, ofta så. Och höga priser där ändå.
 
Moving skrev:
Kanonfint och dyrt, med Blåbetong och 16 år gammalt Radonprotokoll, antagligen efter det radonsanerats med fläktarna, inte en rad om strålningen.
Det nämns i en bilaga att radonfläkt är installerad i vinkällaren.

Priset är helt normalt för Danderyd. Villor under 10 miljoner är ovanligt.
 
Moving
Usch då kan det vara markradon också.

Ja vi såg på en 500 kvm som gick för runt 8 för några år sedan, men kommunen är så snål.
 
Hej
Hur vet ni att det är radon från byggmaterialet? Det finns ju lättbetong från den tiden som inte är radonhaltig. Siporex som tillverkades i Gävle t.ex. /LOB
 
Hemmakatten
Vårt förra hus var byggt 1964,likadan stil som Danderydshuset ovan. När vi köpte huset 1997 var det en stor "noja" kring radonhus. Vårt hus var också byggt i lättbetong men utan rado. Däremot fanns det radon i skacktmassorna under huset (det kan ingen gardera sig för), huset blev osålt. Säljarna åtgärdade markradonen och la ut huset på nytt ett halvår senare. Fortfarande fanns det många köpare som drog sig ur pga raadonet. Men jag menar att ett radonsanerat hus med radon från marken inte är någon fara. Det borde istället vara ett utmärkt köp. VIlket vi tyckte och kunde tom pruta lite..
 
Moving
lob skrev:
Hej
Hur vet ni att det är radon från byggmaterialet? Det finns ju lättbetong från den tiden som inte är radonhaltig. Siporex som tillverkades i Gävle t.ex. /LOB
Men är mindre vanligt tyvärr, har sett många och har egna mätare. Många finna hus har fallit på detta. Innerväggar kan bytas men helst inte för många och ytterväggar.

Dessutom är det markradon i de finaste områdena där.
 
Moving
Hemmakatten skrev:
Vårt förra hus var byggt 1964,likadan stil som Danderydshuset ovan. När vi köpte huset 1997 var det en stor "noja" kring radonhus. Vårt hus var också byggt i lättbetong men utan rado. Däremot fanns det radon i skacktmassorna under huset (det kan ingen gardera sig för), huset blev osålt. Säljarna åtgärdade markradonen och la ut huset på nytt ett halvår senare. Fortfarande fanns det många köpare som drog sig ur pga raadonet. Men jag menar att ett radonsanerat hus med radon från marken inte är någon fara. Det borde istället vara ett utmärkt köp. VIlket vi tyckte och kunde tom pruta lite..
Mättes ev. strålning i väggarna?
En del skyller på marken när det sitter i väggarna.
Några innerväggar och lite i marken kan man ta om det går att sanera, men verkan går ner 50% på något år så man ska kolla igen.
Det typiska är att man satt in en FTX och mätt direkt efter. En del tiger om mätningar, som finns på nätet.

Fattigare har byggt i trä, de större med innepool av de med mer pengar, med sten, men fick radon.
 
J
Moving skrev:
Mättes ev. strålning i väggarna?
En del skyller på marken när det sitter i väggarna.
Några innerväggar och lite i marken kan man ta om det går att sanera, men verkan går ner 50% på något år så man ska kolla igen.
Det typiska är att man satt in en FTX och mätt direkt efter. En del tiger om mätningar, som finns på nätet.

Fattigare har byggt i trä, de större med innepool av de med mer pengar, med sten, men fick radon.
Jag tycker det var intressant att följa denna tråden. I alla dina fem inlägg så nämner du pengar och radon i samma andetag. Nästan för osannolikt för att vara en slump. Detta är för mig intressantare för mig att läsa vidare om än om själva försäljningen. Hur kan TS på ytterligare ett sätt få in att de rika strålar ihjäl sig? Thore själv blev rätt gammal, men så rökte han ju inte heller :) Kanske kan man visa på ett samband mellan dyra Habanas och radon? Är champagneflaskorna av blyat glas? Då kanske de rika kan stapla tomflaskorna längs med väggarna och få ner strålningen? Kan man sitta i en bepansrad Bentley på garageinfarten istället för inne, och på så sätt klara sig bättre?
 
Redigerat:
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Moving
Jocke Best skrev:
Jag tycker det var intressant att följa denna tråden. I alla dina fem inlägg så nämner du pengar och radon i samma andetag. Nästan för osannolikt för att vara en slump. Detta är för mig intressantare för mig att läsa vidare om än om själva försäljningen. Hur kan TS på ytterligare ett sätt få in att de rika strålar ihjäl sig? Thore själv blev rätt gammal, men så rökte han ju inte heller :) Kanske kan man visa på ett samband mellan dyra Habanas och radon? Är champagneflaskorna av blyat glas? Då kanske de rika kan stapla tomflaskorna längs med väggarna och få ner strålningen? Kan man sitta i en bepansrad Bentley på garageinfarten istället för inne, och på så sätt klara sig bättre?
Problemet ligger inte i markradon då det ev. kan sugas bort innan det kommer in även i vanliga trähus som vi har. Utan om det sitter i för många väggar i stenhus, det kan bli dyrt att byta. Ofta kan det vara murad källare och trä uppe, men i de dyrare murat med radon hela vägen upp och i mellanväggar.

Vi hittade ex. drömhuset här där gamla delen i trä hade inget men en tillbyggnad hade det överallt, så den som istället köpte blev lurad.
Ett annat hade källaren full och en jättelik ventilation för sanering, men markradon kvar.
Med en svärfar som mäter kärnkraft försökte vi knäcka det, som jag funderat på sedan jag haft stenhus med 7 kvm radon i yttervägg men markradon.

Vad man kan göra är att lägga en ventilerad skiva över för att inte få in gasen, men i ett helt hus blir strålningen kvar, som har normer för nya hus, men inte gamla då det blir för dyrt med krav på bidrag.
Samma med normen för gas, 200 här och 50-100 i andra länder, satt av regeringen med tanke på krav om bidrag.

Thore dog 2007 76 år gammal i Gävle, flyttade 1988 från detta hus efter 11 år men bodde i närheten innan.
http://www.bygdeband.se/person/9654...erg-hembygdsforening/elof-lars-thore-skogman/

Vi har sett på en del hus i Danderyd och ett antal år alla med innepool, med egen gammamätare som ger en snabb första indikation. Mätaren köptes beg. i samband med Tjernobyl.

De med mer pengar har helt enkelt haft otur då de byggt dyrt och sedan sanerat dyrt, men vi som haft råd förut att köpa deras gamla hus, inte vill byta upp oss om radon, då inte ens gipsskivor räcker när strålning följer med i stenhusen, måste vara bly ja för att komma ner och är ingen framkomlig lösning.

Men i de bättre fallen avtar det snabbt med avståndet, så röker man inte och undviker dessa väggar minskas riskerna.

Fler dör av detta än trafiken sedan många år.

Så man kan väl glädja V med att de rikaste ofta sitter i radonhus, när V ogillar att bo-skatten sänkts 40.000 på husen där.
Gamla Brunkebergsåsen som är högrisk, går även dit. Kanske därför Riksbanken sköter sig strålande som ligger på självaste Brunkebergstorg, om man nu ska skämta lite.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Radon eller inte - Skogis måste tjänat fett med deg under sitt liv. Men så har han också svenskt rekord i låtar hos STIM; upphovsman till hela 1243 stycken.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.