Hej!

Har fått två planeringar på vårt nya kök. Ett från Sentens och Electrolux och ett från IKEA. Utseendemässigt så ser de ganska likadana ut.

Skiljer 40-50000 kr beroende på vilka vitvaror och val vi gör.

Hur mycket skiljer dessa två leverantörer åt? Kvalitet på stommar, lådor, vitvaror osv.
 
Vi har haft ett par IKEA-kök ganska länge nu, åtminstone tio år.
Kvaliteten är helt OK, så ur kvalitetssynpunkt finns det ingen anledning att tveka tycker jag.
Särskilt om det skiljer så mycket i pris.

Vitvaror har vi alltid köpt separat. Har ingen som helst feel-good-känsla för "integrerade" vitvaror.
Har man ett kylskåp så tycker jag faktiskt att det är OK, och till och med bra, om det också syns att det är ett kylskåp.
 
Ok, det låter ju lovande.

Integrerade vitvaror är inget måste vilket kök man än väljer då bägge har bägge möjligheterna. Vi kommer bara att ha diskmaskinen integrerad.

Någon som har ett Sentens-kök som kan ge feedback på hur ett sådant kök är?
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Ska ni bo kvar ett tag så välj Sentens (i praktiken samma som Marbodal). Alla stommar kommer färdigmonterade med luckor och lådfronter på, stommens spånskivor är kompaktare, lådorna är testade för 30 kg (Ikea har klenare lådor), luckorna är förmodligen tjockare mm. Helt enkelt ett gedignare kök. Vitvarorna köper ni förmodligen billigare på nätet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Enannananna skrev:
Ska ni bo kvar ett tag så välj Sentens...lådorna är testade för 30 kg (Ikea har klenare lådor)...
Tja, ingen större skillnad mot IKEA:
Storlek
Bredd: 56.4 cm
Stomme, bredd: 60.0 cm
Djup: 54.2 cm
Stomme, djup: 60.0 cm
Höjd: 21.2 cm
Max. belastning: 25 kg
PS
För övrigt är Electrolux/Sentens nätsida
något av det sämsta och minst informativa jag sett på nätet :thumbdown:
De borde skämmas, såvida deras målsättning inte är att bara desinformera!

Någon som kanske kan hjälpa mig och peka ut var jag hittar FAKTA,
inte bara marknadsföring och yta?
 
Redigerat:
Vi har diskussioner just nu om ett Sentenskök men har inte kommit till priserna än.. måste spika planlösningen först. Men var ligger diffen på 40-50k? Är det en blandning av allt; vitvaror, skåp, bänkskiva etc, eller är det något speciellt som sticker ut?

Vitvaror känns ju bäst att man sätter ihop ett paket på nätet med det man vill ha och ber om ett paketpris. Visserligen kommer jag ihåg vid senaste köksbytet att kvik, som vi då köpte av, kunde matcha nätpriset och tom ge ännu lite mer rabatt. Men det var ett bra sätt att få lite prutningsargument om inte annat :)

I katalogen finns åtminstone lite fakta vet jag:
https://issuu.com/electroluxhome/docs/sentens_kok_2016
 
Måste slå ett slag för "platsbyggda" kök. Vi har köpt ett Åraslövkök, helt måttbeställt och skräddarsytt (skåpen har på mm den storlek du behöver), gjort helt i trä (inte spånskiva), fått kanonbra support och hjälp att rita upp köket etc. Det behöver inte bli så mycket dyrare än tex Ballingslöv. Det kan dock inte konkurrera med IKEA pris och vill man ha "modern" stil så passar det inte heller så bra. Men kvalitetsmässigt så är det ju helt överlägset. Tex Ballingslöv har förstås lite bättre spec på lådor, utdrag, karuseller, beslag etc än IKEA, men i grunden känns koncepten lika.

För oss stod valet helt klart mellan IKEA eller ett äkta platsbyggt helträkök. Att betala mera för ett kök som bara marginellt är bättre än IKEA, inte heller erbjuder bättre kundanpassning, moduluppbyggnad etc kändes inte aktuellt. Ska man däremot räkna på helentreprenad, från att köket ritas till att det är monterat så är jag inte säker på att IKEA är bästa valet (men ritar man och monterar själv så var IKEA klart billigast när vi gjorde vår research).
 
  • Gilla
Mats Lundh och 1 till
  • Laddar…
Diffen ligger lite i alla saker.

Mest diff skiljer det nog på bänkskivan då vi valt att ha en stenskiva som blev betydligt dyrare jämfört med IKEAs. Skivan med ho och håltagning blev ganska mycket dyrare.

Sen är alla vitvaror dyrare. Kanske är mer värt att köpa alla vitvaror på nätet.

Vissa priser har vi frågat om de kan matcha och på en del priser har de sänkt priset och på vissa har det inte gått. Då har vi sagt att då köper vi den någon annanstans. Inga problem.

Bemötandet på de respektive ställena går inte att jämföra. Electrolux gör ett fantastiskt jobb och vi var där i fyra timmar och tittade på allt.
 
Har sentenskök. Bra bemötande tills fakturan var betald sen var dom svåra att få tag på. Ständiga kampanjer och specialerbjudanden känns lite EPA. Kvalitetsmässigt känns det likvärdigt Ikea. Några fel i leveransen som kompletterades efter några veckor. Inga större klagomål men såhär i efterhand inte heller värt de extra pengarna. Men vill man inte görs någonting själv såsom mäta upp köket, montera stommar, beställa alternativ bänkskiva etc kan det kanske vara värt det.

För vitvarorna lämnade jag in en lista från prisjakt där de matchade bästa priset på samtliga varor förutom på en som låg ca 5k från deras.
 
  • Gilla
Smewallan
  • Laddar…
Bemötande och support att bygga rätt kök ÄR viktigt och värt mycket. En fördel jag har hört om IKEA är att de har det mesta på lager och är generösa med byten och reklamationer.

Jag lade timtal i telefon att justera och rita om vårt kök tills jag var helt nöjd. Kan säga att jag började att rita på papper, sen IKEA, sen ballingslöv, åter ikea, därefter Åraslöv som löste allt som var olösbart hos de andra. Var hos ytterligare 2 leverantörer, en platsbyggd i sthlms innerstad som inte orkade rita och offerera och en standardleverantör som efter 2 möten slarvade bort underlaget.

Killen som ritade ballingslöv var kompetent, trevlig och kom med riktigt bra lösningar men produkten i sig imponerade inte och var rätt begränsad i storlekar / moduler.
 
En viktig aspekt om man väljer Ikea är att det kan vara tight att dra avloppet i sockeln ifall man flyttar diskhon.

Jag tycker lådfronternas höjder är mycket snyggare hos Sentens, det känns naturligt att nedersta lådfronten är högre än den i mitten (gäller skåp med tre lådor). När det är samma höjd på de två höga lådfronterna (Ikea, Vedum...) ser det för ögat ut som om mittenlådan är högre än den nedersta.
 
Vi köpte disakmaskinen från ikea och datan stämde mycket väl med en eletrolux maskin, men priset var nästan hälften. Håller man sig borta från ineas billigaste maskiner så har det mycket bra kvalite, och vad jag är nöjd med mdiskmaskinen den bästa jag haft.
 
När jag handlade kök, vilket börjar bli ett tag sedan nu, IKEA har bytt köksmodell sedan dess, så hade i alla fall Sentens betydligt fler bredder och höjder på skåpstommarna, så det fick bli sentens för att det blev lättare att anpassa till husets befintliga mått. Nu fick jag ändå bygga om en del stommar för att det skulle passa perfekt, men jag kom betydligt närmare rätt mått än vad jag hade klarat med IKEA (då).
 
BirgitS
PNO skrev:
När jag handlade kök, vilket börjar bli ett tag sedan nu, IKEA har bytt köksmodell sedan dess, så hade i alla fall Sentens betydligt fler bredder och höjder på skåpstommarna, så det fick bli sentens för att det blev lättare att anpassa till husets befintliga mått. Nu fick jag ändå bygga om en del stommar för att det skulle passa perfekt, men jag kom betydligt närmare rätt mått än vad jag hade klarat med IKEA (då).
Det är fortfarande så att Ikea inte har några 50 och 70 cm breda skåp, och det är gjort för två höjder i stället för tre.
 
Jo, så är det. Vi har fått bättre hjälp av Sentens och dem har bättre och större utbud på skåp osv.

Vi håller på att förhandla med dem om att få ner priset ytterligare och dem har varit väldigt tillmötesgående framförallt på priset för vitvaror.

Lutar nog att vi köper ett kök från Sentens. Bättre lösningar, större utbud av vitvaror (gift med en kock) och trevligare bemötande kommer nog fälla avgörandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.