Jag ska fälla in spotligts i taket i badrummet. Ovanpå finns bjälklag där jag, efter vad jag förstår ska ha burkar för att inte elda isoleringen. Jag tror jag sätter 220V p.g.a. enkelheten då 220 redan finns i takdosa i badrummet.
Dock har jag en fråga. De flesta spotarna skall ha "minst 50mm till brännbart material i sidled". Hur räknas det furutak jag fäller in spoten i? Furu är ju som bekant brännbart....
 
Håller själv på med lite liknande...
Efter att ha monterat en 50W spot i taket, så kan jag konstatera att det blir varmt UNDER spoten, inte farligt åt sidorna, blir inte vad jag erfar brännbar värme vid väggarna (50cm).
Lampans glas blir "snorhet" men inte ramen den sitter i.
uppåt har jag möjlighet att känna eftersom den sitter i bjälklag som inte var täckt uppifrån...ljummet, inte hett.
/B
 
Fredrik_J skrev:
Hur räknas det furutak jag fäller in spoten i? Furu är ju som bekant brännbart....
inga problem med att fästa dom i panelen.....köp tomma nya 3liters färgspanna hos färghandlare brukar kosta en femma.......samma som infällnads burkarna.......... elgrossisten tar en hundring för dom
 
Men hur fäster man ärgburkarna? Limmar man?
Måste man täta vid kabelgenomföringen?

MvH
Thorsten
 
Hej,
Jag har precis nyligen fällt in sex 230V IP44-spottar i vårt badrum. Stod inför precis samma funderingar som du. Istället för alla slags burkar och liknande, så gjorde jag två stora lådor (med tre spottar i varje) ovanifrån på vinden, som jag klädde invändigt med gips, och tätade i alla skarvar. Jag byggde lådorna genom att sätta tvärslå mellan takstolarna, som jag byggde på något. Sedan gipsskivor (med stödreglar 1"x2" ovanpå som lock. Blev väldigt bra. T.o.m. elektrikern var imponerad. Sedan på med ny plast som fuktspärr och isolering ovanpå. På så sätt har jag rejält med utrymme för spotens värme, och har inte påverkat den så viktiga fuktspärren.
//GoForIt
 
En downlights som säljs i sverige och är F-märkt. Alltså får sitta i normalt brännbart material, runt om armaturen får inte bli varmare än 90ºC´. Kontrollera därför att armaturen är F-märkt. Är den inte det får den inte sitta i träpanel. (få 230V:s armaturer är S-märkta och F-märkta, pga värmeutvecklingen.)

/magnus
 
Jag har gips, och sedan tomrum upp till golvspånskivorna. Ca 30 cm. När jag satte upp spottar i hallen klädde jag golvspånskivorna med golvvärmeplåtar i aluminium på undersidan. Det sprider ju ut värmen, men tror egentligen att det var onödigt. Vad säger normen?
 
I tillverkarens monteringsanvisning står det ju hur mycket fritt utrymme det ska finnas uppåt, ca 10cm beroende på fabrikat.. har man det ska man inte behöa klä in taket med blåtskivor..

Annars håller jag med "ljusuhuduvets" inlägg.. F-märke med tak är superviktigt.. (man kan läsa mer om det här)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.