Hej,

Ska bygga ett normalt villastaket, ca 80-90 cm högt, som ska målas vitt.
Vad föreslår ni för metod att montera de horisontella staketreglarna om man inte ska använda vinkeljärn. Tycker alltid det ser så taffligt ut med vinkeljärn, då de alltid blir halvmålade och färgen lossnar.
Och vilken storlek på reglarna hade ni tagit? Kommer att vara ca 1.5 m eller 3 m mellan stolparna.
Jag vill helst att stolparna ska synas framifrån och spjälorna gå i liv med stolparna.

Kommer att använda 70x70 stolpar, impregnerade.

tack på förhand!
 
Det går ju att göra urtag i stolpen för bärlinan, eller hälften i stolpen och hälften i bärlinan (beroende på bärlinans tjocklek).
Bärlinans tjocklek beror ju på avståndet mellan stolparna.
 
GoForIt skrev:
Det går ju att göra urtag i stolpen för bärlinan, eller hälften i stolpen och hälften i bärlinan (beroende på bärlinans tjocklek).
Bärlinans tjocklek beror ju på avståndet mellan stolparna.
Tror ni att det funkat att bara skråskruva?
 
Nej, det kommer inte att hålla i längden.
 
polarsson skrev:
Tror ni att det funkat att bara skråskruva?
Går utmärkt. Använd lite
längre skruv bara.
 
Tänkte ta 100mm. Tror du det räcker om jag har 70 mm stolpar och 45x70 snedsågad regel?
 
polarsson skrev:
Tänkte ta 100mm. Tror du det räcker om jag har 70 mm stolpar och 45x70 snedsågad regel?
45x70 med 3 meter mellan stolparna lär hänga en hel del efter ett tag.
 
Jag fällde in som syns på grinden. 45*70 med 1500 mellan stolparna.

Trästolpe fälld i 45*70 dimension, mellanrum 1500 mm, intill en röd byggnad och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det får nog bli 1.5 m mellan stolparna.
 
TeroM skrev:
Jag fällde in som syns på grinden. 45*70 med 1500 mellan stolparna.

[bild]
Snyggt. En enkel fråga. Varför fasar man bara ovansidan och inte undersidan? På spjälorna gör man det ju på båda.
 
Vattenavrinning bort från spjälorna bara på ovansidan räcker. Egentligen borde den övre peka åt andra hållet med, bort från spjälorna, men då jag har en överliggare direkt på funkar det som i bilden för mig. Har även infrärsta spår i överliggarna så att vattnet inte rinner längs undersidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.