Nu när jag snart är klar med en ny grusgång till entrén så är det dags med nya projekt. :D

Jag håller på och planerar för en ny altan på 3x5m som skall byggas på en berghäll. Enligt var jag kommit fram till kommer jag att behöva 9 plintar men jag har lite funderingar på hur jag på bästa sätt skall få plintarna att fästa på berget på bästa sätt. Är det någon som har ett bra tips hur man skall göra?
 
Hyr en cobra (bergborr) på tex Cramo. Jag borrade 12 hål på ca 2 timmar. Sedan så är det bara att gjuta fast stolpskor i borrhålen. Hur enkelt som helst. Se till att du får tag på en rejäl maskin. Den jag hade vägde 28 kilo... Ju tyngre desto lättare att borra.
 
Bob_the_builder
Det förslaget kan fungera om berget inte sluttar för mycket (det finns iofs justerbara stolpskor som kan ta upp någon decimeters höjdskillnad). Annars skulle jag gjuta plintar på berget. Borra ett par hål ca 10 cm ner i berget (kräver även det en borrhammare (tex Hilti)). Stick ner armeringsjärn i hålen, trä ett formrör (papp) över och fyll med betong.
 
Håller med Bob- det är ett enkelt sätt att få en stadig altan :)
 
Varför krångla med att gjuta plintar om berget lutar ??? ???

Gör som common föreslår. Borra för stolpskor och gjut fast skorna direkt i berget. Är nivå skillnaderna stora så montera stolpar i trä upp till bärlinan.
Om några stolpar blir en decimeter och andra 1,5 meter vad gör det. Det går mycket fortare att montera stolpar än att borra, forma, armera och sedan gjuta plintar därefter vänta tills de härdat och sedan fortsätta.

Jag själv har monterat min altan på berget med stolpskor fastgjutna direkt i berget. Mina stolpar varierar mellan 0 - ca. 1,8 m, funkar PERFEKT. Under altanen fick jag sedan ett perfekt förråd, efter montage av takplåt under altanytan.
 
Funderar också på att gjut fast stolpskorna direkt i berget. Lite frågor... vad använde du för storlek på borren och vilken maskin använde du för att göra hålen? Vad använde du för att fästa stolpskorna i berget? Trevlig dag
/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.