Köpte nytt hus i somras där denna kamin/öppna spis står centralt i vardagsrummet.
Fick tyvärr ingen info om vad det är för en spis men jag har ju märkt när jag eldat i den att den är väldigt mycket effektivare än en gammaldags vanlig öppen spis då denna faktiskt värmer riktigt bra.
Klassisk kamin/öppen spis i vitt med svart skyddsgaller och kopparfärgad skorsten, placerad i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara en hemmasnickrad öppen spis.
 
Finns det luftkanaler i den? Det sitter en ventil på sidan. Det finns sådana försök att öka värmeutbytet. En öppen spis är det eftersom den inte har några luckor.

Det är inga problem att värma ett rum med en gammaldags vanlig öppen spis. Eftersom eldstaden är stor får man plats med en mycket större eld än man får plats med i en kamin. Därför går det bra att värma trots att den inte är effektiv. Men det går åt mycket ved.
 
Det strömmar rejält med varmluft ur ventilerna på sidorna, sitter motsvarande ventil på andra sidan. Så någon form av luftkanaler är det i den iaf
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
Och vad är din fråga?
Hemmabyggd öppen spis, ja.

Spisen värmer, javisst!

Men om det hade funnits luckor, som begränsat mängden varm rumsluft som sugits med upp i skorstenen, hade den värmt bättre.

Men för myseldning är den troligen kanon.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Frågan var om detta är en kamin som fanns att köpa på 70-talet och isf vad det är för någon
 
Det är definitionsmässigt en öppen spis och inte en kamin. Är den klädd med metall på insidan? Jag vet att det fanns varianter med svetsade stålinsatser för inmurning. Gissningsvis är det något sådant eftersom det finns plats med luftkanaler trots att det är så tunna väggar. Jag kan inte identifiera sådana delar, men möjligen finns det andra som kan det om du tar bilder som visar den eventuella insatsen.
 
NU vet jag vad detta är för en spis iaf.
Senast jag eldade så uppenbarade sig ngt i gjutningen. Jag borstade lite och där kunde jag läsa ”FINN-TAKKA” så den är inte hembyggd iaf. Ska klämma i en KEDDY insats i den dels för ökad effektivitet och dela för att när det brunnit ut nu och det bara är en glödbädd kvar så osar det in väldigt mkt
 
  • Gilla
Kai Nilakari och 1 till
  • Laddar…
Snubblade över denna tråd när jag googlade efter reservdelar till min kamin. Vet inte om det är intressant men det är inte ett hemmabygge. Min far köpte en nästan likadan i byggsats 76-77(?). Men den har luckor med dubbla säkerhetsglas, som han var tvungen att flytta fram eftersom de inre glasen splittrades av värmen. Alldeles under sitter asklådan, och i hålet under sitter ena luftintaget och reglaget till en fläkt med tre lägen. Via en kedja i fläkthålet slår man om ett spjäll så man kan välja varifrån luften som kommer ut på sidorna skall hämtas. (Från fläkthålet eller utifrån) När fläkten gick på max kunde man använda den som hårtork om man ville. Fläktmotorn brann för något år sedan och var lite dyr att laga så jag satte in två 230v kylfläktar från en kopiator istället. Då kunde jag dessutom reglera farten steglöst.
Suverän kamin som får upp värmen i stugan i Lappland på nolltid! Har inte träffat på någon liknande i effektivitet vare sig förr eller senare. Skulle aldrig byta ut den! Är någon intresserad kanske jag kan hitta nån bild av den.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Informationsblad som visar ett hus med tända fönster på vintern och en person som sitter framför en öppen spis inne i ett timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsblad med illustrationer och förteckning över delar för montering av FINN-TAKKA, en lättmonterad öppen spis med varmluftscirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling bilder på olika Finn-Takka spisar i hemmiljöer, förslag på eftermontering och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsblad om finn-takka med ritningar och beskrivningar av murad öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Informationsblad om finn-takka.
 
  • Gilla
Mago71 och 3 till
  • Laddar…
Vad kul att du hittade det till en så gammal spis! Har frågat på två affärer och en nätbutik och de hade aldrig hört talas om Finn-takka. (Jag fick istället be en smed fixa en ny roster.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.