Jag såg att JM-bygg har ett förbud mot plaströrsystem, titta på sidan 13-14 i pdf:en
http://www.siki.se/downloads/3_Vattensakert_byggande.pdf
Hur resonerar småhusfabrikanterna, någon som vet ? kan ju vara bra att veta innan man gjuter grunden om man ska välja kopparrör istället.

/Peter
 
JMs motiv i länken ovan var verkligen intressant:

Varför förbud mot plaströr?
System med plaströr är inte tillräckligt robusta!
Möjligheterna för VVS-montören att misslyckas med en koppling är för stora.
JM och JMskunder skall inte bekosta rörleverantörernasproduktutveckling.


Nu skippar i alla fall jag alla tankar på plaströr. Duger det inte åt JM så tänker inte jag riskera vattenskador pga läckande plaströr! :(
 
Jag fundera på om där finns statistik för JMs argument? :-?
PEX-rör (crosslincable Polyeten) står emot såväl värme som kyla, men kopplingar är jo alltid den svaga punkten! Metall eller PEX står inte emot borrmaskiner! ;)
Gaia
 
Snailman
Jag tyckte mest det var en varning för att använda hantverkare, de ifrågasatte gör det själv oxå, men man vet ju själv bäst om man är en klant eller inte...

Jag tror ju inte det är så väldigt vanligt vid nybygge nuförtiden att folk gör det själv, och de flesta felen var ju på hus mindre än 5 år gamla. -slutsats de flesta felen görs av hantverkare. Jag tror att felen idag beror på slarvigare hantverkare snarare än sämre material.

Läser man folks bloggar om fel som hänt deras husbyggen så är det ju till 99,99% entreprenörer som gjort felen.  (Jag har kollat igenom mer än 100bloggar)

Hus skulle givetvis byggas med målet noll fel. det verkar snarare som om man hoppas att man byggt in alla fel i väggar etc, så att de inte går att se vid slutbesiktningen, läste om en kakelfirma som fick allt jobb underkänt, de åtgärdade inte detta (var nog lika bra) så husägaren fick anlita en annan firma.

Det var några som byggde tyska hus, det de tyska byggarna hade byggt var utan fel, alla felen stod de svenska hantverkarna för.   osv osv.

Givetvis förstår jag att man mest skriver om sådant som gått fel, men det är alldeles för mycket sådant, med tanke på vad folk betalar för jobbet.

Men jag tyckte det stod några bra tips i dokumentet. ;)

Här finns en checklista för VASKA metoden. http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/Vaskalista.pdf
 
Snailman

'– Vi har haft ett antal skador relaterade till installationer där man använt pressverktyg för att sammanfoga rör. Det kan röra sig om att man gör 299 sammanfogningar, men den sista ska göras fredagen före besiktning och då kanske stressen orsakar att man inte gör jobbet rätt.'


'– Lite konstigt är dock att vi har procentuellt fler fel när vi anlitar entreprenörer än vid kontantersättning. Vi tror att orsaken till detta är att privatkonsumenter är mer noggranna när de gör jobbet själva.'

http://www.siki.se/energi-miljo/page.html?cid=917
 
Snailman
'Rör i Rör - problemteknik som blivit bra'

'Barnsjukdomarna när det gäller ny teknik, som dold förläggning med rör-i-rör och kopplingar liksom pressrörsystem, har i stort sett försvunnit. Med ökad utbildning av VVS-teknikerna blir de nya teknikerna ett bra komplement till äldre teknik. '


http://www.siki.se/energi-miljo/page.html?cid=918

 
Gomma skrev:
Jag såg att JM-bygg har ett förbud mot plaströrsystem, titta på sidan 13-14 i pdf:en
[länk]
Hur resonerar småhusfabrikanterna, någon som vet ? kan ju vara bra att veta innan man gjuter grunden om man ska välja kopparrör istället.

/Peter
Byggde med OnsalaVillan och de använder koppar i.a.f.
 
Snailman skrev:
 
'– Vi har haft ett antal skador relaterade till installationer där man använt pressverktyg för att sammanfoga rör. Det kan röra sig om att man gör 299 sammanfogningar, men den sista ska göras fredagen före besiktning och då kanske stressen orsakar att man inte gör jobbet rätt.'
Precis, det är stressen på bygget som orsakar att det blir fel, inte materialet på rören.
JM och många andra byggare bär själv en stor skuld till att stress uppstår för underentreprenörerna pga dålig planering och för korta byggtider.

JM har återgått till 50-talets metoder med lödning av kopparrör och gängade och svetsade stålrör. Hoppas de då tar hänsyn till den extra tid som krävs för dessa material, annars lär det uppstå fel iaf.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.