Köpte en kringbyggd gård för ett par år sedan. Sommar och fint och fräscht kalkat på visningen. Efter vintern hade dock hälften regnat bort. Vi tänkte kalka om förra sommaren men hann inte då vi byggde badrum.

Börjar nu kännas riktigt tungt att ställa sig och kalka hela denna gård, vad är det, sju gånger? Det är ju inget litet hus. Visste ju det tidigare men känns tyngre nu när allt blev så slitet.

Finns det något alternativ? Vissa målar ju men lär vara plast i den färgen och inte funka på kalkad fasad. Vill ha vitt så vill inte borsta bort kalken och ta fram teglet heller.

Eller är det bara att bita ihop, kanske ta en vägg varje år?
 
Man kan måla silikatfärg på kalkfärg. Silikatfärgen reagerar med underlaget och binder kvarvarande kalkfärg. Eventuellt behövs någon primer först, fråga i färgaffären. En vägg målad med silikatfärg håller länge innan den behövs målas om, mer än 10 år. Vissa avråder från silikatfärg på ren kalkputs eftersom färgen blir hårdare än underliggande puts, men jag har bra erfarenhet från ett hus där det gått bra.
 
S
stryk ett nytt lager tills ytan är tillräckligt täckt. Kalkas ytan för första gången kan detta betyda så många som 7-8 gånger. färdig kalkad kan färgen fixeras genom att ett lager kalkvatten påstrykes. (kan vara missat)

annars starkt sugande/porösa underlag, såsom puts och nedborstad kalkfärg, grundas med SILIKATBINDER,förtunning 1:1 med vatten.
 
f91jsw skrev:
Man kan måla silikatfärg på kalkfärg. Silikatfärgen reagerar med underlaget och binder kvarvarande kalkfärg. Eventuellt behövs någon primer först, fråga i färgaffären. En vägg målad med silikatfärg håller länge innan den behövs målas om, mer än 10 år. Vissa avråder från silikatfärg på ren kalkputs eftersom färgen blir hårdare än underliggande puts, men jag har bra erfarenhet från ett hus där det gått bra.
Vet inte om det är jag som tycker termerna är förvirrande men vi har ju inte kalkfärg (typ http://www.beckers.se/produkter/utomhus/puts-mineraliska/kalkfarg) utan kalk (http://www.malarkalk.se/produkter/bindemedel/hammarkalk/) på vår fasad i nuläget. Har du en länk till någon silikatfärg så att jag kan få en uppfattning?
 
SBH skrev:
stryk ett nytt lager tills ytan är tillräckligt täckt. Kalkas ytan för första gången kan detta betyda så många som 7-8 gånger. färdig kalkad kan färgen fixeras genom att ett lager kalkvatten påstrykes. (kan vara missat)

annars starkt sugande/porösa underlag, såsom puts och nedborstad kalkfärg, grundas med SILIKATBINDER,förtunning 1:1 med vatten.
Okej, skulle väl gissa en fem-sex gånger då eftersom det fortfarande är lite kalk kvar på väggen. Men du menar att man kan borsta bort kalken, grunda och sedan måla? Har du någon länk till en färg man kan måla med?
 
Kemiskt samma sak , vill jag hävda (kalciumhydroxid).
 
S
valvic skrev:
Okej, skulle väl gissa en fem-sex gånger då eftersom det fortfarande är lite kalk kvar på väggen. Men du menar att man kan borsta bort kalken, grunda och sedan måla? Har du någon länk till en färg man kan måla med?
du måste ju göra rent väggen
bara en silikatfärgssystem med bra kvalite. bästa är att fråga en färghandel
 
S
f91jsw skrev:
Kemiskt samma sak , vill jag hävda (kalciumhydroxid).
Oorganisk 1-komponent silikatgrund
baserad på kalivattenglas
 
En av mina bekannta har varannan vår en kalkfest på sin fyrlängade skånegård. Det är en attraktiv fest och ett 20-tal ställer upp och kalkar ett par timmar. Därefter serveras mat på innegården. Brukar vara väldigt trevligt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.