Förutsättning: Inget står om bygglov i objektbeskrivning eller andra utfästelser har gjorts. Men en kontroll med kommunen visar att bygglov saknas. Om man då är spekulant på ett hus som t ex har en 90 kvm stor altan (relativt nybyggd) och vinner budgivningen. Vad är rimligt för köparen att kräva ?

- Att köpet är gällande bara om säljaren får ett godkänt bygglov i efterhand ? Vet inte hur lång tid sådant tar. Säljaren är dessutom inte den som byggt altanen utan föregående ägare.
- Att kräva sänkt pris och ärva problemet. Men vad är ett rimligt sänkt pris på en 90 kvm altan som står på stödmurar ?
- Annat ?

Risken är väl att säljaren väljer en annan budgivare för att slippa hela diskussionen eller väljare ny visning med annan mäklare och komma runt mäklarens upplysningsplikt ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Cgunner
  • Laddar…
Är altanen mindre än 50cm högre än ursprungliga höjden på marken behövs inget bygglov
 
Altanen är utbyggd för att jämna marken då huset sluttar och byggd på stödmur som tillsammans kanske är 1 meter hög från marken. Plus ett räcke omkring med kanske ytterligare 1 meter. Den täcker hela kortsidan plus en tredjedel av långsidan av huset och går ut kanske 4 meter runt om.
 
Redigerat:
Jag tror att det bästa du kan göra är lägga ditt bud utifrån att altanen saknas, sedan får du lösa på bästa sätt. Alternativt avstå från köp om altanen är viktig. Den är såpass stor att risken för att det inte går att få bygglov är uppenbar.

Det finns alltid stor strulrisk med åtgärder som säljaren skall göra efter kontraktsskrivning, vad händer om ha struntar i det, vad händer om han inte lyckas, vad händer om han bara kan få bygglov för halva altanen osv.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Fast är den bara 1m så är det inte säkert att det behövs lov.
 
Är detta ett fiktivt fall, eller finns det på riktigt?

Om man då är spekulant på ett hus som t ex har en 90 kvm stor altan (relativt nybyggd) och vinner budgivningen. Vad är rimligt för köparen att kräva ?
Låter mest som att det är ett hypotetiskt ärende.

- Att köpet är gällande bara om säljaren får ett godkänt bygglov i efterhand ? Vet inte hur lång tid sådant tar. Säljaren är dessutom inte den som byggt altanen utan föregående ägare.
Föregående (inte senaste) ägare och "relativt nybyggd" går inte ihop riktigt för mig.
Hur gammal är egentligen altanen? Kanske över tio år?
 
Det är ett riktigt fall. Altanen tror jag är byggd 2015 och nuvarande ägare har ägt detta sedan 2016.

Jag vill ju inte lägga upp bild etc i och med att jag inte är säker på att det är svartbygge. Känns taskigt mot säljaren. Har ringt kommunen som inte har något bygglov så jag misstänker detta. Men det kanske finns undantag i hur man får bygga.
 
Håller sig altanen inom detaljplanen så tycker jag en rimlig kompensation är avgiften för bygglov.
Men som du själv skrivit så är risken att säljaren går till någon annan.

Håller sig inte altanen inom detaljplan så vet jag inte då det finns risk att för böter och rivning.

I slutändan är det bara du själv som kan sätta din prislapp då den säkerligen kommer skilja från person till person.
 
Alltid ska det vara något oförutsett djävulskap man ställs inför förutom alla andra överväganden man redan har :)
 
Vad säger säljaren?
 
Har frågat mäklaren om bygglov för altanen finns per mail men inte fått svar än. Jag har ju dock redan ringt kommunen och sista bygglovet var 2007 på någon 15 kvm utbyggnad som jag tror aldrig blev av.
 
men vad säger kommunen om behov av bygglov? Är den bara 1m hög så går det utan bygglov i de flesta fall numera.
 
Fick svar från mäklaren...

"På den sista frågan fick jag inget svar, säljaren har i frågelista svarat att de såvitt de vet finns erforderliga bygglov. Det är om jag fått korrekt information varken nuvarande ägare eller ägaren innan dem som byggt altanen. Vill minnas att någon sagt ett byggår -09 på den. Det finns ingen information som tyder på att det finns något föreläggande från byggnads nämnd eller annan myndighet angående altanen. "

Jag vet att altanen byggdes efter 2014 då jag pratat med förr-förra ägaren i telefon. Tänkte dock inte på att fråga om bygglov då.
 
Gränserna för om en altan kräver bygglov eller inte varierar från kommun till kommun.
 
Gränserna för om en altan kräver bygglov eller inte varierar från kommun till kommun.

Om/Att alla byggnader på en fastighet man tänker sig att köpa har bygglov ingår i undersökningsplikten.

Om man köper trots att bygglov saknas så tar man en risk. Man kan visserligen avtala om att säljaren ska betala all bygglovsavgifter men vad gör man om bygglovet avslås?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.