Jag har en bergvärmepump, CTC Ecoheat 8.5, installerad mars 2003. Pumpen ger ifrån sig ett larm "Motorskydd kompressor". En installatör var hos mig häromdagen och konstaterade att kompressorn inte mår bra. Jag har nu fått offert på ny kompressor plus arbete - totalt 34 437 inklusive moms. Då avgår rotavdrag ca 2000 kr.

Innan jag accepterar offerten: om jag nu ändå ska byta, är det kanske smartare att byta hela pumpen? Jag antar att det hänt en del på pumpfronten sedan 2003? Om jag bara byter kompressorn, så får jag väl i princip en fabriksny version av kompressorkonstruktionen från 2003?

Om jag byter till en ny, ska man satsa på CTC? Eller någor annat?

Vilka råd ger ni?
 
hsd
Hur kan det bli så dyrt, kolla med någon annan service firma
 
P
Har du provat att göra reset på motorskyddet?
Mitt skydd gick när det ett strömavbrott där spänningen först varierade stort för att sen försvinna.
 
Kompressorer är inte helt billiga. ROT-avdraget antyder att arbetet bara kostar runt 6000 kr, så resten bör vara material. Med så liten skillnad mot en ny VP skulle jag klart överväga en ny VP. Jag har själv en 10 år gammal IVT HT C9 så tankarna finns där även om jag hoppas på att få några år till från min pump.

Ett tips jag fick var att kolla arbetstemperaturen på kompressorn. Den går att läsa i menyerna på IVT i alla fall. Min visade vid ett servicebesök 99 grader (kanske max vad som gick att visa så den kan ha varit varmare). Teknikern ökade farten på alla(?) cirk-pumpar för att de olika köld- och värmebärarna skulle få fart och transportera bort värmen. Det är säkert inte den bästa lösningen i alla lägen, men håll gärna koll på just den parametern (kompressortemp) lite nu och då så kanske du kan undvika ett förtida ras på kompressorn i framtiden.

/Fredrik
 
TheStills skrev:
Har du provat att göra reset på motorskyddet?
Mitt skydd gick när det ett strömavbrott där spänningen först varierade stort för att sen försvinna.
Bra synpunkt! Jag förutsatte att kompressorn slog ifrån emellanåt, men den kanske står helt stilla? Min har slagit ifrån vid spänningsbortfall och när jag blåst huvudsäkringar, precis som den ska, men då kan man ju få igång anläggningen igen...
 
hsd
Jag vet inte men läste just i en annan tråd och det ska tydligen gå på ca 50000 för en ny värmepump och ca 145000 komplett nyinstallation med 200m borrhål
34000 -6000=28000 för kompressor verkar orimligt
 
Först ska du definitivt konstatera att det inte är motorskyddet som felutlöser!
 
hsd skrev:
Jag vet inte men läste just i en annan tråd och det ska tydligen gå på ca 50000 för en ny värmepump och ca 145000 komplett nyinstallation med 200m borrhål
34000 -6000=28000 för kompressor verkar orimligt
Varför är det orimligt? Kompressorn är väl den dyraste delen i en värmepump och en kompressor som reservdel jämfört med priset på en kompressor när man skruvar ihop kanske 1000 värmepumpar i ett streck?
 
Det finns en anslutning mellan plåten med kompressorn i botten på värmepumpen och själva värmepumpens stomme på dessa pumpar som brukar ha en tendens att brinna upp. Resultatet är om man har tur att motorskyddet löser. Har man otur så brinner värmepumpen upp.

Läs följande tråd:
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/187071-varmepumpsbrand-ctc.html

Felet är mycket lätt att fixa, om det är samma som jag råkade ut för.
 
Om det blir aktuellt att överväga byte av hela pumpen så bör du diskutera med en (eller flera) leverantörer. Det förekommer att man vid byte av oump måste borra nytt eller djupare hål. De nya pumparna är effektivare, och om man tänker sig en pump på 10Kw, så tar den om den är äldre, kanske 3 - 3,5 kw el, och 6,6 - 7 kw från berget.

Om du då installerar en ny 10kw pump, så kanske den bara behöver 2kw el oct tar resten från berget. Dvs. borrhålet behöver kunna leverera 15 - 20% mer energi, än till den gamla pumpen.

Det blir bättre fråm elräkningen, men det kan innebära att det gamla hålet inte orkar leverera.

Siffrorna får ses som hypotetiska exempel.
 
  • Gilla
johnnytk
  • Laddar…
Tack alla som svarat!
 
Mät med strömtång på kompressorn när den går, och se vad märkströmmen är, skyddet inställt på..
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.