useless skrev:
Varför är inte värmepump nån bra lösning i många äldre hus? Det enda som egentligen kan ställa till det är om värmesystemet inte är lämpat för dom temperaturer värmepumpen jobbar med. Störst risk för det är det i hus byggda på 70- och 80-talet då olja och el var vanligaste uppvärmningarna (tunna enkelpanelradiatorer och klena rör gjorda för lågt flöde/högt delta-T).
Kan värmesystemet avge den effekt huset behöver när det är som kallast med 55-60 graders framledningstemp så är det inga problem att installera värmepump.
Bland annat de faktorer du själv beskriver är ju sådant som är vanligt att man inte tar tillräcklig hänsyn till.
Och för att få det drägligt tvingas man därför efter konverteringen byta radiatorer och acceptera att pumpen inte klarar att ge den effekt som krävs när termometern kryper. Med saftiga elräkningar som följd.
Förutsatt att man nu säkrat upp, för annars finns det kanske ingen spetseffekt ändå när både spisen och tvättmaskinen är på..
 
Det är just detaljerna som är den svåra biten, speciellt tillsammans med de många möjligheten och besluten. Sen är det inte bara värmesystem, utan dränering, tak, garage osv.

Om jag hade fått välja så hade jag kanske inte valt bv, men när det slutligen blir bv vs pellets för en äldre dam med artros så är valet ganska enkelt.

Man lägger inte ut ansvaret, då skulle man i avtalet ha lagt till att våra förväntningar på produkten kan säkerställas. Säljare är alltid säljare, men de är också fackmän. Det kanske skulle ha varit nyttigt med en energirådgivare..

Jag tar till mig alla kunskaper här, och bollar slutligen med en gammal försäljare av pumpar.
 
GoForIt skrev:
Jag har tyvärr väldigt färska exempel (installerade för 2-3 år sedan) där situationen ser ut som jag beskriver. Ivern efter att få sälja en anläggning, och konkurrensen mellan installatörer, blir att man "ser förbi" de problem som ofta finns.
Just därför är det så viktigt med referenstagning Visst kan det gå fel ändå, men det gäller att minska risken för det.
 
GoForIt skrev:
Jag har tyvärr väldigt färska exempel (installerade för 2-3 år sedan) där situationen ser ut som jag beskriver. Ivern efter att få sälja en anläggning, och konkurrensen mellan installatörer, blir att man "ser förbi" de problem som ofta finns.
Man har väl även ansvar som köpare? Vill man bara köpa en anläggning så billigt som möjligt och spelar ut konkurrenterna mot varandra så får man räkna med att dom levererar det man betalar för...
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Även om en anläggning blir lite underdimensionerad enligt dagens normer så kommer inte andelen spets el bli speciellt stor och vissa vp har ju effekt vakt då kan det funka med 16A och elspets men annars lär det vara gräns fall.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Nja, firmorna har lämmnat offert mellan 140 och 200m. Eftersom den på 140m var mycket dyrare än alla andra så föll den bort snabbt. Jag kan höra med dem, men sen tror jag att skillnaden mellan 180 och 200 m i detta fall är försumnbart, medan skillnaden mellan 160 och 180 kan betyda att den drar mindre el och "klarar" sig med 16A.
160/180 eller 180/200 är i båda fallen strax över 10 % ökning (12,5 resp 11,1). För att framtidssäkra anläggningen skulle jag noggrant övervägt ett djupare hål (200 m). Borrningen är en stor kostnad, men att borra 20 meter extra är inte särskilt dyrt. Med 200 meter kommer det i alla fall inte att vara det som måste åtgärdas om något blir underdimensionerat. Med tanke på det potentiella långsiktiga temperaturfallet i ett borrhål kan de extra metrarna vara mycket värdefulla om några år.

När det gäller misslyckade installationer så har jag mycket svårt att tänka mig att fem firmor skulle ge offert på fel grejor. Vet du vad huset drar med nuvarande uppvärmning omräknat till elförbrukning? Det borde ge en hint om hur en värmepump kommer att fungera. Är det bara ett plan med 132 m2 eller ska källaren värmas upp?

Bergvärme är mitt klara förstahandsval. Det är så underhållsfritt det kan bli, energieffektivt och rent samt oberoende av yttertemperatur (för energiutvinningen). Inget annat värmeslag utom möjligen fjärrvärme kan matcha det så vitt jag vet. Självklart ska anläggningen dimensioneras så att det kan vara varmt året runt, men det gäller ju alla uppvärmningsmetoder.
 
Borrhålets djup på dessa nivåer 160->180-> 200 korrelerar väl ganska illa med den effekt som utvinns? Det är lite så jag tänkte. Rent kostnadsmässigt, att gå upp 7000kr från 160 till 200 om man sparar c:a 100kr/år tar tid att räkna hem. Däremot framtidssäkrat och då är 7000kr inte mycket i sammanhanget. Dock onödigt om det är pengar i sjön.

132 m2 är den total boytan, fördelat på två plan.
Källaren kommer att få 2st radiatiorer, inkluderade i offerten. Idag är den uppvärmd av pelletsvärmaren.
Sen finns ett dubbelgarage med vattenburet indraget, där finns idag värme för att hålla rören inte ska frysa.
 
11-12 pallar pellets är 40-48000 KWh Det är ganska ordentligt hög förbrukning. Ineffektiv panna och ingen shunt-automatik kanske bidrar till 1 pall som bränns i onödan. Sedan varmvatten på sommaren kan dra 2-3 pallar. Efter detta så är det fortfarande ganska hög förbrukning. 200 meter kan verkligen komma att behövas. De som ansåg att det kunde behövas säkras upp för att klara eltillskott kanske inte är helt fel ute... Sedan med 9KW pump så kan en volym eller arbetstank vara vettigt under de lite mindre kalla månaderna så pumpen för lite längre gångtid och färre start och stopp. Jag tror att en Inverterpump kanske hade kunnat vara en bra ide i ett hus som detta. Samt se över var det största värmeläckorna är.
 
10-11 pallar tydligen. Företag A beräknande förbrukningen till 4kbm olja. Företag B till 41600 kwh, varvid 10400 var förluster.

Ytterdörren är en stor bov, och tätningslister behöver ses över. Annars vet inte jag var värmeläckorna.
Googlar på inverterpump.
 
bomm skrev:
..Sedan varmvatten på sommaren kan dra 2-3 pallar...
Knappast. Max 1 pall skulle jag säga. Även det är högt räknat.

Men säg att huset drar 40000 kWh för värme idag, vilket med 75% verkningsgrad på pannan skulle ge 30000 kWh som jämförelse. För 132m² är det en riktigt hög förbrukning. För att inte säga extremt. Men Dalarna kan ju vara rejält kyligt på vintern. Låter också som påtagligt dåligt isolerat med krav på hög värme inomhus.
 
Södra dalarna är inte så värst kallt. 3000kwh låter högt! Men ja,det handlar väl om dåligt isolerat och hög värmekomfort.
 
Har ni övervägt att exempelvis installera en luft/vatten-värmepump istället, och behålla pelletsanläggningen som spetseffekt?
 
Det är min ursprungliga rekomendation, men av diverse anledningar (läs bestämd dam) så var det bort med pellets och in med fjärrvärme eller pellets.
 
Tror damen är klok att behålla pelletsen för spets kostar en slant varje år i sotning och besiktning installationen blir dyrare om den ska spetsa automatiskt drift kostnaden blir större på luft vatten vp och den förväntade livs längden kortare än vad den är på en bergvärme vp.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Knappast. Max 1 pall skulle jag säga. Även det är högt räknat.

Men säg att huset drar 40000 kWh för värme idag, vilket med 75% verkningsgrad på pannan skulle ge 30000 kWh som jämförelse. För 132m² är det en riktigt hög förbrukning. För att inte säga extremt. Men Dalarna kan ju vara rejält kyligt på vintern. Låter också som påtagligt dåligt isolerat med krav på hög värme inomhus.
Ang. pellets förbrukning på sommaren: Med en gammal oljepanna eller gammal kombipanna som har litet internt "vattenförråd" 150-250 liter (utan extern acktank) och slingberedare för varmvatten. I kombination med en termostat med väldigt snäv hysteres 6-8° som det oftast sitter monterat och dålig verkningsgrad på pannan så går det i många fall lika mycket pellets under juni-augusti som i april månad. Det blir fort stora mängder pellets bara till detta.
2-3 kanske är i överkant, men även med det avdraget så har detta hus väldigt stort energibehov.



Det som hade varit bra att veta är hur pass hög framledningstemperatur till elementen som behövs vid årets kallaste dagar samt hur pass stor pelletsförbrukningen är vid den tiden (Svårt nu att kolla framledningstemp nu när vintern snart är över, men det ger juh en fingervisning att kolla vad som behövs nu vid några få minusgrader.

Alternativt göra en enklare energiberäkning på huset (http://www.energiberakning.se/) så vet du med dig med hur pass hög toppeffekt som kan behövas vid de kallaste dagarna i dec-februari, och total energiförbrukning.

Mitt förslag med en inverterpump är just ifall 9KW inte räcker till då det är kallt ute samt ifall det behövs väldigt hög framledningstemperatur (tex en Nibe 1255 4-16KW) (nu hade iof. rörmokarna kollat över elementen så ni har nog inte de sämsta förutsättningarna) Däremot så kan absolut en volymförstoringstank eller arbetstank ändå vara något att fråga rörmokarn om.

Vad har ni för berggrund? Då detta också påverkar hur djup borran måste vara för att kunna plocka ut den energi som behövs.
Har du kollat igenom äldre liknande trådar? tex. https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/279342-vilken-bergvarmepump-offerter.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.