Hej!
Jag börjar komma så långt med mitt värmeprojekt på huset ( där jag byter från direktverkande el till vattenburen värme ) att jag måste börja fundera på radiatorernas kopplingar osv.
Med tanke på att jag har termostater på alla elementen så finns det ju en risk alla radiatorerna stänger sig vilket ju inte är så bra för cirkulationspumpen.
Så nu funderar jag på om man borde sätta nån form av bypass i nån ände av slingorna så att det alltid kan passera vatten. Typ nån tryckstyrd variant. Men jag hittar bara lösningar för golvvärme.
Jag ska iofs så småningom ha golvvärme på ett par olika ställen men inte i dagsläget och det har jag ju tänkt koppla på radiatorsystemet. ( Ett badrum som ska renoveras ganska långt in i framtiden samt en toalett. )

Är det nån som har nån bra idé? Tänkte typ nåt man kan sätta mellan två T-kopplingar på rören i tvättstugan före sista elementet i en av slingorna. ( Anledningen till jag säger före är att de rören går igenom taket till ett rum ovanför och där vill jag ju inte ha nåt onödigt. )

/Jari
 
Du behöver ingen bypass, det är så knäppt att om du stoppar flödet så gör effekten ner på pumpen. Den utför inget arbete utan vattnet bara snurrar runt i pumphjulet.

Investerar du i en tryckstyrd automatisk cirkulationspump så reglerar den ned effekten om det är stopp i systemet, såg att min gick på 6 W en varm sommardag när termostaterna stängt mot 40 på vintern.

Ska du däremot sätta in värmepump bör du se till att åtminstone några ventiler aldrig stänger för att få det att cirkulera.

Protte
 
Min cirkulationspump är en Wilo Yonos Pico 25/1-6. Den fundering jag hade är att sätta en tryckstyrd ventil, dvs. en sån som mekaniskt släpper igenom mer vatten om trycket ökar. Men om det är som du säger så behövs det ju inte.
 
precis frågan jag satt och funderade på.

kommer komplettera med ett nytt 2 rörssystem till övervåningen från min acktank.

då skaffar man bara en tryckstyrd cirkpump, typ wilo yonos pico så sköter den sig själv ifall alla termostater stänger?

kanon!
 
Staffans2000
Det behövs inte. Det spelar ingen roll ifall den är tryckstyrd eller inte.
 
nä förstår att den bara står och snurrar om det blir stopp... men går det inte ännu mer el då? alltså att det går tungt.. samt sliter mer på pumpen?

hursomhelst så ska ja ändå skaffa en pump.. så då blire en yonos pico
 
pumpen är ingen pump på det viset utan bara en cirkulationsfrämjare.....typ. Det är ingen typ jabsco pump för båt som har gummiimpeller och verkligen matar vatten framför sig utan mer som en 100mm fläkt i ett 200mm rör.
 
Staffans2000
Själv har jag en Grundfos med extra allt! Helt i onödan. Den står på lägsta effektläget och tuggar på oberoende av utetemperatur. Så för min del hade det gått lika bra med en mycket billigare variant.
Nej. Pumparna är inte varvtalsstyrda, utan effektstyrda.
 
Staffan2000 skrev:
Det behövs inte. Det spelar ingen roll ifall den är tryckstyrd eller inte.
Förklara vad ni menar?

Sen om du vill så kan du tänka tanken på vad som händer i ett radiatorsystem om 2 av t.ex. 5 termostater stänger på en stam som matas av en cirkulationspump med konstant varvtal. Vad händer med flödet över de andra 3 som står öppna?
 
Staffans2000
Pumpen tar ingen skada av att det inte cirkulerar något vatten.

Flödet ökar något. Mer än så sker inte.
Cirkulationspumpar och termostatventiler har funnits i "eviga tider" utan att skapa några problem. Fördelen med de tryckstyrda pumparna är att de kan dra mindre ström.
 
Kort svar då jag har lite bråttom.
Gamla system med höga deltan och låga flöden. Tex 80/60 system. Påverkan blir inte så stor av strypande termostater. Låga flöden redan och medeltemperaturen ändras inte så mycket vid konstant flöde.
Moderna VP drivna lågtemp högflödes system med låga deltan och höga flöden. Som i många fall kan vara konverterade högtemperatursystem. Vid strypande termostater så är risken stor för ljud och självsvägningar i systemet som redan är stressat. Så att säga generellt att tryckstyrda pumpar inte behövs anser jag är fel. Beror på system.
 
Jag har en Yonos Pico cirkulationspump på lägsta varvtalet, sen har jag en handdukstork som jag har ventiler på som jag satt på hyfsat stängda, dvs. vrider jag 2 mm till på dem så stänger det. I övrigt så har jag termostater på samtliga element. Funkar kanonbra. :)
 
Har lite funderat på samma fråga som jivanoff ställer...
Dock monterade jag en bypass till fördelaren (Uponor) för element och golvvärme. Stänger ventilerna så cirkulerar vattnet i fördelaren ändå...
Då slipper BVP jobba ihjäl sig när det kalla vattnet återvänder från elementen när termostaten öppnat sig...
Funkat bra i alla fall såhärlångt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.