Håller på att fixa en liten toa med dusch på övervåningen. Jag byter ut dels en gjuten platta vid duschen till spånskiva samt gamla golvplank till golvspån. Om jag sätter spånskivan i samma nivå i hela rummet kan jag då lägga en extra 12 mm spånskiva utanfö i duschen för att kunna spackla ett fall till duschen? Vi ska ha våtrumsmatta på både väggar och tak och fallet utanför duschen byggs på med golvreglarna. Ingen flytspackling utanför duschen alltså. Toan är bara 2,8 x 0.9 m

/Mats
 
S
varför bygga fall med bruk?
 
Jag har 22 I dusch och plussat med 12 I resten av badrummet.
Limmade 12:an och sen golvvärme och plastmatta.
Har hållit I 28 år.
 
S
Workingclasshero skrev:
Jag har 22 I dusch och plussat med 12 I resten av badrummet.
Limmade 12:an och sen golvvärme och plastmatta.
Har hållit I 28 år.
dax att renovera snart då
 
Vi hade 22 + 22 i vårat gamla hus. Efter mattläggarens instruktioner la jag en dryg kvadratmeter 22mm i hörnet för duschen (med golvbrunnen i), remsor av 22mm på golvåsarna och ett lager 22mm ovanpå utskuret med golvlisten till duschväggen som mall.
Sen spacklade golvläggaren ett fall innan han la mattan.
 
Redigerat:
Det ser ut som att det kan gå bra att göra som jag tänkt då. Första tanken var att ta bort betongplattan i duschen och regla upp för spån bara där. När jag sedan undersökte golvplanken lite närmare är dom så kupiga så jag rev bort även dom. Tänkte först regla upp 10 mm högre men det blir så krångligt med reglarna så det får bli en extra skiva istället.

/Mats
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
S
virke som du kilsågar? 10mm i början och 0mm vid brunn?
 
Hur får man det att luta från alla håll då? Spånet är ju inte så böjligt av sig. Eller sågar man fyra kilar av golvspån? Det får nog bli bruk ändå som mattläggaren får fixa.

/Mats
 
S
du anpassar virket efter vad du ska ha för lutning
 
Jo men just i duschen ska det ju luta från alla håll mot golvbrunnen. Hur få jag spånskivan att göra det?

/Mats
 
kilsåga halvmeterbreda och centimetertjocka brädbitar och få det snyggt format som en tratt låter som en onödigt komplicerad lösning när man kan fixa det på en kvart-halvtimme med lite spackel...
 
Jo så tänker jag också. I övriga del av rummet ska det bara luta åt ett håll då rummet är så smalt. Där går det bra att luta med reglarna,
.
/Mats
 
Kan man lägga våtrumsmattan direkt på spånet ?

/Mats
 
Flytspackla, det är enklast. Det kan ju inte handla om många liter totalt du behöver och om det är en liten toalett som du skrev så är det inte många hundralappar extra vi pratar om.
 
S
varför inte? så klart skall spånet vara limmat och skruvat
såklart spackel innan så man döljer skruvhål och skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.