Hej!

Jag har hamnat i en fundering efter att jag rev bort linoleummatta i trappa. Vilken typ av lim användes normalt för att limma linoleum på masonitskiva / trägolv runt 1965 - 1970?

Vore jättetacksam för svar även om det är rena spekuleringar då ingen kan veta vilket lim som användes till just mitt golv. Som ni förstår är det asbest jag främst tänker på...

Två bilder av limmet på masonit under linoleummatta

Hand i skyddshandskar drar bort brun linoleummatta från masonitskiva där mörkt lim är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en uppfläkt linoleummatta med synligt gammalt lim på en masonitskiva, troligen från 1960-70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mattias
 
Brukade vara någon form av gummi upplöst i bensin eller annat lösningsmedel …
 
S
greenhouse skrev:
Hej!

Jag har hamnat i en fundering efter att jag rev bort linoleummatta i trappa. Vilken typ av lim användes normalt för att limma linoleum på masonitskiva / trägolv runt 1965 - 1970?

Vore jättetacksam för svar även om det är rena spekuleringar då ingen kan veta vilket lim som användes till just mitt golv. Som ni förstår är det asbest jag främst tänker på...

Två bilder av limmet på masonit under linoleummatta

[bild]
[bild]

/Mattias
kirurghandskar? bara nyfiken nu. måste gå åt ett par när du river
 
Handskarna hade jag för att jag var osäker på om det var asbest i skivorna / limmet
 
Handskarna gör nog ingen nytta på det viset. Asbest rör sig i luften och in i lungorna och det är där det gör mest skada. Men så länge det inte dammar så är det ingen större grej annat än att det kanske är bra att deponera resterna på avsedd plats.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Så är det nog. Vad tror ni om limmet?
 
Det mörka limmet påminner om det jag hade i garaget (under vad jag tror var linoleumplattor), det hade asbest i sig hos oss.
Det ljusare påminner om det vi hade i huset, och där var inte asbest i det.

Dock inga garantier att detta stämmer för just ert fall.

Jag skickade mina prov till Evema för analys, 350kr+moms per prov (ett prov är matta+lim).
 
hsd
I ett tidigare hus då jag plockade bort linoleumplattor var det"limmat" med tjära
 
S
greenhouse skrev:
Handskarna hade jag för att jag var osäker på om det var asbest i skivorna / limmet
för att du är rädd att? är det asbest så har du redan fiberdamm i rummen i ditt hem
 
Vill bara meddela att det inte var asbest i, jag har låtit analysera matta och lim. Men med den kunskap jag har nu om var asbest finns så kommer jag INTE dra igång och riva och slipa innan jag VET vad som är i. Och enda sättet att veta är att låta analysera.

Tack för svar.
 
S
greenhouse skrev:
Vill bara meddela att det inte var asbest i, jag har låtit analysera matta och lim. Men med den kunskap jag har nu om var asbest finns så kommer jag INTE dra igång och riva och slipa innan jag VET vad som är i. Och enda sättet att veta är att låta analysera.

Tack för svar.
bra bra. alltid prov innan rivning även om man sett samma matrial innan
 
Ja det är lärdomen av ca en vecka av ångest... 600 kr för ett prov är en billig försäkring!
 
S
greenhouse skrev:
Ja det är lärdomen av ca en vecka av ångest... 600 kr för ett prov är en billig försäkring!
sen är inte asbest så farligt. men skall hantera det på rätt sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.