Hej alla,

Är ny här och har dessutom ringa kunskaper i ämnesområdet - fiber/nätverksbygge. Vi bygger för tillfället hus och det finns fiber i tomtgräns. Givetvis kommer vi att dra in i huset och med detta börjar frågorna. Planen är att nätverket hemma ska se ut enligt följande:

1. Trådade uttag för data i vardagsrum, sovrum, förråd (NAS eller liten server i framtiden) samt arbetsrum.
2. TV i vardagsrum körs som IP-TV
3. 2 accesspunkter i olika delar av huset. Dessa drivs med PoE och ev. router kommer inte att användas för WiFi.
4. PoE switch med 16 uttag (åtta PoE).
5. Larmcentral ska ev. kopplas in på nätverket.

Sammanlagt 18 uttag i huset inkl. de två accesspunkterna.

Nu till frågorna:

1. Hur ska nätverket se ut rent hårdvarumässigt från ax till limpa så att säga? (kopplingsdosa --> mediaomvandlare --> switch? --> router? eller vad?)

2. Behöver jag en router? Jag vill givetvis att mina enheter ska kunna "prata" med varandra, krävs router för detta. Ämnar inte köra trådlöst via router då den sannolikt kommer att sitta bakom en lucka och AP gör jobber bättre.

3. IP-TV box(ar): måste dessa kopplas direkt till mediaomvandlaren eller kan man (eller bör man) koppla till switch eller router?

4. Antag att omvandlare, switch och router kommer att sitta i samma utrymme. Hur mycket värme alstrar de? Krävs någon form av ventilation?

Är tacksam för alla tankar och svar kring detta.

Mvh
/Magnus
 
Finns en tråd här om Ubiquitis router och AP.

Jag valde Edgerouter PoE som inte har WiFI och passar därav att sätta tex i en källare eller annat utrymme ej valt pga bra WiFi täckning. Dock har den bara 2 PoE, men för 2 UniFi accesspunkter räcker det. Jag har sen valt en enkel switch för resten av uttagen. Ska man kliva upp ett steg till (roter med full PoE på såpass många uttag) så kostar det rätt mycket, troligen krävs fläkt osv.

Har du behov av PoE till larmet?
 
JohanLun skrev:
Finns en tråd här om Ubiquitis router och AP.

Jag valde Edgerouter PoE som inte har WiFI och passar därav att sätta tex i en källare eller annat utrymme ej valt pga bra WiFi täckning. Dock har den bara 2 PoE, men för 2 UniFi accesspunkter räcker det. Jag har sen valt en enkel switch för resten av uttagen. Ska man kliva upp ett steg till (roter med full PoE på såpass många uttag) så kostar det rätt mycket, troligen krävs fläkt osv.

Har du behov av PoE till larmet?
Tack för svar. Jag ska läsa tråden om Ubiquiti, det är deras AP jag tänkt använda.

Larmet behöver inte PoE. Ska kolla Edgerouter också. Har inte planerat för IP-telefoni så i dagsläget behövs inte mer än två PoE-uttag.

Är det OK att köra TV från switchen eller måste det kopplas direkt i mediaomvandlaren?

Mvh
/Magnus
 
1) Rent generellt: kopplingsdosa --> mediaomvandlare --> router/brandvägg --> switch

2) routern fungerar även som brandvägg så jag skulle säga att den är nödvändig. Dessutom gör den att du kan ha massor av prylar anslutna oavsett hur många ip-nummer din operatör tillåter.

3) Det beror på vilken lösning den operatör du väljer använder sig av. Ofta får man med en router med separata uttag för data, Tv och telefon. Datauttaget kopplas till switchen och tv-uttaget direkt till den kabel som går till uttaget vid tv'n.

4) mediaomvandlare och router drar bara några Watt. Switchen i sig drar inte så mycket mer den heller, men en viss förlusteffekt extra blir det för drivdonen för PoE-prylarna.
 
Oftast är det så är att fiberoperatören äger medieomvandlaren och bestämmer hur portarna i den används, är en switch med ett fibergränssnitt. Ingår det en router är det tjänsteleverantören som levererar den.
Har nu generaliserat men mer parten av installationerna ser ut så här till villa.
 
Angående IPTV och nätverk så är det VLAN som du ska läsa på om. Om du inte bara ska koppla direkt från inkommande förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.