Finns ganska många som går bygga i 3,5m bygghöjd. Dock blir inte takhöjd kass
 
Anlita Arkitekt då du lätt tjänar in arvodet i och med att du kan bygga ditt garage med samma taklutning som huset och placering sparar pengar...trappa kostar mer än ytan de tar upp...transportsträckor...regeln för trappor är att aldrig ha dom långt in i huset helst direkt i entren...Arkitekten kan också förbereda huset för kupor o trapp om du vill bygga ut vind..

Tänk på att ett hus ska klara ett helt liv inte bara nuet
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu fixade android till ett inte i mitt senaste inlägg:(
 
Ja, dock vill jag gärna hade bestämt detta innan ett möte då det kostar en bra slant itimmen att träffa en arkitekt.
 
Jag fick tyvärr inte bygga enplan; området krävde 1,5. Dessutom hade jag begränsad byggyta. Eftersom jag byggde nära pensionsåldern vore enplan att föredra. Det beror alltså på i vilket skede ni befinner er i livet. Bygger ni för hela livet? Ett alternativ är att bygga med oinredd vind - om familjen växer. Det är väldigt populärt idag med stor takrymd. Oekonomiskt på sikt och känns lite som en modefluga just nu. Jag har en praktisk lösning med ljusschakt frå taket endast från köket. Ljudnivån mellan våningsplanen kan bli ett problem om man är fler i familjen. Jag anlitade arkitekt som sparade in stora kostnader avseende planlösning, platsutnyttjande och materialval.

Och som tidigare nämnts: anpassning av huset i befintlig miljö.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
...regeln för trappor är att aldrig ha dom långt in i huset helst direkt i entren...
Personligen så hatar jag påhittet med trappor direkt vid entrén. För det innebär nästan alltid att man måste trampa i den smuts och väta som alltid samlas innanför ytterdörren, i synnerhet under vinterhalvåret, varje gång man skall gå upp för trappan.
 
  • Gilla
Shiraz och 2 till
  • Laddar…
Så här löste jag alltså tillgången till förrådsvinden om 70 kvm.
Och där uppe finns för övrigt också ett enkelt gästrum.

Utomhustrappa på husgavel leder upp till vind för tillgång till förråd och gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinst, förutom att man slipper en trappa, som tar upp plats inne:
Inget smygläckage av varmluft genom en dåligt isolerad trappuppgång inifrån bostaden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar ju gamla hus, som har källare och 1.5 plan (vi valde att köpa ett sådant). Tyvärr verkar ju moderna planer inte medge att bygga så som man byggde förr, med rejäl takhöjd på nederplan, förhöjt väggliv, takkupor och en källare med fönster och rejäl sockel. 1.5 plan blir ofta "satta" i sitt utseende, mot gamla tiders resliga och rymliga hus.

Nackdelen med 1-planshus tycker jag (utan att ha bott i något, men väl spenderat tid i sådana)
- De stjäl tomtyta (har man stor tomt är det väl inget problem, men med en "stockholmstomt" så blir det lätt kvar bara en rimpa kring huset.
- Man förlorar den "privata" delen som överplanet ger (dvs att man kan ha gäster och ha övervåningen mer "privat")
- Sovrum har ingen utsikt men väl insyn
- Jag upplever att rummen får färre fönster per rum och ofta bara ett väderstreck

Fördelen är ju förstås att ganska låga hus kan få en väldigt fin takhöjd (dock, en för extrem takhöjd kanske energimässigt är onödig) och att huset kan vara väldigt "socialt" med öppna planlösningar (med downsiden då att det är svårt att dra sig undan).

Källare, vind och kattvindar är otroligt bra som förvaring. Många med "moderna" hus verkar ha svårt att få plats med saker, garage och friggebodar krävs för att få plats med allt. Jag förstår att husfirmor "optimerar bort" förvarning, tvättstuga etc - men bygger man själv så tycker jag att man ska tänka på detta. Att använda "dyr" yta till förvaring känns onödigt, men kan man hålla nere totalytan genom att tex lägga till en stor förvaring på ett vindsplan så tror jag det kan löna sig.
 
K
Jag har varit väldigt kluven. Vi lämnade vårt förra hus för att vi inte orkade springa upp och ner i en brant trapp (sovrum endast uppe) och har nu bott fem år i ett enplanshus. Nästa hus blir 1,5plan men med allt viktigt på nedre plan.
 
Hej!
Om du har tittat på Trivselhus och tycker att de verkar vara en bra leverantör så tycker jag du ska kontakta dem och få ett möte med någon av deras arkitekter/husdesigners. De kan hjälpa dig med förutsättningar på tomten, vad som bygglovet tillåter med mera. Deras husdesigners kostar inget.
 
Just nu står det mellan två leverantörer, Trivselhus och Willa Nordic ONV.
När jag kollat en gång till på byggkartan så är det prickat 6m på varje kortsida och det tillsammans med 4,5m till gräns så har jag bara 470m2 att bygga på..Det går ju med ett 1planshus men det blir trångt. Tomten är ju 26,7x37,6m~999m2 med byggrätt på 25%. Men med ett garage och ett enplan hus på ca 200m2 byggyta blir det nog trångt....

Så jag får bita i det sura äpplet och välja ett 1,5plan och eventuellt kombinera det så man tar ett vinkelhus där ena delen är 1plan....Vad tror ni om det. Skulle Vårgårdahus Sjövik funka?
http://www.vargardahus.se/hus/villa-sjovik/
Dock vill jag nog ha en kupa på plan två för att få in ljus... Dock vill jag inte bygga med Vårgårdahus så man får se om Trivselhus har något liknande hus.

Vi har ju även kikat på ONV A5+L som nu även frugan börjar vika för. Dock oroar jag mig för det flacka taket och att det är otroligt dyrt....4,25mkr klart...Det är 250000:- över vår maxbudget som vi satt för hus exkl byggherrekostnader.
 
Jag tycker du svarar indirekt på din sista fråga själv. Som tidigare skrivits i tråden tycker även jag att ni ska anlita en arkitekt. Med byggrätt på 200 inkl garage bör ni lösa pusslet med en duktig arkitekt och inte få ett för litet/trångt hus.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Byggrätt är på 250m2.
Arkitekt är nog bra, har dock några i släkten men vill inte blanda in dem..
 
Ja just det, ni klarar lätt att rita in 250 inkl garage, även med ett stort garage. Folk väljer att bygga så onödigt stort enligt min mening, samt att de flesta modeller från de stora hustillverkarna inte är speciellt "wow-känsla" och svårt att hitta precis rätt modell till rätt tomt och få den att harmonisera med omgivningen.
 
Shiraz skrev:
Just nu står det mellan två leverantörer, Trivselhus och Willa Nordic ONV.
När jag kollat en gång till på byggkartan så är det prickat 6m på varje kortsida och det tillsammans med 4,5m till gräns så har jag bara 470m2 att bygga på..Det går ju med ett 1planshus men det blir trångt. Tomten är ju 26,7x37,6m~999m2 med byggrätt på 25%. Men med ett garage och ett enplan hus på ca 200m2 byggyta blir det nog trångt....

Så jag får bita i det sura äpplet och välja ett 1,5plan och eventuellt kombinera det så man tar ett vinkelhus där ena delen är 1plan....Vad tror ni om det. Skulle Vårgårdahus Sjövik funka?
[länk]
Dock vill jag nog ha en kupa på plan två för att få in ljus... Dock vill jag inte bygga med Vårgårdahus så man får se om Trivselhus har något liknande hus.

Vi har ju även kikat på ONV A5+L som nu även frugan börjar vika för. Dock oroar jag mig för det flacka taket och att det är otroligt dyrt....4,25mkr klart...Det är 250000:- över vår maxbudget som vi satt för hus exkl byggherrekostnader.
När man bygger med Trivselhus kan man rita upp ett hus precis som man vill ha det. Arkitekterna på trivselhus ingår i huspriset och kostar således inget extra. Vi ska bygga med dom och har ritat vårt hus helt själva (med hjälp av en av deras arkitekter såklart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.