B
Har rivit ett par kastvindar i mitt 30-talshus med mansardtak för att få lite bättre storlek på sovrummet. Jag har tittat på originalritningar och enligt dom ska snedtaket som är kvar nu ha en stomme av brädor och tvärgående plank som på bilden. Bakom planken sitter det en svart papp som håller isoleringen av träspån/torv på plats.

Det jag funderar på nu är att isolera snedtaket för att få ner energiförbrukningen. Min fråga är nu framförallt om jag ska sätta en plast först för att undvika fuktproblem? Den papp som i dagsläget sitter där är väl inte tät så att det blir dubbla fuktspärrar? I så fall bör jag väl kunna sätta plast mot brädorna och sedan regla på 70mm reglar, isolera och gipsa? Eller är det fel tänkt med plasten?

Mvh Carl

Renoverat sovrum med träplank på snedtak och rivet golv, byggavfall och gammal radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plasten ska sitta på den varma sidan, dvs på reglarna innanför gipset.
 
B
Den ska ju sitta max 1/3 in i väggen på den varma sidan vilket det ju blir eftersom jag tilläggsisolerar. Frågan var ju om den befintliga pappen räknas som tät?

Mvh Carl
 
Vad ska du isolera med? Om det är mineralull så har ju det mycket bättre isoleringsvärde än spån, så du kan inte räkna 1/3 av tjockleken.
 
Jag har använt isolinas linisolering och deras papp för att isolera insidan på en vägg. Jag är lite skeptisk till plast och mineralull i gamla konstruktioner. Sen sägs det att man ska max lägga 45mm. Kostnaden är lite högre, men risken för fuktskador med tjockare isolering, mineralull och plast minskas.
 
B
JohanLun skrev:
Jag har använt isolinas linisolering och deras papp för att isolera insidan på en vägg. Jag är lite skeptisk till plast och mineralull i gamla konstruktioner. Sen sägs det att man ska max lägga 45mm. Kostnaden är lite högre, men risken för fuktskador med tjockare isolering, mineralull och plast minskas.
Det låter intressant, ska läsa på lite om det. Tanken är att inte isolera mer än 45 eller max 70mm vilket känns rimligt. Är dock lite fundersam till hur det blir med den bärande stomen som kommer bli kallare. Är lite orolig att det kan bli ett problem.
 
Det är väl just därför man inte ska isolera mer än 45. Endel säger att det inte är ekonomiskt försvarbart att isolera så lite, men i ert fall gör ni ju om ytskiktet ändå. Plus att jag tror att för komforten så är 45 inte fel. Dubblar du 45 så blir inte isoleringen dubbelt så bra. Dvs de första centimetrarna gör allra mest effekt, sen avtar det snabbt. Men risken för fukt i väggen ska man nog ta på allvar.
 
Behovet av ångspärr (=plast) beror helt på vilken form av isolering som finns i väggen. Skall du behålla sågspånen eller använda cellulosafibrer skall du inte ha någon plast. Den befintliga pappen är en vindtätning. Innehåller den asfalt är den ångtrög men absolut inte ångtät. Det är heller aldrig bra att kombinera hygroskopiska isoleringsmaterial som sågspån och cellulosafibrer med icke-hygroskopiska sådana som mineralull.
 
Antar att spånet ligger direkt mot yttertak/råspont med takpapp ovanpå?
Då är det en extremt känslig konstruktion mot fukt redan iom att "fuktspärren" ligger på kalla sidan om isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.