Hej
Visste inte hur jag skulle skriva en bra rubrik till mitt ämne. Om nån kommer nåt bättre kan jag ändra(om det sker innan låsning sker)
Jag borde renovera ett av mina badrum som passerar bäst föredatum för länge sedan(byggt 1951).
Bor i Norrlands inland där huspriserna ligger mellan 300 0000 - 1 800 000 i runda slängar.
Mitt hus är förmodligen i mitten av detta spann. Närmare det lägre än det högre. Känns väldigt svårt att motivera att lägga 150-200000 på ett badrum var kostnad alltså motsvarar runt 25% av husets försäljningsvärde. Hur tänker ni andra som är lite på sidan om?
Tar ni med detta i kalkylen eller tänker ni: "ett badrum måste man ha"?
Tycker att det är jättesvårt att veta hur man ska göra. Har ett badrum renoverat på 90-talet som funkar så det är ingen ko på isen så.
/Mvh LOB
 
E
Renoverar du för att trivas med ditt hem eller renoverar du för att sälja fastigheten?

Om det är det förstnämnda så ska du så klart bygga dig ett fint badrum som du och eventuell familj tycker om och trivs med och får glädje av i många år. Inget badrum i världen ger tillbaka pengarna ens efter bara tio år.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Lättare att sälja!
 
Om jag hade varit i din sits och ville renovera badrummet hade jag nog satsat på en avsevärt mycket billigare renovering än 150-200 kkr., Med en del eget jobb (t ex riva ut det gamla badrummet), billiga badrumsmöbler (t ex Ikea) och plast istället för kakel och klinker finns mycket pengar att spara. Det borde inte vara helt omöjligt att då hamna på 50-60 kkr vilket kanske känns "tryggare" med tanke på husvärdet?

/Krille
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag kan nog tänka mig att göra en hel del själv och är absolut inte främmande för budgetmöbler. Dock är jag tveksam inför rivningen med tanke på att det förmodligen finns asbest i konstruktionen. R.ex i fix/fog eller i den gamla fuktspärren av bitumen. Dessutom måste alla stammar och brunn givetvis bytas eftersom det är 70 år gammalt gjutjärn. Konstruktionen med gjutet valv och vad som sedan finns på det kanske också fördyrar. Men man måste nog tänka på att försöka ha bra proportioner mellan renoveringskostnader och husets värde och vikta det mot att man faktiskt också ska bo och trivas. Tack för input./LOB
 
Det handlar ju om i vilket läge du är i. Ska du sälja eller bo kvar?
Ska man sälja kan man se det som en investering för att dra upp försäljningspriset men i norrlands inland är förmodligen inte särskilt stor utväxling på pengarna där. Då hade jag nog låtit det vara och låter det vara köparens huvudbry istället.

Ska du bo kvar så hade jag inte alls sett de grundläggande funktionerna (badrum, tak, dränering etc) som investeringar utan som helt vanligt underhåll som förväntas ingå i ett husägande. Därmed inte sagt att man måste panga på med 150k för att "underhålla" ett badrum utan man kan hålla det simpelt och få samma goda funktion för halva pengen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Samma dilemma i Norra Värmland, där många hus som inte har det rätta strandläget är svårsålda. Det är väl rent krasst så att man inte kan få igen sin investering, men att renovering är det som gör att du överhuvudtaget får huset sålt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Många i sthlm tänker att de får igen pengar av badrum och köksrenovering, men om man inte omedelbart ska sälja utan bo kvar säg 10-15 år och sen sälja så får man nog se det som att man "förbrukar" sitt kök och badrum var man än bor. Dvs jag tror många lurar sig själva i storstan. Ett badrum eller kök kan nog normalt ses ungefär lika som en personbil. Det är inte någon investering.

Så att spekulationsrenovera fastigheter med hantverkare (dvs köpa renoveringsobjekt, fixa och sälja direkt) funkar kanske i sthlm men absolut inte i norrlands inland. Men att bo "en livstid" så skulle jag tro att det är billigare i norrland, där hantverkare troligen både är mer rädda om sitt rykte (bättre jobb) och inte tar lika hutlöst betalt.

Däremot är det ju jätteviktigt att inte dra på sig vattenskador var man än bor. Och en skillnad till är kanske, att om man måste låna till renoveringen så är det troligen lättare i sthlm - men å andra sidan så har man troligen mycket större lån till att börja med.

Jag kommer nog försöka ordna en tvättstuga / dusch i källaren, där risk för vattenskador är minimal. Använda neutralt, vitt kakel etc - för att slippa göra om badrummet var 15 år.

En tänkbar lösning, om du redan har ett badrum är ju att antingen bara bygga om till toalett (iofs rörjobbet kvar, men inte krav på alla tätskikt etc) eller ha enklare utformning, välja tex duschkabin eller bara badkar utan dusch, så fuktbelasningen minskar. Gör man så, skulle jag själv våga "fuska" och inte ta in auktoriserade firmor utan göra jobbet själv, jag tror vattenskador i badrum med kabin eller badkar man inte duschar i är minimala om bara golvbrunnen är rätt gjord... Och även med auktoriserade firmor verkar ju skadefrekvensen vara orimligt hög. Kakel man duschar rakt mot dagligen i ett trähus som rör sig tror jag personligen inte på. Iallafall inte om hantverkarna inte är supernoga som om det vore deras eget badrum...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I ett litet dusch-/toalettrum får du nog golv och väggar gjorda för <50.000 kr,
om du väljer plastmatta på golvet och plast på väggarna.

Kan bli hur snyggt som helst, och mycket säkrare mot vattenskador än det snofsiga kakel + klinker.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Min åsikt är alltid:

Bygg bra men utan onödiga finesser så kan du bo kvar tills de bär ut dig med fötterna först utan att någonsin behöva fundera på försäljningsvärdet.


Att badrumsrenovera upp försäljningsvärdet är ett storstadsfenomen. På mindre orter bestäms priset mest av hur huset fungerar att bo i och i hurudant tekniskt skick det är.
 
  • Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
Bygg badrummet för dig själv! Du kommer inte få igen det vid försäljningen, knappast i Stockholm. Där händer det att husköpare river ut ett helt nytt badrum för mönstret passar inte.
Jag renoverade badrummet (5.5 m2) nyss och kostnaderna för själva kllinker/kakel var under 10 papp. Bara en bråkdel av totalkostnad.
Om du samtidigt ska byta stammar mm så kan det dra iväg men det finns ju ett tekniskt skäl att göra det. Kanske du kan göra renoveringen pö om pö alltefter pengar strömmar in.
 
fast stockholmarna tänker nog inte så......där stiger ju priserna med x antal hundra tusen per år kanske miljoner för en del, då lånar man bara upp och betalar lite mer ränta. Det spelar ingen roll för där är det ingen som någonsin tror att de ska bli ägare till fastigheten. Det blir bara konsumtion av det hela och så länge värdeökningen finns där så oroar sig ingen heller............ett badrum för flera hundra tusen blir ju ingenting jämförelsevist.
 
Stefan1972 skrev:
fast stockholmarna tänker nog inte så......där stiger ju priserna med x antal hundra tusen per år kanske miljoner för en del, då lånar man bara upp och betalar lite mer ränta. Det spelar ingen roll för där är det ingen som någonsin tror att de ska bli ägare till fastigheten. Det blir bara konsumtion av det hela och så länge värdeökningen finns där så oroar sig ingen heller............ett badrum för flera hundra tusen blir ju ingenting jämförelsevist.
Nä - men det är inte alls säkert att du får tillbaka nedlagda kostnader. Gör du inget alls får du ändå vinst i Sthlm.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
yonna skrev:
Nä - men det är inte alls säkert att du får tillbaka nedlagda kostnader. Gör du inget alls får du ändå vinst i Sthlm.
...och ev har stockholmare något lägre ränta, men badrummet kostar pengar ändå... i princip lika mycket som i norrland...
 
Jag skulle tippa på att du har igen kanske en tredjedel av kostnaden för badrummet i ökat husvärde, och sedan tickar värdeökningen ner till noll över en tjugoårsperiod. Därefter spelar det ingen roll om badrummet är från 1951 eller 2017.
Frågan är väl egentligen hur mycket du tycker det är värt att betala för att få leva med ett nytt badrum.

Är det bara funktionen du är ute efter så kan du sätta in en duschkabin och en badrumsfläkt, och då behöver du inte renovera badrummet alls så länge du inte har problem med rörsystemet.

Kan du lägga upp lite bilder på badrummet? Jag tycker personligen att det verkar helläckert med ett badrum från 1951.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.