Vi håller på att genomgå en detaljplansändring då en stor del av vår tomt där huset stod var prickmark, ingen förstod varför och uppenbarligen så har huset byggts där på 50-talet. Nu vill vi bygga ut och även göra carport och därför har vi nu kommit nästan ända i mål med vår detaljplansändring. Så långt är det ok. Dock finns ett servitut för en del av tomten, där vi vill bygga en carport och ev förråd (komplementbyggnader).

Vår arkitekt är kunnig och sade att det nog går att lösa, genom att placera plintar där det inte går ledning. Det finns redan en biluppställningsplats här, typ gräs. VA-bolaget kan dock inte ge oss info om exakt var ledningarna ligger, de vet inte det och därmed så säger de nej om vi inte bekostar omläggning. De motiverar det främst med de inte kan godkänna kantförstyvad platta, finns det andra alternativ? Men i princip står det ju inget om carport på plintar, men som sagt de vet inte var ledningarna går eller exakt hur djupt.... Det är korrekt att det är kuperad terräng men inte där carport och ev förråd ska stå. Vår arkitekt har fått följande:

"Utifall att ni vill anlägga en kantförstyvad platta måste ledningarna läggas om, vilket bekostas av er fastighetsägare som önskar bygga ovanpå ledningarna.
Vikten kommer att bli för tung och risken för att ledningarna kollapsar är stor.

Inmätning är inte möjligt men vi bedömer att ledningarna borde ligga på 0.7-1.1meters djup (detta är dock osäkert pga kuperad terräng och de kan därmed ligga ytligare). Ledningarna är gamla men har inga driftstörningar, och XX lägger inte om ledningar som ej har behov av det. Pga av det är gjorda av lergods så är risken stor för kollaps som man har för högt tryck ovanifrån, samt vid schakt."​

Har vi inga rättigheter och de inga skyldigheter i detta? Om de kan ange var ledningarna ligger kan vi förhålla oss till det men nu blir ju en större del av vår tomt inte möjlig att gräva på..... vem kan sådant här? Lantmäteriet?
Tackar på förhand!
 
Ledningsdragande verk/bolag har sannolikt ledningsrätt inom ett specifikt område, vilket innebär att om ni vill utföra en planändring för en åtgärd som innebär en risk för ledningarna så har ni en skyldighet att bekosta åtgärder för flytt eller förstärkning av ledningarna.

Ni kan säkert beställa inmätning av ledningarna för att få veta exakt var de går, men om det finns ett område avsatt i kartan som servitut/ledningsrätt så gäller rätten inom hela det avsatta området även om det inte går ledningar inom hela området idag. Ledningsrättsområdet brukar vara rejält tilltaget så att ledningarna inte ska påverkas av åtgärder direkt utanför området. Ledningarna är troligtvis dragna i de flackaste lägena i den kuperade terrängen.

Att brygga över ledningarna för att kunna bygga carport innebär en risk vid framtida underhållsarbete, för då måste er carport rivas eller flyttas på när de vill göra förändringar eller om något händer med ledningarna så att dessa måste grävas upp. Då blir det ersättningskrav för förlust av de byggnader som påverkas, vilket utgör en risk som man normalt vill motverka genom att helt hindra byggnation.

De som är mest insatta i detta bör vara er planhandläggare, lantmäterimyndigheten och ledningsdragande verk/bolag.
 
harry73
Är ledningen av lergods, kan den inte vara stor och är det inte dricksvatten. Vad är det för ledning och vad kostar en omläggning?
 
Men även OM det nu skulle vara OK att bygga en carport över det här området. Då kommer ni att åka på att riva den när VA bolaget bestämmer sig för att dra om de här gamla ledningarna.
 
Det fungerar väl att bygga nu och om det blir problem i framtiden kan man dra om ledningen då. Riva garaget är bara aktuellt isåfall om det inte går att dra ledningen på annan plats men då är det ju kört vilket som.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hemmakatten
Det verkar inte rimligt att VA-bolaget kan "inteckna" stora delar av er tomt bara uti fall. VA-bolaget borde veta ungefär var ledningarna går. Vet de inte det, så borde de ta kostnaderna för en utmätning.
 
  • Gilla
Anelle
  • Laddar…
Nu vet ingen av oss de exakta detaljerna, men om det finns ledningsrätt så är det ett normalt ett särskilt område som avses. Ibland kan det vara ett servitut (vilket var formuleringen som beskrevs initialt i tråden), och då avser det en rättighet för en eller flera andra fastigheter att nyttja del av avsedd fastighet. Det innebär att marken inte får användas för bebyggelse, det är inte att den är "intecknad" utan att den är reserverad för ett ändamål. Vad man än kan tycka om rättvisa mot fastighetsägaren osv så är det en rättighetsfråga att utreda i samband med planändringen.
 
Vi tänkte bygga på plintar och om jag förstod arktiekten rätt så ska man kunna "lyfta undan" carporten om/när ev underhåll av ledningar behöver ske.
 
harry73
Kan du kopiera servitutstexten här?
 
Tack alla snälla och duktiga här inne, det måste jag börja med att skriva!

Så här står det i servitutet, det är från 1959:

Förklaringar:
XX är dåvarande fastighetsägare, YY är grannen vars ledning är dragen över vår tomt
ZZ132 (min tomt/fastighet)
Bilagan, innehåller inga detaljer, mycket schematisk översikt över tomterna
Har även fått en nyare variant av ritning över ledningarna, men även den mycket schematisk.

Avtalstext, utdrag:
"XX medgiver i egenskap av ägare till ovannämnda fastighet rätt för YY att å fastigheten ZZ 132 framdraga avloppsledning till i gatan befintlig ledning i enlighet med vad som framgår av karta, (bilaga), ävensom rätt för YY att äga tillträde till fastigheten ZZ 132 för tillsyn och underhåll av sagda avloppsledning.

YY förbinder sig att i förutvarande skick återställa mark å ZZ 132, som kan bliva skadad i samband med utläggning av ovanberörda avloppsledning."


Det är allt.
 
Redigerat:
Som texten är skriven så är det väl inte VA-bolaget som har rättigheten utan grannfastigheten?

Då är det väl med grannen du ska ta upp diskussionen?

VA-bolaget har väl ingen talan i detta servitut?
 
harry73
Är det ett avtalsservitut, ett officialservitut eller ledningsrätt? Det ser ut som ett avtalsservitut.

Sedan missade du att förklara vem AA är, är det kommunen/VA-bolaget? Vet du var grannfastighetens anslutningspunkt finns? Var tar VA-bolaget över ansvar för ledningen.
Det kan vara en skillnad om grannen är din motpart eller om VA-bolaget är det.

Är det bara ett avtalsservitut borde det vara i din fördel. Sedan undrar jag om man på något sätt kan kräva av ledningsägaren att förnya den gamla ledningen eftersom den kan tänkas läcka och förorena din tomt.

I övrigt kan jag tycka att ni säkert la stora pengar på detaljplaneändringen, då borde en omläggning av avloppsledningen vara små pengar i sammanhanget.
 
roland53 skrev:
Som texten är skriven så är det väl inte VA-bolaget som har rättigheten utan grannfastigheten?

Då är det väl med grannen du ska ta upp diskussionen?

VA-bolaget har väl ingen talan i detta servitut?
Det är VA-bolaget som tillfrågats av kommunen pga vår önskan om detaljplansändring och det är kommunala ledningar enligt schematisk skiss fr VA-verket, som vi fick i samband med kommentar på detaljplansändring.
 
harry73
OK, då är servitutet inte ditt direkta problem, men prickmarken. För att få bort prickarna ska ni vara va-bolaget till lags.
Attefallscarport kan ni bygga på prickmark. Skulle det lösa problemet? Då kan ni nu få bort prickarna på största delen av tomten och sedan kan ni bygga carport på prickmark.
 
Rubriken från -59 säger "Servitutsavtal".

AA är felskrivet av mig, går in och ändrar, det ska vara YY dvs grannen.

Jag förmodar att anslutningspunkten finns i gatan, men det är väl det som är delvis omtvistat här, dvs exakt var den finns, för därifrån är ledningen förmodligen dragen rakt upp ( först platt, vår biluppställningsplats, sedan rejält kuperat område) till grannen dvs YY, men det är här som VA-bolaget inte kan vara behjälpliga, de vet inte exakt var ledningen/-arna ligger.

Vi lägger stora pengar på en detaljplansändring, men slänten som ledningen går upp i kommer att förläggas med marklov så jag vet inte hur lätt (dyrt) det är att lägga om detta. Vad kostar det att lägga om ledningar, jag har ingen aning.? Det kan vara som du sager att det är en mindre kostnad, men om jag lägger om ledningarna som går over min tomt vad händer vid min tomtgräns, ska jag då även bekosta omläggning över grannens tomt, återställande osv? Det låter ju rimligt då det är jag som vill att detta ska ske.... Jag tycker det later mycket komplicerat jämfört med en utmätning. Vad kostar en utmätning?

Det kanske slutar med att vi inte bygger carporten men då vill vi I alla fall göra en snyggare biluppställningsplats, dvs sätta platter eller något och då finns samma problematik antar jag så tvingas jag leva med min "gräsplätt" som parkering.... Det later egentligen inte rimligt att jag inte ska kunna göra något i denna del, men så kanske det är....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.