Hur är hållbarheten på dessa typer av fasad om man jämför dem?
Ska ju nu välja fasad och vill ju inte slita ihjäl mig var 10e år med målningen..
 
Järnvitriol är ingen ytbehandling utan endast ett sätt att forcera fram en grå färg på panelen. För att det skall fungera långsiktigt krävs panel av extremt hög kvalitet eller av ett hållbart träslag som t.ex. ek eller ceder. Även om man skall måla spelar virkeskvaliteten stor roll. Hög kvalitet = tätvuxet virke. Ju tätare virke desto mindre rörelser i sidled och ett mer hållbart resultat. Valet av färgtyp spelar också stor roll. En slamfärg som Falu rödfärg behöver bättras relativt ofta men då till en liten ansträngning. Diffusionstäta färger som akrylatfärger kräver en torr panel och luftspalt bakom panelen.

Genomfärgad puts på sten (dvs tegel) kan hålla i evigheter om den är rätt utförd. Det är dock svårt att få tag på yrkeskunniga murare idag.
 
F
Snor tråden lite med en fråga på järnvitriol. Funderar på om järnvitriol håller mossa och alger borta? Skall bygga staket och tänker använda mig av relativt frisk impregnerad altantrall som ändå skall bytas ut. Grannens ganska nya obehandlade staket i tryckt virke har redan lite påväxt. Tänkte att järnet håller skiten borta och undrar på om järnvitriol kan funka?
 
Jag tror inte järnvitriol är tillräckligt giftigt, men är inte helt säker. Järnvitriolade fasader brukar inte bli särskilt gamla s det är ont om exempel. Kopparen i falu rödfärg är absolut mer giftig.
 
F
justusandersson skrev:
Jag tror inte järnvitriol är tillräckligt giftigt, men är inte helt säker. Järnvitriolade fasader brukar inte bli särskilt gamla s det är ont om exempel. Kopparen i falu rödfärg är absolut mer giftig.
Mossa i gräsmattan bekämpar man med ferrogent, dvs järn. Tänkte att järnet i järnvitriol eventuellt hade samma effekt? Min far har en järnvitriolbehandlad friggebod och där har han blandat i koppar. Den har stått emot påväxt mycket bra men den har en inte helt attraktiv grönbrun ton som jag inte är helt intresserad av.

Jag har själv ett vindskydd som jag behandlat med pigmenterad roslagsmahogny. Har pigmenterat med järnoxid och det är inte antydan till påväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.