Är i fasen och borra bergvärme, har dock en fundering om hur det skall se ut där bergvärmepumpen skall stå.
I dagsläget så är det träbjälklag ner mot krypgrund CC60, räcker det eller måste man gjuta någon sorts syll, och i så fall hur.

Pumpen kommer även innehålla varmvattenberedare.
 
Bäst är att ställa den på fundament som går ned till mark/berg. Näst bäst är att lägga fundamentet på bjälklaget, men kolla så att bjälklaget håller. Fundamentet bör väga minst lika mycket som värmepumpen inkl full vattentank.
 
Har haft min nibe 1210-10 stående på vanligt bjälklag 60 cc med golvspån golvgips & klinkers utan problem i 4 år.
Nu står den nya 1320-20 där tillsamans med 500l ackumulatortank.
 
Den lösning som jag förespråkar är den lösning som alltid fungerar. Ställer man pumpen på träbjälklag kan det fungera om man har tur, dvs att kompressorn inte exciterar någon resonans i bjälklaget. Har man otur får man stomljud i hela huset. Värmepumpar är en vanlig källa till ljudstörningar.
 
Det var lite det där med resonans som jag är orolig för...

När vi ändå håller på att renovera torpargrunden så är det lika bra att göra saker och ting ordentligt, men hur skall man göra fundamentet ner till marken då?
 
sätt 300 cc på åsarna under vp samt en bärlina med två plintar.
 
I princip ja, men värmepumpen står på 4 fötter. Om de hamnar på spånskivan på sidan om bjäklarna får man lite svikt som gör att vibrationsisoleringen i värmepumpen inte fungerar som den ska. Bäst är att fördela lasten med en pågjutning med 100 mm betong alt flytspackel så att du är säker på att få styvt underlag. Det kanske låter som om det innebär både hängslen och svångrem, men det är trist att ha stomljud i hela huset. Jag vet, jag har haft det.
 
Installerade VP förra året och satte den i garaget istället för elpannan som stod i tvättstugan just pga av ljud.
Kostade inget extra då det var ett mindre arbete i det hela att dra in rör och koppla ihop. Garaget är hoppbyggt med huset.

Annan fördel var att rotavdraget fanns kvar då och då jag flyttade platsen för panna/VP sä räknades det inte som installation utan som bygge och jag fick dra av hela arbetskostnaden  :D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.