Om det är så att de dragit upp rören fel enligt planritningen. Vad är en rimlig kompensation att kräva tycker ni? Eller går det att åtgärda?
 
Det jag tycker är mest konstigt är varför man har en vägghängd wc-stol med cisternen utanför lådan. Det känns lite kaka på kaka att bygga en låda bakom och inte sätta vattentanken i lådan.
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det jag tycker är mest konstigt är varför man har en vägghängd wc-stol med cisternen utanför lådan. Det känns lite kaka på kaka att bygga en låda bakom och inte sätta vattentanken i lådan.
Ja, det där var en knasig lösning. Dessutom slösar den ju med utrymme.
 
Dolle39 skrev:
Jag tycker iallfall det ser bättre ut när det inte sitter ihop med väggen.
...men det blir lättare att städa!
 
Kravet på tillgänglighet uppfylls inte när man placerar WC stolen iett hörn.
 
Den där stora "lådan" borde väl i alla fall kunnat gjorts så att där kunde förvaras lite reservrullar?
Varför är den över huvud taget så hög?
Det hade väl räckt att den nått upp till toans sitthöjd?
 
arneri68 skrev:
Att dra in ett rör i cisternlådan är i mitt tycke inte vackert. Finns risk att röret kommer fungera som kondensor och vatten droppar ner på golvet som med tiden kommer bli avlagringar.

Förutom i cisternen får inga rörskarvar finnas i cisternlådan. Hur de dragit rören i lådan du ogillar är svårt att se om det inte finns en inspektionslucka. Vanligtvis nås enbart insidan av cisternen om spolknappen demonteras.
Här vet jag inte om jag håller med. Eller om det du skriver ens är rätt.

1. Jag har har en vanlig väggbricka för väggenomföring och denna är placerad i överkant på nischen, enkelt inspekterbar eftersom jag har löstagbara lock i trä. Hur skulle det annars se ut? Dra in ett rör i lådan, från utsidan? Drar man pexrör direkt till cisternen så måste man ju ha tätskiktet på nischen. Se nedan.

2. Tätskiktet för våtrummet ska ju ligga i väggen, inte i nishen, så hur kan det bli fel att dra rör däri? Det viktiga måste vara att hålla sig till reglerna när man tar sig igenom tätskiktet och det ska ju ligga i väggen, inte i nischen.


....eller säger reglerna något nytt idag?


I övrigt så är det ju knastänkt att ha en nish om man har cisternen utanpå. Det minsta man kan begära är ju att då få toastolar utan extern vattentank.
 
T
Varför har man ens byggt en låda då cisternen sitter utanför på toaletten, denna typ av toalett ska ju sitta direkt på väggen. Väldigt lustigt detta. Om det nu har blivit någon vajsing med att avloppet har kommit upp fel hade man ju löst det med att just sätta en vägghängd toalett men då naturligtvis med inbyggd cistern, nu blir det ju "kaka på kaka"!
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
1. Jag har har en vanlig väggbricka för väggenomföring och denna är placerad i överkant på nischen, enkelt inspekterbar eftersom jag har löstagbara lock i trä. Hur skulle det annars se ut? Dra in ett rör i lådan, från utsidan?
Rörskarvar skall ligga utanför cisternlådan och anslutningen till cisternen skall enligt Grohes bruksanvisning för svenska installationer placeras i lådan och inte utanför vilket verkar vara tillåtet i andra länder. Orsaken borde vara att de flesta cisterner faktiskt byggs in (som ts) och enda sättet att åtgärda läckor i rör/rörskarvar som inte kan nås är att slå sönder cisternlådan.

Visst går det att dra ett ytligt (synligt) rör fram till cisternlådan, men orsaken till att använda en dold cistern och vägghängd toalett är i de flesta fall att badrummet skall ha dolda rördragningar.

En kan cistern flöda om flottören eller annat fallerar och därför finns kravet på vattenspärr i rummets ytskikt samt skvallerhål i cisternlådan.
 
Får känslan av att avloppet i plattan är lagt för vanliga golvstående porslinsfåtöljer men sedan har man kommit på att kunden till just detta hus faktiskt beställt vägghängt och då dragit ihop en låda över avloppet att hänga dem på?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det jag tycker är mest konstigt är varför man har en vägghängd wc-stol med cisternen utanför lådan. Det känns lite kaka på kaka att bygga en låda bakom och inte sätta vattentanken i lådan.
Lådan ser ut att vara till för att ställa dekoration på. Oftast vill man ställa Doftljus, blommor eller annat dekorativt.
Vi har själva problem att hitta ett bra ställe till såna saker förutom vid fönstret.
 
Du bör titta på dina ritningar och se vad tjockleken på väggen säger, det är inte direkt ovanligt att avloppet kommer upp ur golv och man bygger en låda över avloppet för att få vägghängt.
 
Toan står ju också väldigt nära badkaret så lådan tar orimligt med plats. Jag skulle nog ha rivit lådan och ställt en vanlig toa på golvet över av loppsröret. Det blir rymligare och stilrent. Och detta med lättstädat är kanske överreklamerat?
 
arneri68 skrev:
Rörskarvar skall ligga utanför cisternlådan och anslutningen till cisternen skall enligt Grohes bruksanvisning för svenska installationer placeras i lådan och inte utanför vilket verkar vara tillåtet i andra länder. Orsaken borde vara att de flesta cisterner faktiskt byggs in (som ts) och enda sättet att åtgärda läckor i rör/rörskarvar som inte kan nås är att slå sönder cisternlådan.

Visst går det att dra ett ytligt (synligt) rör fram till cisternlådan, men orsaken till att använda en dold cistern och vägghängd toalett är i de flesta fall att badrummet skall ha dolda rördragningar.

En kan cistern flöda om flottören eller annat fallerar och därför finns kravet på vattenspärr i rummets ytskikt samt skvallerhål i cisternlådan.
Det är ju ingen cistern i lådan. Tomlåda! Tror som många andra här att avloppet placerades i plattan för en vanlig golvmonterad wc.
 
Lådan är antagligen inte "tom" utan innehåller väl en fixtur för vägghängd toa. Om det är en vanlig regelvägg går det knappast att hänga en toa på den. Vi gjorde en liknande lösning för några år sen men satte då fixturen inne i väggen, eller rättare sagt byggde ut hela väggen så att fixturen hamnade inne i den nya väggen. Det där ser ju konstigt ut - jag hade hellre velat haft en toa med inbyggd cistern i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.