Det där med att putsa muren var ju inte helt enkelt.
Redan under sommaren 2015 hade vi kontakt med ett lokalt företag om att putsa muren både inne och ute. De lovade att komma senast under oktober. Men oktober kom och gick, när vi väl fick kontakt med dem igen så var putsaren på semester! Nåja, i november kom de och putsade inomhus och primade utsidan, sen blev det för kallt.

Vi tror att de glömde bort oss efter det för inget hände under våren när det började bli temperatur för arbetet. Tillslut, efter en del tjat, dök de upp närmare midsommar.
Två personer som arbetar på att putsa en mur på en liten stuga med röda fönsterfoder och svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan blev riktigt bra!
Nyputsad mur på en stuga med rödmålat tak och vita fönsterkarmar omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan blev vi inte lika nöjda med. De skulle fixa fogarna mot fönsterfoder och hyllan över fönstret. Visst har vi ett språkproblem då en av dem bara pratar polska och den andra lite svenska och engelska. Med betoning på lite! Sist var vi överens om att de inte kunde använda vanligt bruk då fogarna var för smala och det inte skulle fästa ordentligt. De ville använda "gips" något jag tolkade som spackel, jag tänker att ett grovt sandspackel skulle kunna fungera. Jag var noga med att försöka få dem att förstå att jag ville ha samma struktur på fogen som muren eftersom jag vill ha den råa strukturen på ytan även om den måste målas. Tyvärr använde de en latexfog som dessutom var utsmetat och fult pålagt, de hade även glömt några hål under fönsterbrädorna. De skulle även fixat en spricka som uppkommit när huset satt sig under vintern, men det var vi glada att de inte gjort när de nu använde latex. Målar jag muren så kommer latexen ge en slät yta mot murens grova, inte snyggt!
Vi ringde snabbt in vår kontaktperson som dök upp tillsammans med en av putsarna så de ska återkomma i veckan och se vad de kan göra. Återstår att se hur det blir.

Och det blev det inte, heller....De skulle åtgärda det omedelbart. Inte vet jag hur deras tidräkning är men omedelbart i min värld är inte samma som deras. Mañana, liksom. Bukra insh'allah. Eller hur de nu tänker.
Jag började planera för att göra jobbet själv men när jag kom upp till lillstugan onsdag en vecka efter midsommar, hade de redan försökt fixa det. Försökt. Inte lyckats. Snarare misslyckats, gravt.

Väggen som var slät och fin har nu tagit formen av en pizzeria på 70-talet. Strukturtapet, släng dig i väggen. Nu pratar vi STRUKTUR! Helt förstörd vägg, med andra ord.
De har alltså slammat över hela väggen och sen troligen rollat med en för ändamålet avsedd skumgummirollen så det blev en äkta pizzeriavägg. Hur jag vet att det var ett dylikt verktyg? Jag fick just idag en demonstration av en sådan i måleributiken och konstaterade att det skulle vi inte ha.
VI SKULLE INTE HA EN SÅN VÄGG!!

Nu fick vi en.
Bilden gör ingen rättvisa åt eländet.
Närbild av en ojämnt strukturerad mur med grov yta och synlig oregelbunden textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är, hur sjutton blir man av med en sån vägg och får den fina slätputsade väggen tillbaka? Typ nu. Igår. Meddetsamma!

Gissa om telefonen glödde när jag fick tag på tanten som har företaget. Gissa!! Såna samtal brukar min diplomatiska man få ta, men inte denna gången. Jag är inte diplomat, har aldrig varit, kommer aldrig bli. Någonsin.
Nu vet tanten det.

Hon skulle ringa tillbaka när hon pratat med killarna som gjort det. Kan ge mig på att de gått på semester också...

Nej, de har inte fått betalt. Nej, de kommer inte få det förrän väggen är godkänd av mig. Och ja, behöver jag ta in nån annan (om det nu finns nån som vill fixa till andras misstag) så kommer jag dra av den kostnaden från deras ev faktura.
Efter ett antal ilskna SMS och samtal som inte besvarades kom vi överens om att putskillarma skulle komma. Efter tre försök, två utlovade tider som inte blev av så dök de till slut upp på lördag morgon, nåja förmiddag. Ett putslager till. Det tredje. Har vi det tjockaste putslager nånsin nu? Nåja, väggen är slät och snygg, det är bra att nån som faktiskt vet vad han gör som kommer. Det var samma man som putsade muren i höstas och han skakade bara på huvudet när han såg vad kollegan ställt till med.
Två timmar behövde han och sen var det som vi önskade.
Nu får vi vänta 2-4 veckor innan muren kan målas, så mitt semestermål att måla får skjutas på framtiden. Tyvärr kan inte semestern göra det....
Ett hörn av ett rum under renovering med nyligen putsade väggar och oöverdragna fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murenproblemen fortsätter framöver, varför ska allt flyta på som jag vill?
Inomhus har muren grundmålats en gång och ett lager täckfärg lagts på på halva väggen. När andra burken öppnades upptäckte jag att den inte skakats efter att den brutits. Ingen höjdare direkt, för det går inte att röra upp den till samma nyans som den skakade.
Det blir till att köra till målarbutiken och köpa ny, jag tar med och reklamerar den gamla där den köpts in. Typiskt...
Nu blev färgproblemet större än förväntat. Jag använder Jotuns Lady Mineral Kalkfärg. Det blir en matt fin yta, precis som jag vill ha. Men den måste målas vått i vått med samma färgtjocklek över hela. Eftersom färgen tog slut när nästa ena väggen är färdig blir det en tydlig skarv där det ett dubbelt skikt. Inte alls snyggt! Skarven syns i nedre vänstra hörnet.
Ojämnt putsad vägg med synliga reparationsområden runt ett fönster och en gråmålad hylla ovanpå, samt en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det slutar med att jag köper mer färg och målar om hela muren igen, men den här gången med medvetet olika tjocklek för att få en struktur jag önskar.

Det ser faktiskt inte riktigt klokt ut när färgen är blöt, men det blir bra! :D
En hörna av ett rum med grova, ojämnt applicerade putsat lager på väggarna som ger en texturerad yta, nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är målad, sealer pålagd och hyllan ovanför är gråmålad.
Interiörbild av en putsad vägg med ojämn struktur och ett fönster i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det duger.
 
Sovrummet är det enda rummet som ska tapetseras och vi var överens om att det skulle vara en med ett lätt mönster som inte krävde allt för mycket mönsterpassning. Jo tjena! Här var det mönster på längden och tvären. Ränder som ska vara i lod och blommor som ska passa till varandra i våg. Krysslasern fick rycka in igen och då blir man (jo, man. Alltså maken) alldeles för noga. Det var faktiskt enklare när vi bara hade en skruv i ett snöre, men tekniken går ju framåt...

Nyrenoverat sovrum med mönstrad tapet, vitt fönster, röd stol och oslipat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några kontakter kunde skruvas upp.
Renoverat sovrum med nyligen tapetserade väggar med randigt och blommigt mönster samt en krysslasern i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklampan skruvas upp
Sovrum med tapetserade väggar i lätt mönster, taklampa tänd, och ett fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oljefylld elradiator som inte blir så stekhet i ytan, praktiskt när det finns småbarn.
Renoverat sovrum med tapetserade väggar, radiator under fönstret och oljat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet har oljats med vitpigmenterad golvolja och sedan såpskurats med linoljesåpa.
Renoverat sovrum med tapetserade väggar med ljust mönster, ett oljat trägolv och vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags för en säng att byggas ihop.
Vi har "investerat" i en sk familjesäng med en 90x200cm översäng och en utdragbar 160cm bred säng nertill. Den kommer från Basis snickeri i Leksand och kördes hem till dörren för ett par veckor sedan.

När rummet bara är något längre än sängen får man skruva ihop den genom fönstret. Alla sätt är bra utom de dåliga!
Montering av vit familjesäng genom fönster i tapetserat sovrum med blommigt mönster och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där ja, då var den på plats, med stege och sänglåda därtill.
Vit familjesäng med översäng och utdragbar undre säng monterad i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det har en garderob också kommit in, det blev en 50 cm bred 38 cm djup från IKEA. Några lågor och möjlighet att hänga ett par skjortor. Praktiskt som inte tar så stor plats.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hur når man översängen när den nedre sängen är utdragen?
 
G
Snyggt byggt och strålande dokumentation, tack!
 
Ragnar_AT skrev:
Hur når man översängen när den nedre sängen är utdragen?
Ja, det är ju ett problem förstås. Konstruktionen är från början gjord för att sätta stegen på kortsidan, men det får inte inte plats i vårt rum så lösningen fick bli en lös stege istället. När sängen är utdragen får man hoppa helt enkelt.
Vi hade nog tänkt en vanlig våningssäng från början, men sonen som inte har barn tyckte att det var trevligt med en utdragbar säng och så fick det bli. Lite opraktiskt med ibland får man offra lite för att alla ska bli nöjda. :)
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
GiftfrittKvastskaft skrev:
Snyggt byggt och strålande dokumentation, tack!
Tack så mycket! :)
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Det lilla tvättrummet behöver också bli färdigt: ett hörnhandfat, en toalett och en varmvattenberedare.

Hörnhandfat med kran monterat på vägg med mörka kakelplattor och synlig vattenavstängningsventil under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsställningen är som vanligt perfekt och man slipper gå till gymmet för att fixa magrutorna! :p
Person installerar avlopp under ett hörnhandfat i ett litet tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ska ju försöka se sina närmaste i olika synvinklar, det här var ögonkontakt att den högre graden:
Person som tittar genom hålet på ett handfat där avloppet ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handfatets avlopp drar vi ner i golvbrunnen för att minska antalet hål i golvet. Varför ha en golvbrunn i ett tvättrum? Jo, med små barn i huset kan det vara praktiskt att sätta dem i en badbalja utan att behöva tänka på att det blir för mycket vatten på golvet
Hörnhandfat med synliga rör, golvbrunn och del av duschvägg i ett nyrenoverat tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvatten beredaren är på 30 liter, det räcker till disken och att tvätta sig.
Väggmonterad varmvattenberedare med rördragning i ett litet tvättrum med kaklade väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toaletten sattes fast med silikon mot golvet. Alla rör är dragna och nu kan vi koppla på vattnet!
Tvättrum med hörnhandfat, toalett och väggmonterad varmvattenberedare, vita kaklade väggar och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns ett antal kulventiler inmonterade för att enkelt kunna stänga av delar av systemet och tömma hela huset på vatten inför vintern. Från tvättrummet går vattnet genom taket till köket som också kan tömmas hela vägen. Att tömma vattenlås är enkelt sen behöver vi fylla golvbrunnen med antifrys liksom toaletten. Utomhus finns en avstängningskran som tömmer vattenledningen in till huset.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi har ju lämnat loftet lite vid sidan om, det kändes inte riktigt lika akut som övriga delar av huset men under sommarsemestern har det målats, fixats lister och staket.

Det stödbenen kvistlackades och grundades:
Nyrenoverat vitt loft med målade stödben och lister, samt grundat golv i väntan på möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man monterar panel så är det inte alltid så lätt att räkna hur lång en spik ska vara, för visst är 45 (regel) + 11 (väggpanel) = 56 eller nej det var ju så att man spikade i fjädern vilket inte innebar 11 utan snarare 4-5 och 50 spik hade använts. Med andra ord lite ändringar fick göras innan målningen blev gjord. Men lite ska väl målarmäster ha att göra, eller hur? :D

Tak och alla övriga delar täckmålades och en list vid öppningen sattes upp.
Nymålat och listfärdigt vitt loft med synliga stödben och paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt stödbenen blev lister monterade
Nymålad vit stolpe på ett oljat trägolv med synliga kvistar och monterad list vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet oljades med samma olja som i övriga huset. Herdins golvolja med vitpigment.
Nymålat loft med stolpar och vitpigmenterat oljat trägolv samt lister och staket under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan vi monterar staketet måste vi få upp sängar på loftet, sen blir det trångt! Två 80cm breda madrasser med träramar från IKEA duger gott. Några tassar undertill så man inte börjar med att repa golvet duger som "ben". Det betyder att om vi ska byta sängar så blir det trassligt... nåja, det får allt dröja några år och får bli någon annans huvudvärk.

Staketspjälor målas grå.
Ommålade vita och gråa lister och staketdelar som torkar på en arbetsbänk i ett under-renovering rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att räcket kom upp kan vi skicka in alla papper till kommunen om färdigställande så vi kan flytta in. Att vi inte har nån stege spelar ingen roll, den ingår inte i byggnormen.
Renoverat loft med nymålat staket och vitmålade takbjälkar, synliga golvoljade trägolv och madrasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmningen i huset kommer främst att ske via en kamin i stora rummet. Utöver det blir det stödvärme av oljefyllda radiatorer i sovrummet och stora rummet samt en elradiator för våtrum i tvättrummet.

Oljefylld radiator på vit vägg ovanför ett ljust trägolv med elektrisk kabel och golvtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med vit väggpanel, radiator under fönster och nylagt golv utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit oljefylld radiator monterad på vägg vid siden av svart och vit kakel, på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Några taklampor har också skruvats upp
Sovrummet
Renoverat rum med taklampa, tapetserade väggar och fönster med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen
Tak med vitmålad panel och en uppskruvad taklampa, lister runt dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet
Taklampa monterad på vitt paneltak nära elektriska ledningar och mörka kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I stora rummet får det bli vägglampor, eftersom det är så högt i tak, liksom på loftet.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Under sommaren pågår även att antal sidoprojekt:
Fönster ska renoveras (mitt jobb)
Ett gammalt fönster under renovering, med kittkniv och skrapa på fönsterkarmen som vilar på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara linoljekitt och linojlefärg.
Hand som håller linoljekitt med renoverade fönsterbågar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgården ska återställas vilket misslyckas totalt, men vad gör det för snart ska det grävas upp igen då vägen ska flyttas. Det får bli ett projekt för ett annat år.

Många kubik grus har lagts ut där det varit uppgrävt för vatten och avlopp, nya parkeringsmöjligheter har skapats.
En stor hög av grus i en trädgård med gröna träd och en byggnad i bakgrunden, vilket indikerar ett pågående projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrusad uppfart med bobcat vid nymålat rött hus omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrusad uppfart till hus med vita väggar och mörkt tak, omgiven av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där inte bobcaten kommer åt får det bli barnarbete istället:
Barn hjälper till i trädgården genom att köra en skottkärra med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har målats så nu är det bara pumphuset som är randigt. :p

Förberedelse för altan är också fixad
Husfasad under renovering med nytt gruslagt område, förberedelse för altan och leksaker på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tittar runt efter kamin, mer om det i ett separat inlägg!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
I oktober fick vi ett interimt slutbesked, allt är OK bortsett från att kaminen inte är på plats. Och därmed inte heller skorsten, vilken var med i bygglovet. Nu kan vi börja flytta in i alla fall. Trevligt!

Kaminen gick det långbänk i, det är verkligen en historia för sig!!
Så här är det:
Vi bestämde oss för en kamin i somras, från den närliggande butiken och bad om anbud på installation, skorsten, plåtjobb mm. Det vi fick var lite högre än vi förväntade oss och självklart tar vi in ytterligare ett anbud, den här gången från en bekant som gjort jobb åt oss förut men som håller till utanför Stockholm. Lite långt att köra tyckte vi.

Priserna överensstämde hyfsat med varandra, så vi vände oss till den lokala leverantören. Det hade dragit ut lite på tiden (vårt fel!) så den kaminen vi ville ha fanns inte kvar (inte till det priset i alla fall) men det fanns ju andra. Åter ett nytt anbud, jo då allt skulle ingå precis som vi bestämt i somras.
När det väl var tid för beställning ställde vi åter frågan: ingår allt som uppgjort? Men se, då var det annat ljud i skällan! Nej, inte det, och inte det... Det där med plåt på taket, nja... det var ju brant och halt (de kunde installera först i november) och nej, då ville de inte....

Åter till vår bekant i storstan. Han beställde en motsvarande liten fin kamin från Danmark. Och vi väntade leverans v 44.
Kommer ni i håg? Vecka 44, 2016. Snökaos. Sverige stod still. Leveransen från Danmark kom inte fram.
Det tar väl bara lite längre tid kan tänka? Icke... sent om sider fick vi reda på att den gått tillbaka till Danmark! Nytt försök...
Skorstenen var beställ och levererad i alla fall, alltid nåt!

Den 2a december fick vi äntligen installation! Våra bekanta från storstan klarade allt på en dag. Vi hade satt upp byggställningar inne och ute helgen före så nu var det bara att köra. Det är inte lätt att beräkna vinklar och hålstorlek så hålet i taket blev väl lite större än nödvändigt, men det är bara att se det positiva, brandrisken minskar! Det ska ju ändå täckas av plåt.

Person på byggställning bredvid rött hus med arbetskläder och hjälm, inget synligt arbete utförs.

Nyinstallerad svart skorsten i ett rum under renovering med byggställning och vedkamin.

Men inte går väl allt på räls? Den plåten som skulle sitta på insidan mot taket hade helt fel vinkel och var dessutom för bred för att få plats mellan takstolen och väggen. Tillbaks till plåtis! Dessutom saknades isoleringen i taket mellan skorstensröret och tak.

Svart skorstensrör monterat genom ett tak med byggställningar i förgrunden.

Det går en vecka och T kommer upp med ny plåt. Ännu mera fel... den var gjord för ett platt tak, inte 47 graders vinkel. Isoleringen kom dock på plats.
Plåtis blev sjuk och åkte sen på semester, ja ni hör - det har gått troll i kaminen!
Nåja, byggställningarna har tagits ner, barn och barnbarn intar stugan efter nyår. Uppvärmning får ske genom ordinarie radiatorer, täljstenselement samt en byggfläkt. Den senare gör att en fas går varje gång vi kör igång, på grund av överbelastning men det fixar sig!

Den 27 januari sitter plåten äntligen på plats, trots diskbråck, influensor och annat som kan ställa till det! Nu ska vi bara få ut besiktningsman/sotarmästaren.
Svart skorsten som löper genom vitpanelat tak, synlig justering för installationen.
 
Innan besiktningsmannen kan/får klättra upp på taket måste takstege och plattform vid skorstenen på plats. Maken och mågen fick upp dem efter lite trixande, byggställningar monterades igen, taket var glashalt av frost men det gick bra ändå.

Takstege och plattform installerade vid skorsten på ett frosttäckt hustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker varken stege eller plattform är särskilt vacker och hade helst sett att det varit på andra sidan så jag slapp se det, men var gör det egentligen? Plattformen måste vara där skorsten är och då får det bli som det blivit.

Det var inte lätt att få tag på sotarmästaren heller. Vi började ringa efter trettonhelgen men ingen tid fick vi. Tillslut efter tjat och gnat kom han i dag, den 13 februari, och han var så nöjd. Förstås. Tacka 17 för det! Vi passade på att bränna av kaminen, dvs elda så att alla oljor och övriga rester förbränns. Det innebar att dimman låg tät inomhus och det luktade starkt av bakelit, olja och andra mumsigheter. Men nu är det klart! Äntligen!
En svart braskamin med eld i, placerad i ett hörn med ljusa trägolv och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi alltså kommit till nutid och i veckan som var fick vi det slutgiltiga slutbeskedet. Även den här gången fick vi tjata lite på skorstensfejaren för att få intyget. Sen var det lätt att mejla in en kopia till kommunen och få beskedet. Det är en himla bra handläggare där, aldrig några problem!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Projekt lillstuga kommer att fortsätta fram till sommaren eller så.

Under julen möblerades huset med bäddsoffa och matbord.
Inredning av lillstuga med bäddsoffa, matbord och stol, utsikt genom fönster mot snölandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den unga familjen bodde in sig mellan nyår och trettonhelg trots att kaminen inte fick användas. En byggfläkt och stearinljus gav värme respektive myskänsla.

Garderober och badrumskåp har skruvats upp och lilleman har provsuttit lådorna i köket. Det kallas kvalitetskontroll. :D
Barn sitter i kökslåda under kvalitetskontroll av nybyggd stuga.

Trösklarna vid ytterdörr och altandörr kom även de på plats till slut. De har limmats fast och fick stå under tryck en vecka. Nu återstår stegen upp till loftet. Vi prövar oss fram med olika vinklar, bredder, längder, fast eller flyttbar. Tillslut ska vi väl få till det.

Efter det återstår lite utearbete till våren/sommaren. Muren ska målas, fönsterfoder ska på plats, fönster ska målas, de vita fodren och knutarna behöver en strykning till. Och sen altanen. Men den får di unga bygga själva!

Det stora som kommer att ske under våren/sommaren är att vägen ska flyttas. Vårt gamla hus står verkligen på vägen och nu kommer inte alla större transporter och jordbruksmaskiner förbi. Men det det får bli en annan tråd.

När vi kommer vidare med lillstugan så får jag uppdatera här, men det lär nog dröja tills vårvärmen är på plats på riktigt. Ja, om vi inte hittar en stege upp på loftet innan dess förstås! :cool:
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
kulle
Himla trevligt projekt, och väldigt bra beskrivning och berättelse om hur ni gått tillväga.
Ni kommer säkert få njuta många år av lillstugan ihop med hela familjen och vänner som hjälpt till (y)
 
Roligt med en sån där retroaktiv projektlogg där man kan sitta och gåtta sig i läsningen

Det blev ju superbra trots era småproblem (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.