Jag har haft Net1 i stugan i Hudiksvall i över 4 år nu. Kundservicen är kass, det är dyrt, mycket dårlig hastighet, IP telefoni funkar inte og nu har dom tagit bort möjligheten för fast IP. Har ringt Telia, och dom kan gräva fram den gamla telefonkabeln så att jag får telefon, men stugan var tydligen för långt från närmaste central till att jag ska kunna få bredband via telefonkabeln. Det är inget fiber i området heller Mycket dårlig Telia GSM mottagning där. Ingen mottagning alls när det är dårligt väder inne. När det är riktigt bra väder får jag 1 prick på Telia och 4G. Net1 modemet går på NMT nätet och nu också 4G nätet, men jag tvivlar på att modemet hittar nån 4G signal. Har också monterat extern antenn på modemet, men det blir inte bättre.

Har prövat att hitta ett 4G modem som tar Telia SIM och som har en bra extern antenn, men inte hittat nåt.

Finns det verkligen inget alternativ till mig? Mycket tacksam för tips!:)
 
hsd
Kolla med Telia, har för mig att de har något
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Skaffa kontantkort och prova några andra operatörer, tex telenor, comviq.
Prova att låsa dem till 3G reps 4G har du tur så hitta du någon operatör som levererar hyffsat på något av dem.
Har du 4G täckning med comviq så kan du beställa ett abonnemang från Tele2.
 
Hälsingland är stort. Det är skog överallt. Har du tittat på täckningskartor. De kan ge en hint.
Mvh Findus
 
@andy78: Jag har norskt abonnemang, så jag får upp alla operatörer i Sverige på telefonen. Ute vid stugan dyker bara Telia (och nåt som heter Sweden?) upp. Inga andra operatörer.

@Fundus: ja, har kikat på dom, men det verkar som om bara Telia är i närheten av täckning. Net1 visar "täckning utomhus" på sin karta.
 
Om du får 1 prick med Telia 4g skaffa en router och extern antenn till så borde det ge hyffsad 4g.
 
Riktantenn är bra om du ska ha 3G/4G. Se bara till att skaffa riktiga grejor! Håll antennkabelns så kort som möjligt och om det finns alternativ är normalt en grövre kabel bättre (mindre dämpning). Jag skulle hellre ställa routern på vinden (frostfritt) och dra nätverkskabeln ner i huset än routern i huset och lång antennkabel.

Vill du riktigt labba kan du ta en gammal avdankad parabol och slita bort LNB:erna (mottagarhuvudena) och sätta en 3/4G USB-sticka där de satt. Sedan kan du rikta parabolen mot en bra mast nära dig och bör få kanontäckning! Kanske inte 100 % enligt regelverket, men som test kan det vara intressant.

SWEDEN är Telenors ena nät, så de borde ha täckning också.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.