Vi ska bygga hur i gävleborg. Det här med att bygga hus är verkligen en jungel. Vi har rätt klart för oss hur vi vill ha planlösningen men vilken tillverkare ska man anlita? Alla tips och erfarenheter är av intresse.
 
Det beror till viss del på ens budget och hur man tänker sig huset. Lösvirkeshus, väggblock, moduler? Sten, trä? Passivhus? Etc
Vill man köra mer budget så finns det ju hustillverkare som riktar sig mot en. Har man en bra budget och vill ha kvalitet tycker jag personligen att man ska välja hustillverkare som är dyrare. Då får man kvalitet rakt igenom. Man kan ju välja en billigare hustillverkare och ha tillval på det man tycker är viktigt. Men då får man inte kvalitet rakt igenom och det märks.

Sen får man fundera på hur viktigt det är att man får tillbaka pengarna om man skulle sälja. Handlar det om att bygga för att i princip garanterat bo där många år eller vill man tjäna pengar.
 
Kan ju ge mitt egna exempel. Jag och sambon ville ha hög kvalitet på huset. Först hade vi fått upp ögonen för ett Fiskarhedenvillan-hus. Vi hade ganska långt gångna planer med dom och en tomt som var aktuell. Vi hade prisförslag inkl alla våra tillval (blev tillval för över 500.000) Sen sket det sig och nu bygger vi med Trivselhus istället. Samma standard (ganska många av våra tillval på fiskarhedenvillan ingick som standard i trivselhus) Slutsumman blir ungefär densamma men vi upplever att vi fått ännu mer kvalitet rakt igenom hos trivselhus. Nu är ju inte triveselhus någon av topp-leverantörerna och kan tänka mig att det är precis likadant om man vill ha ännu högre standard. Så jag tror att det bättre att välja en leverantör som har så mycket som möjligt av det man vill ha som standard.
 
Tack för tipsen. Att bygga för att tjäna pengar gör vi inte utan för ett långt tryggt boende. Vi har en granne som byggt ett fiskarhedenvillan och varit nöjd och haft problemfritt boende. Våra tankar har även varit borohus, västkustvillan, Vårgårda hus m.m det är verkligen en jungel.
 
Då är nog det viktiga att fundera ut vilken standard man vill ha och hitta en hustillverkare som matchar. Det värsta man kan göra ekonomiskt tror jag är att välja en hustillverkare som har högre standard än man vill ha. Man får generellt rätt usla avdrag om man väljer bort eftersom husföretagen har bra rabatter. Eller om man t.ex önskar en viss kökstillverkare - kolla upp vilka kök olika hustillverkare har.

Men om man inte är så noga med kronor och ören skulle jag säga att den lokala säljaren är viktigast! För man har rätt mycket kontakt med den personen och det är en fördel om det är någon man tycker om och har förtroende för.
 
Vi håller verkligen med om att förtroendet för säljaren är viktigt.
 
Borohus finns det en rätt lång katastroftråd om här.

Alla hustillverkare kan göra misstag, men sedan gäller det hur de hanterar en lösning.
 
Hej

Vi byggde med Skidstahus, Äkta Norrlandshus som vart prisvärt, bra standard och superlåg förbrukning, mycket bra säljare, supernöjda!

Vi kollade först på Smålandsvillan, men med alla tillbehör mm, så vart den dyrare! Och saknade golvvärme! Samt ändå betydligt lägre standard.

Skidstahus bygger alla hustillverkares kataloghus, och ritar om dem som du vill ha det, eller ritar ett hus efter önskemål, samt har många egna modeller.
 
Redigerat:
Husqvarna, vilka typer av entreprenad använder de sig av? Väldigt snålt med information på hemsidan.
 
Fördelen med Skidsta är att man köper färdigt hus av dem, inte som med SMV, då man som köpare skulle skriva kontrakt med grundsättaren själv! Vägrade detta, då flera hus här i stan har sjunkit, så lär det bli konflikt, Hustillverkare/grundsättare/ägare.

De bygger nyckelfärdigt, alt halvfabrikat, de är väldigt flexibla.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Fördelen med Skidsta är att man köper färdigt hus av dem, inte som med SMV, då man som köpare skulle skriva kontrakt med grundsättaren själv! Vägrade detta, då flera hus här i stan har sjunkit, så lär det bli konflikt, Hustillverkare/grundsättare/ägare.

De bygger nyckelfärdigt, alt halvfabrikat, de är väldigt flexibla.
Så motsvarande vad andra kallar totalentreprenad? (Dvs fördigt hus inkl grund med ett kontrakt)

Tack för svar!
 
Svenska Familjehus i Falun! Vi byggde med dem 2012. Supernöjda! Inte en enda anmärkning på slutbesiktningen. De bygger lösvirke med egna snickare, totalentreprenad. De har mycket hög kvalitet på det som ingår i grundutbudet så det behöver inte alls bli så mycket tillägg.
Skrev en blogg om bygget: villajaderberg.blogspot.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
BirgitS
Charlie2 skrev:
Svenska Familjehus i Falun! Vi byggde med dem 2012. Supernöjda! Inte en enda anmärkning på slutbesiktningen. De bygger lösvirke med egna snickare, totalentreprenad. Skrev en blogg om bygget:
Hade du tänkt att länka till bloggen men det blev din mejladress av misstag?
Att ha mejladressen öppen kan ju ge en hel del spam.
 
Nej den ändrade av sig själv, men den adressen finns ej som tur är :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.