Håller på och samlar lite kraft inför renovering av tre gamla spegeldörrar och ett verktygsinköp brukar ju funka bra i motivationssyfte. Har sedan tidigare en slipmus och en planslip som i ärlighetens namn båda är rätt kass. Dessutom har jag en Bosch GEX 125-150 AVE som jag är rätt nöjd med men den har ju svårt att hantera finare detaljer och innerhörn som ju blir ett antal på en spegeldörr. Jag har dessutom ofta känt att en mindre excenter är bra för att hyfsa till fogar och snickerier innan målning...

Alltså funderar jag på en RO 90 för att slipa mindre saker (med excenterfunktionen) och innerhörn med deltaslipen. Men maskinen är ändå rätt dyr och jag har heller inte hittat något fint paket med både excenter- och deltaslippapper. Är den värd sina pengar? Någon som har erfarenhet av den? Är det bättre att köpa en bättre deltaslip och köra med min befintliga Boschslip så långt det går?
 
Ro 90 är jättebra, det är mycket jag haft den till som inte funkar med ro125an.
 
Jag är väldigt nöjd med min. Bra avverkning och dammupptagning. Har inget negativt att säga om den.
 
RO90 är bra, riktigt bra allroundmaskin i miniformat. Funkar fint på mindre detaljer. Sen har ju Festool andra maskiner som är mer inriktade mot fönsterrenovering.
Dock är det allra viktigaste vad du köper för papper till dina maskiner. Rätt papper gör halva jobbet. Jag kör Festool Granat som allroundpapper och är riktigt nöjd.
 
Sen har RO 90an en bra funktion för spegeldörrar, den har ett skydd mot att skada mötande yta.
 
Visst fungerar rotex 90 till att polera bilen oxå ? (Tänker då kofångare och andra krångliga ställen.)
 
Aeroabuser skrev:
Visst fungerar rotex 90 till att polera bilen oxå ? (Tänker då kofångare och andra krångliga ställen.)
Stämmer bra, går och köpa en polerplatta till maskinen, så kan man använda vanliga 80mm polerrondeller.
 
Fasen, det springer snabbt iväg med pengar. kollade på Toolab, med lite slippapper osv så var man uppe i 7200:-
Men vad jag är sugen på den lille rackaren.

vad behöver man egentligen för slippapper ? till att slipa ned fönsterkarmar köksluckor etc ?
Får se om man kanske lyckas beställa den när man fått i sig något stärkande nån helg..
 
Det hela beror väl på vilken finish man är ute efter, men med min RO90 och 150 kör jag enbart Granat papper, då slipper jag ha fler typer.

80-120-180-220 klarar jag mig långt på. Mycket sällan jag behöver gå högre eller lägre än det. Jag har något 10p med 40 papper men med Rotex läget så är det inget man leker med direkt..

Vill man, kan man lägga till 150papper. Men jag har haft bra resultat med att alternera mellan rotex och oscillerande-läget.

Det viktigaste för en bra finish är att inte slarva i de lägre grit-nivåerna.
 
Som vanligt verkar den här maskinen vara billigare i UK och DE, man kan nog komma ner runt 4000kr med frakt för FEQ plus paketet. Såg även att det var någon som plockade ihop olika paket med slippapper som kanske kan vara prisvärda. Fanns på UK ebay.

Fortfarande är det en hiskeligt dyr maskin, men kan den underlätta det tråkigaste av alla jobb så kanske det är värt priset.
 
Det har förstås inte blivit något inköp ännu och när jag nu har finansieringen klar börjar jag noja lite om att Festool planerar något nytt som kommer pensionera RO 90. Är det någon som hört något om det kommer något nytt under nästa år?
 
Inte vad jag hört, den maskinen är ju relativt ny. Åtminstone med Festools mått på lanseringar. Brukar ta cirka 10 år innan de kommer med en ny version. Däremot har de uppgraderat lite, bland annat samtliga har fått låsning på dammsugarslanganslutningen. Sen har de numera även ny version av granit slippapper likt abranet. Bra när man ska slipa ytterhörn och ändå bibehålla dammupptagningen.
 
Vansinnigt kompetent maskin. Köpte min för "renovering" av ett par fönster (måla). Har en ETS 150/5 också, men den groteska dinosaurien tar man inte fram för så smäckra skapelser som Emmaboda Isonova. RO90 är en av de verktyg som med lätthet platsar på topp fem "vill-inte -vara-utan-listan".
 
Det kommer nya slippar från festool i september som går med batteri och/eller sladd,
RTSC 400, ETSC 125, DTSC 400
priset är runt 6000 med batteri
 
Tackar för input, har sett nyheterna om batterimaskinerna och jag känner inte riktigt att jag vill hoppa på den trenden. Kör alltid mina maskiner med dammsugare tillkopplad och då kan jag lika gärna ha en sladd inkopplad också. Dessutom har jag bara en batterimaskin från Festool (CXS) och den har ju inte alls samma batterier så jag får verkligen investera för att komma igång med batteriprylarna.

Det känns ju som att de flesta som har RO 90 är nöjda för de förekommer i princip inte på begagnatmarknaden.

För min del är det dels renoveringar men också slutfinish på saker jag bygger, en 125mm slipplatta är ju bra för större ytor men sabbar tyvärr mindre saker som ramen på dörrar och ramkonstruktioner när man skall slipa till fogarnas sista finish. Jag hoppas att 90mm plattan känns mer passande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.