Har börjat googla runt lite efter en spruta. HVLP kommer det att bli. Jag ska måla väggar och tak inomhus men också mindre detaljer som lister m.m.
Har kollat flera youtube klipp och det ser verkligen ut att vara enkelt men reklam är reklam :)
Har läst om apelsinskal och andra tråkigheter men hur vanligt är det? Har det att göra med maskinen i sig?
Tänkte mig en spruta under 2000:-, Wagner har ju flera modeller som ser intressanta ut men vilken av dem är bäst? Finns en del på ebay också men verkar heta annorlunda där med modell beteckningen. Den behöver klara både lack färg och vanlig färg.
Kanske tips om andra märken än just Wagner?
En jag titta på en del och är just nu högst på listan;
https://www.ebay.com/itm/191978366579
 
Någon som har provat black & decker hvlp200-qs? Halva priset men frågan är om den klarar lackfärger? Hur stor kan skillnaden vara mellan dessa två? Förutom priset.
 
Apelsinskal beror i första hand på för tjock färg.
Vattenbaserad lackfärg är tjockare än lösningsmedelsfärg men det går det också om det finns grövre munstycken att skaffa, så köp en där det finns reservdelar och andra munstycken att skaffa.

Sedan med en luftdriven spruta så får man mycket färgparticklar som virvlar runt, allt hamnar inte dit man siktar.
Målarna använder högtrycksspruta (luftflös) inomhus.

Protte
 
Okej, men gäller det alla maskiner? Även dom lite dyrare? Tittar man på olika tester så är det faktiskt ingen som nämner just att det flyger runt färg.
 
Jadu, du får väl lita på testerna och sedan testa själv, jag har inte provat HVLP utan bara konventionell färgspruta och den går inte använda utan utsug.

Tror inte det är någon större skillnad på olika fabrikat utan det är principen som avgör.

Protte
 
Det sprids färgdimma över alt!
Det du inte vill ha färg på måste maskeras.
Personligen tycker jag att tryckluftdriven toppmatad fungerar bäst då den är lättare att röra än en tyngre spruta.
Späder man inte färgen ordentligt så blir det som sandpapper och det skall vara lösare än man tror.
 
Men vad är nu en HVLP spruta?

Hittade en sida från Binks som är en väldigt bra tillverkare av sprutor
http://www.binks.com/resources/tip-of-the-week/how-to-test-your-spray-gun-for-hvlp-compliance

Jag trodde att en HVLP drevs med en fläkt men det är tydligen "bara"att ställa ned trycket på en vanlig spruta.
Lägre tryck får nog kompenseras med större munstycke och tunnare färg.

Men det var till diskussion för några år sedan om sprutor på BH och där var det fläktdrivna som diskuterades.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.