Jag bor i bostadsrätt i ett flerfamiljshus och planerar köksrenovering för fullt. Jag har vad jag tror kallas ett ventilationsschakt i ena hörnet. 60 x 50 cm från golv till tak och imkanalen försvinner in där. Probade lite med borrmaskinen och har förstått att det är byggt med dubbelgips.

Saken är den att jag skulle behöva göra det där hörnet lite smalare, typ 55 x 50 cm. Men jag vågar inte riva utan att veta vad jag ställer till med. Är det ett golv där innanför, eller är det som ett hisschakt tre våningar ner?

En annan sak jag inte får svar på är hur nära taket jag kan låta de nya överskåpen gå och ändå kunna dra en imkanal ovanför. Är 130 mm för lite?
 
BirgitS
Har du pratat med styrelsen?
Ventilationsschaktet kan mycket väl vara föreningens egendom och då får du inte göra det mindre.
 
Har försökt prata med firman som sköter brandtillsynen, men fick inga vettiga svar ur karln. Jag får försöka fånga vicevärden igen.
 
Bilder?
 
mattiasOnline skrev:
Probade lite med borrmaskinen och har förstått att det är byggt med dubbelgips
Med tanke på att det är ett flerfamiljshus och dubbelgips, känns det väldigt troligt att ventilationsschaktet är branklassat.
Finns gamla regler att ventilationschakt skall vara tätat/gjutet i varje våningsplan vid lägenheter, men det där med branregler och utförande har ändrats under åren.
Finns en risk att det finns större kanaler innanför gipsen vilket kan göra det svårt att minska storleken på detta och uppfylla branklassning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.