Hej,

Jag ska bygga ett plank (ca 180cm) och har grävt ner färdiggjutna plintar (500mm) med justerbar stolpsko från StEriks. Jag förstår nu att dessa inte är avsedda för den typen av belastning som ett plank innebär. Stolpskon skruvas ner i ett hål i plinten och sitter ärligt talat rätt så löst. Hur ska jag nu kompensera mitt misstag, eller går det ens? Funderar på att borra extra hål i varje plint och försöka staga upp med expanderbult. Alternativt borra upp större hål i mitten och gjuta i nåt så stolpskon sitter riktigt fast.

Eller ska jag bara ge upp och göra om?
 
J
Hur många plint har du fått ner?
 
8st, ca 1,4m mellan. jag la ner dem förra året...
 
kan du inte gjuta betong runtom stolpskon så att den inte kan röra på sig?
 
jo, i så fall vill jag nog försöka göra hålet större med borr så betongen rinner ner och runt stolpskon.
 
tommib
Kan du inte köra med kemankare då? Direkt i hålet.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Gänga ner stolpskon i botten utan mutter på undersidan av stolpskon tills den sitter stenhårt mot betongplinten. Då borde det väl funka? Kanske får kapa gängan lite om den inte vill gå ner i botten :)
 
nja skit i att borra, lägg betong runt själva delen som du skruvar ner, dvs lägg betong uppe på plinten så att skon omsges helt av betong.
 
Tack, kemankare låter inte så dumt, det är väl nåt sånt jag är ute efter!
 
Får väl gjuta en klick betong ovanpå varje plint också och hålla tummarna!
 
Är det stolpskon som glappar i plintens gänga så är det väl bara att gänga på en mutter att låsa med?
 
ja med en bricka under
 
Du är inte ensam om det misstaget. Köpte likadana och tyckte jag var smart... Två gånger vek sig järnet som går ner i betongen när det blåste mycket. Typ hav storm. Jag fick ta ner allt. Det har ännu inte kommit upp ngt annat.

Möjligen kan du gjuta ner några sidosträvor som hjälper till att ta upp sidolasterna. Det beror väl på om du har plats och hur det blåser där.
 
Det finns inget sätt att rädda det på tyvärr, gräv ner rätt sorts plintar nu så förlorar du minst tid. Du måste ha två infästningar i plinten, och ett så högt plank tål inte vindlasterna utan att sitta i vinkel eller stagas.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.