Ingen som kör CEC eller vad det heter och styr med TVns fjärr. Det gör jag med mot KODI och tycker det fungerar utmärkt.
 
MathiasS skrev:
Antag att ni har en 20-30GB stor film på disk på ditt nätverk. Hur spelar ni upp den?
Tre år gammal, passivt kyld, HTPC med en i3 4340. Den orkar allt. Idag hade det varit frestande med en billigare pryl som orkar det mesta...

Kör Windows 10 på den men Kodi i kombination med Plex används som mediaspelare. Använder PlexKodiConnect för att kombinera Plex fördelar med det jag gillar hos Kodi. Styr nästan allt med med en Logithech-fjärr men har ett trådlöst tangentbord med touchplatta som backup.

Utöver uppspelning av media lagrat på servern får HTPCn agera Netflix-spelare, streama div andra videotjänster och köra Steam InHome-streaming.
 
Har inte tröttnat på Kodi ännu.

Det som inte funkar optimalt är att Kodi och diverse andra program flyger runt mellan de två skärmarna (av vilken en är TVn) som är anslutna till PCn. När TVn/hembioförstärkaren/PC-skärmen går i standby så händer det saker.

Med win-shift-vänsterpil kan man flytta det aktiva programet mellan skärmarna, men det är ett onödigt fippel som dessutom inte uppskattas av andra i familjen....
 
Det som är problemet med stora filer är inte att dom är stora, utan sannolikt bitrate och/eller en encoding profile för h264 som inte stöds.

Hög bitrate ger iofs stora filer, men det är inga problem att sänka en mindre duglig spelare med även en liten fil om bitraten är för hög. Det beror också på om hårdvaran kan accelerera avkodningen eller om det måste ske helt med cpu.

Vill man slippa ha datorn inkopplad, så kan man tex bygga sig en HTPC. Jag valde en variant som är lite overkill men som flyter på vad man än kastar på den, en rätt kraftig Intel NUC med SSD. En fördel med att köra en så kraftig lösning är att det är framtidssäkert. Kommer det en ny codec man vill köra så lär man behöva använda cpu. Ett exempel är h265 som äldre chip inte har stöd för och som då måste avkodas helt i cpu. Eftersom jag vill köra kodi, men egentligen inte så mycket annat, dvs jag vill göra det till en applicance, så kör jag openelec. Jag använder Kodi remote via telefon/ipad, så det funkar bra, men väljer man en NUC ska man veta att den inte klarar HDMI-CEC, vilket kan vara irriterande om man vill köra det. Finns massor av andra små mini-pc man kan välja på.

Detta resulterar förstås mer eller mindre i att man har ganska mycket datorkraft som står oanvänd, men börjar man använda den till annat eller försöker klämma in en sån här lösning på något annat sätt, så är man kanske snart tillbaka på ruta ett igen. Visst går det säkert att få till, men ska man ha en enkel och snygg lösning som alltid funkar och är användarvänlig så har inte jag kommit på något bättre iaf.
 
Som jag vill kunna surfa och streama snabbt med. Och framför allt tyst, vad rekommenderar ni?
 
J
Jag kör med en Raspberry Pi 3, med LibreELEC på.
Till den har jag en extern hårddisk för filmerna (dit för jag över filmerna från datorn över nätverket, med FTP).
Den fungerar bra till alla videoformat jag testat, har dock inte testat några överdrivet stora filmer, då jag tycker sånt är lite onödigt att ladda ner, när det duger "vanlig" storlek, har ändå bara en 42" TV att visa filmerna på :)
 
Är det nån som laddar ned filmer idag? Vi kör Apple tv, för musik och film, enkelt och snyggt och trådlöst.
 
J
Uppenbarligen gör folk det ;)
Vi kör chromecast, med Netflix, Viaplay osv också. Men alla filmer finns ju inte där, eller så kommer dom dit först väldigt lång tid efter de kommit ut på marknaden.
Med bättre service så hade man inte behövt lada ner film, men bolagen verkar ju inte vela ha det så...
 
Det stora problemet med alla streamingtjänsterna är gamla filmer med dåligt ljud. Hade gärna betalt om det hade varit senaste filmerna med iallafall Dts-hd, atmos eller likvärdigt ljud.
 
hackatall skrev:
Som jag vill kunna surfa och streama snabbt med. Och framför allt tyst, vad rekommenderar ni?
Någon Intel NUC kanske? Med i5 cpu.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
On the topic of mediaspelare.....jag blev med ApplTv gen 4 i samband med förlängning av CanalDigital abb - den får spela upp det mesta nu, även om Kodi via PCn fortfarande fungerar. Använder i huvudsak VLC på AppleTVn.
 
J
Jag vill slå ett slag för Android TV. Alltså inte det sunkiga Android för en platta i en billig box, utan det nya gränssnittet som är gjort för tv. Påminner lite om Apple TV, men fler fördelar för den som gillar att pilla lite samt att man kan installera vilka appar man vill. En Xiaomi Mi box kan man köpa på nätet för 750 kr, eller i butik i USA för 75 dollar. I butik i Sverige kan man köpa den mycket kraftfulla Nvidia shield TV för ytterligare en tusing. Då har man allt man behöver i både media och spelväg. Har haft mycket roligt med den inbyggda mikrofonen i fjärrkontrollen som gör att man kan prata in vad man vill se på Youtube och det fungerar fantastiskt bra. Kör även Kodi för all film, tv (Retrospect) och addons för streaming. Båda burkarna funkar även som chromecast ultra. Kan rekommenderas starkt.
 
Redigerat:
Själv kör jag min PC direkt mot tvn :)
 
En liten HTPC med kodi installerat på vid varje tv/projektorduk. Filerna på en NAS. Cat-6 nätverk. Bättre än så blir det inte.

Jag har testat Logitechs Boxee box och en Western digital streaming box men de suger jämfört med kodi på en pc.
 
Drosen skrev:
En liten HTPC med kodi installerat på vid varje tv/projektorduk. Filerna på en NAS. Cat-6 nätverk. Bättre än så blir det inte.
Jodå, byt ut din lagring mot en Unraid server. :)
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.