hej,

jag har ett 40 talshus på bottenplatta dvs. lera, grus, gjuten platta.

Jag vill lägga isolering, gips och klinker, men EJ golvvärme.

Fråga numero 1. Är det nån idé att lägga 20-30 mm cellplast?

Fråga numero 2. Skall jag lägga platon under om jag skall ha cellplast eller köra cellplasten med boardfix direkt i plattan?

Fråga numero 3. Finns någon komplett bra lösning för detta eller är allt en fråga om kompromiss?

Jag vet att jag borde bila upp plattan, lägga i isolering och gjuta nytt men det är inte aktuellt.

Hoppas på svar,
Peter

P.S Jag har sökt på forum, fråga experten och googlat på alla möjliga kombinationer i ämnet
 
Halloj, vad är syftet med cellplasten?
Skulle kunna tänka mej att ett ventilerat golv med platon och ev. fläkt kunde va bra i ditt fall. Hur tjock är plattan? Ligger den under marknivån dvs källare?
Är ingen expert på ämnet men det enda jag vet är att källare brukar kunna ha lite fuktproblem.

/me
 
Lägg klinkern direkt på betongen.
Du ska varken ha gips eller isolering.
INTE platon. Ev fukt ska kunna stiga upp genom klinkerfogarna.
 
Mikael_L
Daniel Lundqvist skrev:
Halloj, vad är syftet med cellplasten?
/me
Syftet skulle kunna tänkas vara att inte hålla på och värma upp moder jord med hjälp av golvvärmen. Det brukar ju rätt ofta föreslås isolering under golvvärmen så inte allt för mycket energi smiter den vägen...

Men problemet som hairypete kan få är en väldig massa fukt under cellplasten (mellan betong och cellplast). Den kanske kan angripa syllen senare... :-/
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Syftet skulle kunna tänkas vara att inte hålla på och värma upp moder jord med hjälp av golvvärmen. Det brukar ju rätt ofta föreslås isolering under golvvärmen så inte allt för mycket energi smiter den vägen...

Men problemet som hairypete kan få är en väldig massa fukt under cellplasten (mellan betong och cellplast). Den kanske kan angripa syllen senare... :-/
Tusan vad jag har börjat läsa slarvigt, nu har jag missat flera ggr... :(

OK, det skulle inte vara golvvärme... !!!
Det jag skrev tycker jag kan gälla ändå, principiellt. Dock är värmeförluster nedåt pga avsaknad av isolering inte alls lika stora, om det inte är golvvärme.

Isolering under golvet kan vara bra, golven blir säkert varmare då.
Problemet är den fukt som du kan få under isoleringen, den kan angripa syllen och allt annat organsikt material som är i kontakt med plattan.
Om ditt golv tidigare har legat direkt på plattan, så har du antagligen haft en del värmeläckage nedåt som sett till att fukthalten på plattans ovansida har hållt sig på en rimligt låg nivå, golvet har kanske dessutom kunnat andas och därigenom ventilerat bort fukt.

Om du isolerar så kommer antagligen plattan bli kallare och "ventilationen" sämre, så risken för ökad fukthalt kan inte uteslutas.
Ökad fukthalt skadar inte cellplast t.ex. men däremot är det troligt att du även har en del träkonstruktioner i kontakt med plattan där under och dom kan leva farligt.

Jag kan inte ge dig något råd hur du ska göra...
 
Mikael_L
Som tidigare inlägg skrev, klinker direkt på betongen utan tätskikt, gips eller något annat är antagligen ett rätt säkert utförande. Dock med risk för riktigt kalla golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.