Hej!
Vart tycker ni att man ska placera kundenheten med fibern ? Ska jsg placera den i källaren där jag kommer in med fibern, eller ska jag dra den vidare upp i en garderob där jag idag har elcentralen?
 
hsd
Jag har dragit upp den till den plats där jag har router och tidigare inkommande telekabel vilket gjorde installationen enkel
 
Okej, ja tankarna går i att sätta kundenheten på väggen där jag går in med fibern, kunna dra nätverkskabel till lämpligt ställe inne i huset där jag vill placera router.....& använda mig utan switch nere i källaren & gå med andra utgående matningar
 
Jag skulle välja att ha den på samma ställe som routern, lättare med felsökning om något börjar strula.
Sen vet jag inte riktigt om du menade att du tänkte använda flera portar på fiberconvertern för att slippa switch/router i källaren. Det ska du inte räkna med att det går, det brukar bara vara en port för "datatrafik" sen används de andra eventuellt för tele och tv (vill minnas att tv och tele kopplas in lite olika beroende på operatör)
 
J
Dheri skrev:
Jag skulle välja att ha den på samma ställe som routern, lättare med felsökning om något börjar strula.
Sen vet jag inte riktigt om du menade att du tänkte använda flera portar på fiberconvertern för att slippa switch/router i källaren. Det ska du inte räkna med att det går, det brukar bara vara en port för "datatrafik" sen används de andra eventuellt för tele och tv (vill minnas att tv och tele kopplas in lite olika beroende på operatör)
Precis så är det. En fördel med att ha mediaomvandlaren på inkommande våning, är om man har ett tvrum i källaren. Då kan man koppla en tvbox direkt i den. Detta gäller alltså i de fall den även är en bredbandsswitch.
 
Nej jag menar använda en vanlig data switch, då de bara släpper en port till mig....samt att de sitter en vanlig f-kontakt för tv kabeln som ska användas upp till min splitt på vinden....har gjort några såna här installationer tidigare men då har vissa velat att man drar iväg med fibern inne i huset & vissa föredragit att ha den precis där den kommer in.....men är lite kluven till vilket som är bäst
 
Dheri skrev:
Jag skulle välja att ha den på samma ställe som routern, lättare med felsökning om något börjar strula.
Ja och nej. Beror av fiberoperatör och medieomvandlare kan det vara lite olika förutsättningar, men även tjänsteleverantör. Har man någon form av medieskåp kanske man vill samla det.
Men 90% av installationerna görs till kunder utan medieskåp och då är det enklare/bättre för kunden att sätta medieomvandlare där fiber kommer in i huset. Sedan kan man dra nätverkskabel till plats för router.
Nätverkskabel är enklare att själv flytta eller förändra. Fiberkabel är krångligare och känsligare för hur den dras, t.ex. böjar och klamring.
Felsökningsmässigt är det ingen skillnad, t.o.m. tvärt om då man sällan har en lång fiberkabel tillgänglig om man misstänker kabelfel däremot nätverkskabel är vanligare.
Sedan har vi de 10% som har medieskåp eller kunskap om nätverk, men det är en annan målgrupp som texten ovan inte riktar sig till ;)
 
  • Gilla
Andreas117
  • Laddar…
AndersS skrev:
Ja och nej. Beror av fiberoperatör och medieomvandlare kan det vara lite olika förutsättningar, men även tjänsteleverantör. Har man någon form av medieskåp kanske man vill samla det.
Men 90% av installationerna görs till kunder utan medieskåp och då är det enklare/bättre för kunden att sätta medieomvandlare där fiber kommer in i huset. Sedan kan man dra nätverkskabel till plats för router.
Nätverkskabel är enklare att själv flytta eller förändra. Fiberkabel är krångligare och känsligare för hur den dras, t.ex. böjar och klamring.
Felsökningsmässigt är det ingen skillnad, t.o.m. tvärt om då man sällan har en lång fiberkabel tillgänglig om man misstänker kabelfel däremot nätverkskabel är vanligare.
Sedan har vi de 10% som har medieskåp eller kunskap om nätverk, men det är en annan målgrupp som texten ovan inte riktar sig till ;)
Detta va ett bra argument tycker jag nu blir de placering där jag gräver in min fiber....blir gömd i ena hörnet i tvättstugan 👍 grannen däremot ska vi dra direkt till hans mediacentral, där sitter den dock smidigt i källaren tillsammans där alla andra matningar går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.