Jag bor på landet i en villa som ligger vid en enskild väg. Mitt hus ligger 9 m från vägen, vägen är 4 m bred och på andra sidan vägen växer skog bestående av tall, gran och björk, med en genomsnittshöjd av 25-30m. Risken är stor att vid en storm kan något av träden falla på mitt hus och orsaka stor skada.
Vad jag kan förstå så är det min hemförsäkring som då gäller med påföljd att jag måste betala självrisk och uppröjning efter stormskadan. Jag kan få ersättning för självrisken av skogsägaren om jag kan påvisa att trädet varit ruttet. i annat fall får jag stå för kostnaderna själv. Skogsägare sköter sin skog "per telefon" och har ingen vetskap om situationen. Som jag ser det så har han ingen orsak att oroa sig eftersom han går skadeslös om något räd faller på mitt hus. Jag kan inte heller begära att han ska ta ned träd eftersom inget träd är ruttet. Är det något jag kan göra för förhindra att träd från hans skog faller på mitt hus?
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Du har sammanfattat det bra. Skogsägaren (eller vilken granne som helst) kan i princip bara bli skadeståndsskyldiga om de varit "vårdslösa" och trädet faller då det inte är storm, så även om trädet varit ruttet och inte skogsägaren (grannen) borde insett eller varit medvetna så klara dom sig.

Du lever med samma risk som alla andra som har träd inom fallavstånd från huset

Det man kan göra är flytta huset eller fälla träden :)
 
harry73
Varför skulle de falla på ditt hus? Finns det andra träd längs vägen som blev stormfälld? Hur är de härskande vindriktningar i förhållande till hus och skog?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur länge har du ägt din fastighet?
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
F
Det handlar kanske om att träden skymmer utsikten och TS fiskar efter ett smidigt sätt att lösa det problemet?
 
Du kan försöka köpa skogen och avverka så mycket du tycker det behövs.

Dom träd som ytterkanten av en skog står oftast betydligt stadigare än dom som står en bit in.
Så om dom fem första trädmetrarna avverkas så ökar risken att träden innanför faller om det tex blir styv kuling.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om ditt hus ska träffas så betyder det att det ska blåsa från skogen i riktning mot ditt hus. Alla träd som då står innanför skogskanten bromsar alltså vinden. Risken att det ska falla på ditt hus är därmed ganska liten. Träd i skogskanter faller ofta när det blåser men då när vinden kommer från ett öppet område mot skogskanten eller i en vinkel mot. Därmed inte sagt att det inte kan hända.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju ha träd på din tomt som hindrar vinden att få tag på grannens träd så slutningen i överkanten blir mindre det minskar risken att grannens träd faller.
 
O
Du får surra fast träden :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag förstår inte vad du är ute efter.
Träd faller ibland. Så är det bara. Om alla träd är friska är risken väldigt liten att de skall falla och om ett träd ändå faller täcker hemförsäkringen nästan hela skadan så vad är problemet?
Var är den stora risken?

Er tú komin úr føroyum ella annað víðaleyst land?......... hm....min färöiska har rostat betänkligt men det låter ju som om du kommer därifrån för färöingarna är ju inte vana vid träd;)

Om en 25 meters gran blåser omkull 15 meter från ditt hus (värsta möjliga) kommer bara de översta tio metrarna i kontakt med ditt hus. Så pass högt upp är kronan tät och stammen relativt klen så det blir litet smärre skador på taket och i i värsta möjliga fall en takstol som behöver repareras litet. Sannolikt är det inte det närmaste trädet som faller och då är det bara takrännan som kan få sig en smäll. Det är sällan träd blir 30 meter höga i utkanten av ett skogsparti så därför räknade jag med 25 meter..
Varje dag i livet tar man andra risker som är många gånger större än risken för "stora skador" på grund av fallande träd och många av de riskerna täcks inte av någon försäkring alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
knutte2 skrev:
Jag bor på landet i en villa som ligger vid en enskild väg. Mitt hus ligger 9 m från vägen, vägen är 4 m bred och på andra sidan vägen växer skog bestående av tall, gran och björk, med en genomsnittshöjd av 25-30m. Risken är stor att vid en storm kan något av träden falla på mitt hus och orsaka stor skada.
Vad jag kan förstå så är det min hemförsäkring som då gäller med påföljd att jag måste betala självrisk och uppröjning efter stormskadan. Jag kan få ersättning för självrisken av skogsägaren om jag kan påvisa att trädet varit ruttet. i annat fall får jag stå för kostnaderna själv. Skogsägare sköter sin skog "per telefon" och har ingen vetskap om situationen. Som jag ser det så har han ingen orsak att oroa sig eftersom han går skadeslös om något räd faller på mitt hus. Jag kan inte heller begära att han ska ta ned träd eftersom inget träd är ruttet. Är det något jag kan göra för förhindra att träd från hans skog faller på mitt hus?
13 meter till huset det betyder att du behöver en rotvälta för att det ska kunna bli skador o som tidigare påpekats träffas huset av kronan som bromsar fallet rejält....
Jag skulle inte oroa mig utan fota du träden o låt någon som kan titta på saken så sover du lugnare...

Om du vill göra något för att skydda dig så prata med markägaren om han tillåter dig att inspektera o ta ner träd i dåligt skick efter skrivväxling o sakkunnigt utlåtande
 
Tack för alla råd ock kommentarer, nu känner jag mig säkrare i mitt hus. Det är nog så att man ska ha maximal otur om något träd skulle falla på mitt hus. Träd i utkanten av skogsparti är i regel kraftigare och har bättre rotsystem än träd som står i klungor.
 
Det låter bra!

Känn dig säker..... risken är minimal och om det ändå händer är skadorna oftast små.
 
K knutte2 skrev:
Jag bor på landet i en villa som ligger vid en enskild väg. Mitt hus ligger 9 m från vägen, vägen är 4 m bred och på andra sidan vägen växer skog bestående av tall, gran och björk, med en genomsnittshöjd av 25-30m. Risken är stor att vid en storm kan något av träden falla på mitt hus och orsaka stor skada.
Vad jag kan förstå så är det min hemförsäkring som då gäller med påföljd att jag måste betala självrisk och uppröjning efter stormskadan. Jag kan få ersättning för självrisken av skogsägaren om jag kan påvisa att trädet varit ruttet. i annat fall får jag stå för kostnaderna själv. Skogsägare sköter sin skog "per telefon" och har ingen vetskap om situationen. Som jag ser det så har han ingen orsak att oroa sig eftersom han går skadeslös om något räd faller på mitt hus. Jag kan inte heller begära att han ska ta ned träd eftersom inget träd är ruttet. Är det något jag kan göra för förhindra att träd från hans skog faller på mitt hus?
Förstår ditt problem är i samma situation!
 
L Lakritsianen skrev:
Förstår ditt problem är i samma situation!
Jaha du gräver upp en gammal tråd när du inte fick medhåll i din egen trädfobitråd.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.