Jag håller på med avloppet i badrummet här hemma. I badrummet är det träbjälklag cc 30 som är ca 20 cm djupt.

Undrar om det är några större problem att sätta en 90 graders böjj precis när handfatets avlopp kommer ner under golvet. Jag har inte plats med 2 45 graders böjjar då dessa bygger för mycket för att få ett fall till huvudledningen. Om böjjen är precis i början så är den ju väldigt lättåtkomlig för rensning uppifrån.

Undrar även om denna dragningen från toaletten ok?
 
  • Schematisk ritning av avloppssystem med 90-graders böj, renslucka och avluftning för hemmabadrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av avloppssystem under badrumsgolv med 90-gradig böj, renslucka och grenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
88,5º böj på tvättställsavloppet är inga problem.

Men båda 110 ledningarna uppåt enligt din bild ska vara anslutna med 45º grenrör för det ska bli korrekt.

Luftningsledningen har samma krav som till WC nuförtiden.

Illustration av rörledning med 45 graders grenrör och vertikalt avloppsrör märkt Fig. 3.2.4a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
Krilleman
För det är inte förbjudet att koppla så.

Men det blir inte försäkringsmässigt rätt enligt säkervatten.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
För det är inte förbjudet att koppla så.

Men det blir inte försäkringsmässigt rätt enligt säkervatten.
Jag har samma svängda kopplingar på två golvbrunnar som går ner i grunden. Bakdelen på dessa är rensöppningar. Dvs. den övre svängda delen leder vattnet uppifrån och ner. Vågräta delen utan muff leder på stammen och delen med muff är renslucka. Det är för mig konstigt att detta inte kan vara godkänt då jag har en renslucka 10 cm ifrån nedkommande ledning. På toaletten har jag större förståelse då det är mer slam, papper etc. som kan fastna.

Kritiken är inte riktad mot dig utan mot reglerna som verkar väl styva. Ska försöka få in 2 45 graders kopplingar på toaletten.

Tack för svaren Krilleman_215!

Det hade ju varit smart om företagen börjar producera grenrör i ett stycke som motsvarar 2 45 graders kopplingardå varje skarv innebär ett extra ställe där slam kan fastna eller vatten rinna ut.
 
Redigerat:
Krilleman
Mycket bättre enligt sista bilden! (y)

Skippa grenrören där du skrivit "STAM", om denna inte fortsätter uppåt där också, och montera ett traditionellt rensrör 500mm ovan golv istället.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
Jo ovanför grenröret på stammen kommer anslutning från golvbrunnar + tvättställ. Tänkte ha en renslucka i skafferiet där luftningsröret kommer gå upp. Stammens placering är fixerat då det är utgående samlingsledning.

Skiss av VVS-installation med stamgrenrör, anslutning från golvbrunnar och luftningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Mycket bättre enligt sista bilden! (y)

Skippa grenrören där du skrivit "STAM", om denna inte fortsätter uppåt där också, och montera ett traditionellt rensrör 500mm ovan golv istället.
Efter mycket pillande för att få ihop alla vinklar etc.blev till sist lösningen så här:

Illustration av rörinstallation för toalett med markerade luft- och WC-anslutningar.

Tack för all hjälp Krilleman_215 du är guld värd på forumet!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Toppenbra! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.