Hej!

Jag tänkte om några har lite kluriga idéer om hur jag kan får till en dubbeldörr som har lite bättre motståndskraft mot inbrott? Dörren ska sitta på en friggebod, som ännu inte är byggd så alla möjligheter står öppna. Tanken har slagit mig om man ska satsa på en ståldörr, men jag vet inte om det blir väldigt dyrt. Eller om vad man själv kan göra med en dörr såsom denna http://www.jabo.se/se/sortiment/dörrar/dubbeldörrar/ för att göra den motståndskraftigare.

Stift och brytskydd är givet. Alla idéer högt som lågt uppskattas! :)
 
S
Tänk på att att det är svagaste länken som bryter kedjan. Om du sätter in en ståldörr så är det inte så svårt att såga bort infästningen med en tigersåg.

Kolla vad är för kantregel.
 
En rejäl skjutregel i över och underkant på den dörr som öppnas sst är nog en bra lösning. Eventuellt med en förstärkning av dörrbladet så att det inte är lika lätt att bryta i.

En bod är normalt en så klen konstruktion att det är lätt att såga ut dörren eller bara bryta upp en vägg som man verkligen vill in. Det bästa att göra är att bygga så att det låter mycket eller är jobbigt att byta sig in.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Tack så mycket för idéerna! En skjutregel ska jag titta på.

Vad kan man göra med dörrbladet? Den sidan som öppnas, kan man täcka med brytskydd. Svårare på karmsidan... Då är det väl bara stift som man kan lägga till som skydd.

Ja helt klart, men man behöver en tiger eller motorsåg för att strunta i dörren och ta väggen istället. Tänker att jag lägger mig på nivån att försöka försvåra för en kofot.
 
Vad har du i friggeboden som är så värdefullt att det inte räcker med en vanlig ytterdörr?
Se framför allt till att det är rejält med massivt trä mellan karm och väggregel vid låset.
Den som bryter med kofot bryter inte upp dörren utan böjer ut karmen så låsregeln går fri.
Om det då svarar bra bakom karmen så är det svårt att få upp dörren.

Protte

PS och bakkantsäkring
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Fina tips där!! Tack. Jag kör enduro, och de hojarna är det en hel del stölder på. Står nu larmad och med klass 3 kätting fäst i betonggolv.

Ska absolut öka på reglarna närmast dörren, för att få mer massivt trä. Gör det skillnad i vart man bryter, med tanke på att jag planerade att ha en dubbeldörr? Den har ju låset "på mitten". Kanske borde försöka hitta en vanlig dörr modell bredare...

Vad betyder PS?
 
Vi hade detta på vår garageport (slagdörrar) innan vi bytte till takskjutport, http://www.dorrkatalogen.daloc.se/images/detaljer/orginal/detaljer_S66_5.jpg när vi skulle byta porten så drog snickarna i handtaget och porten gick upp, fästena uppe och nere slets loss från dörrbladet.

Med rätt sorts spanjolett, http://www.assaoem.se/sv/site/assao...onsterdorr/spanjolett/spanjolett-for-pardorr/ och med hakregellåshus, http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/Lashus-2500/ så blir det ganska svårt att slita/bryta upp pardörr.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Ja, hakregel måste du ha på dubbeldörr, annars blir det inte svårt att bryta upp.
 
E
sinuslinus skrev:
Tänk på att att det är svagaste länken som bryter kedjan. Om du sätter in en ståldörr så är det inte så svårt att såga bort infästningen med en tigersåg.

Kolla vad är för kantregel.
Att först bryta bort plåtfoder och sedan såga av 8 st adjufixhylsor plus skruvarna som sitter i samt dom extra 8 hålen där man kan sätta i extra skruvar modell feta känns lite bökigt.

Således gör en ståldörr att tjuven flyttar fokus till svagare punkter som tex väggar och fönster.
 
Apropå svagaste länken.
En datorfirma i stan hade inbrott, fin stadig dörr med allehanda fina lås och brytskydd så tjuvarna tog genvägen genom gipsväggen bredvid dörren.

Protte
 
Hände samma sak i sickla centrum för några år sedan.
Elgiganten hade larmat lager längst in i butiken så det var nästan omöjligt att komma in.
Då hade man sågat upp väggen på toan som låg vägg i vägg med lagret, det var bara att tömma; eftersom de inte hade ir eller dylikt i lagret..

Svagaste länken är alltid dörr och fönster
Jag skulle undvika att ha fönster och köra vanlig ytterdörr med kantregel och brytskydd.

Om du skippar fönster är det ju ingen som ser att du har dyra hojar där inne.
 
S
Det var ju precis det som var min poäng...
 
Boden är planerad utan vanliga fönster. Har tänkt att en långsida samt en kortsida får en lodrät rad av betongglas som "fönster" för ljusinsläpp. Där kommer ingen igenom. Då går det snabbare att gå genom väggen.

Är helt med på att vill man in så kommer man in. Tänkte mer försvåra för nån halvnykter kille med skuvmejsel och kofot.

Tror jag ändå går på en trädörr. Och lägger i extra tjocka reglar runt dörren. Brytskydd och bakkantsskydd. Har nån tips på en dörr? Säg gärna till! :) En bred vanlig, eller en dubbeldörr. Efter den här diskussionen; låter det lättare med en vanlig.
 
D
Swedoor RC3 är nog den enda säkerhetsklassade trädörren på marknaden.
 
Det enklaste är väl att köpa en container som man sätter ett rejält containerlås på och sedan klä in den så att den ser snygg ut.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.