Allvetare
· Västra Götaland
· 10 321 inlägg
Bygga efter eget huvud är väl hela poängen? Vi byggde egna lådbilar när jag var liten, utan större påverkan av föräldrar
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Ncc gjorde färdig mallar för lådbil förra eller förrförra året.
Mallarna var i storlek 1:1 så det var bara att skriva ut, tejpa ihop utskrifterna och såga utanför mallen
Mallarna var i storlek 1:1 så det var bara att skriva ut, tejpa ihop utskrifterna och såga utanför mallen
Jag fann denna smarta konstruktion på lådbil.
http://www.selbst.de/hobby-freizeit...aete/bauplan-dreirad-bauen-152656-Bild-1.html
Smart framdrivning med delar från cykel.
http://www.selbst.de/hobby-freizeit...aete/bauplan-dreirad-bauen-152656-Bild-1.html
Smart framdrivning med delar från cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägen vi ska utför är av grus med halsbrytande serpentinkurvor så att sitta på den på bilden innebär nog en allvarlig olycka. Vad jag tänker är alltså någonting lite mer avancerat med ordentlig broms o styrning o då blir det ju lite krångligare. Som t.ex. vilka hjul tål sådana sidkrafter som det kommer att röra sig om längs den vägen.
Köp dig en 15 år gammal junior-gokart på blocket. Du borde hitta en sån för ca 2000kr komplett med fälgar. Där har du riktiga spindlar fram, styrning med ratt mm. Sen plocka delarna in på ett trächassi. Se till att dela bakaxeln bara, annars stannar nog lådbilen i kurvorna.
Ett lätt och billigt alternativ (inte lika bra dock) är att som på din bild ersätta kuggstången och köra med Tunn Wire eller starkt rep mellan spindlarna och rattstången (som bara behöver vara ett rör eller rundstång).
Du lindar repen på stången i motsatt riktning så när du rattar höger rullar du in repet till högerhjulet och släpper ut rep till vänsterhjulet. På så sätt sköts styrningen lätt och billigt
Du lindar repen på stången i motsatt riktning så när du rattar höger rullar du in repet till högerhjulet och släpper ut rep till vänsterhjulet. På så sätt sköts styrningen lätt och billigt
Angående just kuggstången, det är naturligtvis inte tekniskt möjligt att ha en sådan hela vägen ut till spindeln. Det går helt enkelt inte då spindeln rör sig i längsled och en kuggstång vanligtvis är rätt styv...Z zzoink skrev:Ett lätt och billigt alternativ (inte lika bra dock) är att som på din bild ersätta kuggstången och köra med Tunn Wire eller starkt rep mellan spindlarna och rattstången (som bara behöver vara ett rör eller rundstång).
Du lindar repen på stången i motsatt riktning så när du rattar höger rullar du in repet till högerhjulet och släpper ut rep till vänsterhjulet. På så sätt sköts styrningen lätt och billigt
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 321 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 321 inlägg
Alltså det är en lådbil vi pratar om, då är kanske inte geometrin superpetig och en del kan prioritera något enkelt. Men visst paralellstyrning ger inte någon ackermankompensering.F fsn skrev:
Beroendde på offset på styrarmarna så får man nån form av Ackerman oavsett om man frågar efter det eller inte. Det han göra din parallellstyrning slälvhämmande eller väldigt trög om det är byggt med precision. Sämre precision tar väl förvisso upp det. Jag tycker bara att man dör lite i själen om nåt stackars barn skall inleda sin bilkarriär med nåt lika understyrt som en Saab 99. Man kan dock se det som ett stort fall framåt från kuggstång hela vägen, det är mer åt rattlås-hållet.Johannes Carlsson skrev: