Hej!

Jag tänkte bygga in min aktiva sub i en trappa. Då sa elektrikern att ljudet kommer att försämras ordentligt.

Han tyckte jag skulle kolla om det fanns någon aktiv sub för inbyggnad. Någon som vet?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Gagga
 
Om man vet vad man håller på med så behöver det inte bli sämre,, kan mycket väl bli tvärtom.

Du kan ju alltid prata med t.ex hifikit som säljer byggsatser för högtalarbyggen.

Har du en exakt måttritning så kan dom få fram lämpligt element och dämpmatrial för att bygga på plats.

Läste en gång om en kille som gjorde hela källaren till subwoofer !!!,, Förenklat när det gäller bas ( mycket förenklat och inte helt 100%) är att större låda = enklare att få ut mycket kapacitet med billigare element och mindre styrelektronik.

Så,, visst,, jag skulle helt klart kolla upp det,
men,, du kan nog inte köpa en "vanlig" färdig sub och trycka dit..,, då kan det bli motsatta effekten...,,

 
Ok, tack för svaret. Men nu är jag inte direkt självbyggar typen :-[ utan vill gärna köpa en färdig produkt. Vet du om det finns nån "färdig" sub i "In wall! utförande?

Alternativet såg jag på Hifiklubben, det var en vägghängd snygg modell (Dali) tror jag den hette.

Kanske kan vara ett alt.

Trevlig helg!

Gagga
 
Behöver nog inte vara så mycket byggare,
dvs,, beror på vad du menar med "bygga in i min trappa"

Dom har som sagt färdiga "kits" som innehåller allt du behöver. Viktigt är att du vet måtten och matrialet du har redan idag..,,,

Har faktiskt inte sett någon inwall speaker av "sub" typ, dock andra vanliga,,,

Avvägningen med sub är just volymen på lådan, dämpning och detta i relation till elementet och elektroniken.

När du säger färdig produkt för att bygga in i trappan,
menar du mer eller mindre ställa en sub under trappan?
dvs,, hur mycket "bygga in" är tanken..??

 
Det borde inte vara något problem att bygga in en färdig sub bara membran och ev basport har koppling till rummet på samma sätt som om den stod i rummet.
 
Trappan är "stängd" dvs helt täck och gipsad & målad. Det jag ser framför mig skulle helst vara en sub som man fäller in i väggen (sidan av trappan), och då skulle endast gallret synas ( typ vita som på de in wall högtalarna jag har i taket).

Det kanske inte finns på marknaden, så jag får väl vänta och se om det dyker upp något, alternativt en sån där vägghängd.

Mvh Gagga
 
Gagga,,

Skulle helt klart rekommendera ett samtal eller mail till t.ex hifi-kit. Dom har nog hört dom flesta frågorna man kan hitta på.

Det enda som är viktigt med sub är just elementet i relation till lådan. Att t.ex ta en befintlig sub och plocka ur det mesta och sen fästa det in i trappen vore nog olyckligt,, och,, dyrare...,,,,
 
Hej, Emerson!

E du brasiliansk fotbollsspelare med hifi intresse tro? ;)

Har du nån www el. mail adress till det där hifi stället?

Mvh Gagga
 
Hifi intresse,, japp,, fotboll också..men,, emerson är
väl mest kopplat till gamla 70tals prog, ELP.....

http://www.hifikit.se/
info@hifikit.se

Jag gissa på att det som sagt bör vara enkelt att fixa.,,



 
Bockar & bugar!

Trevlig helg/ Gagga
 
Tack för tipset, lite dyr för mig (min sambo), bara. ;)

Gagga
 
Måste bara haka på... Att räkna fram en subwoofer är inte svårt och måtter på låddan och öppningen är inte kritiska. I princip behöver du bara veta:
- Högtalarens resonansfrekvens
- Volymen
- Öppningens area

Så kan du räkna fram rörets längd.
 
Jo, man kan göra så, men det blir inget vidare bra frekvensgång då... Jag har ganska omfattande erfarenhet av att bygga baslådor (har konstruerat över 200 olika), men i frågeställarens fall så hade jag föreslagit en färdigbyggd sub av sluten modell (=ganska stor) med hål framför högtalaren. Ett tips är att använda ett större ventilationsgaller i väggen om man inte vill ha högtalarkänsla på den.
 
He, he.

Tor att min sambo skulle bli lite pissed off. om man föreslog detta!

Soffan nästa....

Gagga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.