Hej. Sitter med en nyuppförd villa där tanken är att stenlägga gångar och trappa. Underlaget idag är stenkross/ grus. Nu till min fråga. Enligt mark entreprenören är underlaget såpass bra drenerat och kompakt att stenläggningen kan genomföras utan att behöva gräva ur dom obligatoriska 30-25cm för stenkross innan sättsanden och sten läggs. Min tanke är att gräva ur 10cm padda till underlaget och sedan på med markduk innan sättsanden och stenen läggs. Har någon annan varit med om liknade upplägg?och hur står sig resultatet?
Med vänlig hälsning, Alexander
 
Hej Alexander,

Under den grusade befintliga ytan antar jag att det redan ligger en geotextil som avskiljande lager mellan grus och jord/lera?
Om så är fallet behöver du INTE ytterligare en geotextil ovanpå gruset (mellan grus och sättsand/flis).
Du bör gräva ut och hårdgöra (padda) så att sättsand/flis blir mellan 3-5cm.
Sen stockar du av ytan och lägger din sten.

Om du ska lägga "vanlig" betongmarksten eller liknande skulle jag överväga att använda flis 2/5 istället för sättsand.
Resultatet av detta blir en lättlagad och hållbar yta!
Akilleshälen i varje stelnad yta är där stenen "slutar" då den sista stenen inte har något mothåll som låser fast. För att undvika problem med detta kan man antingen ha en typ av kantsten som avslut eller lägga yttre raden av stenen i jordfuktad betong.


Hoppas du fick svar på frågorna :)
 
Sandwich11 skrev:
Hej Alexander,

Under den grusade befintliga ytan antar jag att det redan ligger en geotextil som avskiljande lager mellan grus och jord/lera?
Om så är fallet behöver du INTE ytterligare en geotextil ovanpå gruset (mellan grus och sättsand/flis).
Du bör gräva ut och hårdgöra (padda) så att sättsand/flis blir mellan 3-5cm.
Sen stockar du av ytan och lägger din sten.

Om du ska lägga "vanlig" betongmarksten eller liknande skulle jag överväga att använda flis 2/5 istället för sättsand.
Resultatet av detta blir en lättlagad och hållbar yta!
Akilleshälen i varje stelnad yta är där stenen "slutar" då den sista stenen inte har något mothåll som låser fast. För att undvika problem med detta kan man antingen ha en typ av kantsten som avslut eller lägga yttre raden av stenen i jordfuktad betong.


Hoppas du fick svar på frågorna :)
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.