Jag skruvade bara när jag krysskolvade, ser inte att limmet skulle fylla någon funktion.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Krysskolva är enklare, det går fortare och det blir bättre än att kortla. Det är ett h-e att isolera med skivor. Nuförtiden så använder alla lösull så det argumentet mot krysskolvning är inte längre giltigt.
En bild.
Krysskolva träbjälklag under konstruktion med uppvikta kantbalkar och golvspån på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Antti Säisä och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
naderiano skrev:
Öppnar upp en gammal tråd igen.. när man krysskolvar/kortlar, ska man skruvlimma dem eller bara spika eller spika och limma??
Mvh/Nad
Jag kortlade i ett parti av mitt mellanbjälklag där jag hade något mer spännvidd än på andra ställen.

Jag skruvade och använde lim. Jag ser inte heller vilken uppenbar fördel det skulle vara med limmet i denna konstruktion, men jag drog dit en sträng ändå innan skruvning bara för att ...

Var mitt svar till hjälp?, knappast va! ;)
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
@mikael_L
Tack för svaret! Märkte du skillnad när du gjord det?
 
Redigerat:
@scim tack för svaret! Märkte du någon skillnad när du gjorde det? Det gungar och sviktar lite grann här hos oss. Jag tänkte skruvlimma spånskiva (10 eller 12mm) ovanpå de träbrädorna som ligger under. Men kanske om jag krysskolva det ger en ännu bättre effekt.... (?)
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Ja, jag märkte klar skillnad.
 
  • Gilla
Antti Säisä och 1 till
  • Laddar…
Orsaken att man krysskolvade förr var väl att man var snål och ville spara material? Att som vissa påstå att det skulle bli bättre än att kortla utan att förklara varför det skulle bli bättre förstår jag inte? Varför skulle det bli bättre?
 
  • Gilla
Nicwan
  • Laddar…
K
Jag satte cc30 på den delen där det var längre spännvidd.. bör jag kortla också innan jag limmar spån?
 
Finndjävel skrev:
Orsaken att man krysskolvade förr var väl att man var snål och ville spara material? Att som vissa påstå att det skulle bli bättre än att kortla utan att förklara varför det skulle bli bättre förstår jag inte? Varför skulle det bli bättre?
Varför skulle det bli sämre?
 
scim skrev:
Varför skulle det bli sämre?
Inte sämre, likvärdigt skulle jag tro. Att kortla går däremot mycket snabbare.
 
  • Gilla
Nicwan
  • Laddar…
K
Är det lönt att krysskolva med 45x45? På Findus fina bild har de använt 70x45, men 45x45 är ju betydligt billigare..
 
Jag skulle säga att det borde bli starkare om du förstärker i två riktningar, om än kanske marginellt. Jag skulle hävda att det går snabbare att kolva, dessutom är det inte lika noga med måtten. Man fäster den i underkant och slår den på plats ovanifrån tills det blir stumt, sedan fäster man upptill.
 
  • Gilla
Antti Säisä och 2 till
  • Laddar…
scim skrev:
Varför skulle det bli sämre?
Om kortlingarna ligger perfekt dikt an hela vägen så är det likvärdigt. Annars så sprider de inte lasten vidare till nästa bjälke. Kortlingarna ligger och vickar och gör ingen nytta alls. Det är precis som scim skriver enklare att få krysskolvning stum. Det handlar bara om att slå ner dem tills det tar stopp. sedan skråar man fast uppifrån så att den inte glider upp igen.

mvh Findus
 
  • Gilla
Antti Säisä och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle kortlingarna vicka, skruvar ni inte fast dom? Krysskolvning blir aldrig stummare än vad skruven klarar av eftersom det är den som tar upp lasten.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
scim skrev:
Jag skulle säga att det borde bli starkare om du förstärker i två riktningar, om än kanske marginellt.
Fysiken säger dock nått annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.