Hej Skal byta til Ny Spis

så ser det gamla Perilex stickpropp ut. Jord Gul/Grön och 3 Faser ?

igen Nul eller Neutral ? Närbild på en öppen Perilex stickpropp med gul/grön jordkabel och tre andra faser i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nya spis Sladd är der bara 3 Gul/Grön for Jord + en Blå och en Brun

hyr skal den då koblas ?

Tack

Vh T
 
Skal Nya Spis då koblas mellan 1 Fas och Neutral (överst vanstra) ?
 
Börja med att kolla om det finns nån nolla framdragen till uttaget.
 
Vi vet för lite. Den nya spisen, står det att den skall matas med 230V?

Om den bara skall gå på en fas, så kan den troligen behöva kraftigare matning. Enfasspisar matas ofta med 20A, vilket i sin tur kräver kraftigare ledningar från centralen. Perilex uttag med trefas matas normalt med 2x 16A och 2,5 kvmm trådar. För enfas (normalt i äldre lägenheter) har man 20A till spisen med 4 kvmm trådar.

Titta på installationsanvisningarna för den nya spisen. De går ofta, men inte alltid att koppla om för att drivas med två eller tre faser, frotfarande då 230V, dvs. man måste ha Neutral med.

Du kan också behöva kontrollera i perilexuttaget att det verkligen finns en neutral dragen från centralen. Den SKALL finnas, men i äldre och halvgamla hus har det fuskats en del med det, så att bara fasledarna är framdragna, kopplar man då in en modern spis för 230V, så får man "flytande nolla", vilket kan innebär att spisen bränns sönder.
 
Ah jeg skal då mäta mellan N och en Fas och se om jag får 230 V. där händer vel ingen ting om det inte är nogon nolla ?
 
Det är et 10 år gammalt älvsbyhus. där är 3 * 16 A
 
Ja den nya Spisen är på 230 V och leverat med Norsk Stickpropp med bara 3 kontakt 1 Jord 1 Brun och 1 Blå
 
El-schema för omkoppling av spis med olika anslutningsalternativ för olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser den nya Spis ut mht til omkoppla den
 
Den där går att koppla om. Under förutsättning att du har neutral i uttaget, så blir alternativ 1 bra, 3N~. Du får skaffa en ny anslutningskabel och koppla om en. det alternativet. Du har i nuläget troligen alternativ 3 eller 4 (de är identiska bortsett från märkningen N istället för L2).

Så kom ihåg att ta bort de extra byglingarna.
 
Ja det hänger då på at der är en nulla i mit stick, jag skal då mäta mellam N och en af Fas och få 230 V

vad är det for extra Byglingar ?

Tack
 
Den säger vel bare at der är 230 V mellam vilken Fas och Nul / Neutral ?
 
Om du mäter mellan dom olika anslutningarna i uttaget så bör du få ungefär dessa värden:
L1-N=L2-N=L3-N=230V
L1-L2=L2-L3=L3-L1=400V
L1-PE=L2-PE=L3-PE=230V
N-PE=0
 
Ja, jag måste säkra först at jag har en nulla, och då skal Blå kabel til N / Neutral Och Brun til en Fas og Gul/Grøn i mitten som Jord tack
 
Ja nu har jag mättet mellem dom 3 fas och Nullan och dom gir 234 V. Just nu änvender jag bara 1 Fas (brun ledning), Blå til Neutral och Gul/Grön som Jord. Men då har jag vel bara Max 3680 W (16A*230V) ??

Det fungera nu men

Det kan vel gi Problem om Alla kokzoner skal användes + ugn ? Måste man då ha et Grovere Kabel från El-Centralen ??

det kan inte Göras på annat sätt?

Mvh T
 
Ah jag har forståt. Måste köpa et nyt Perilex sladd och kobla den i stället for den kabel som kom med spisen. Jag skal då ta nogon klap/skydd väk (från bagsidan av spisen) och montera dom 3 Fas sladd och 1 jord och 1 Neutral.

Då vil jag ha 3 Fas med 230V'16A = 11040 Watt

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.