Hej

Min granne vill dra dagvattenledning genom min tomt. Kompensation är att jag kan koppla mig till den gratis. Är det värt det? Vad borde jag göra?
 
Ingen kan säga varken ja eller nej. Det är alldeles för lite information.

Hur ligger era tomter jämfört med varandra och med omkringliggande mark?

Hur ser ditt dagvattensystem ut idag?

Har du kommunalt vatten och/eller avlopp?

Vad kostar det att ansluta sig?


Vad säger kommunen om att två fastigheter ansluter sig till dagvattensystemet men att bara den ena betalar för sin tomt?

Antagligen kommer kommunen säga nej till en sådan lösning.
Inte pga det tekniska utan pga att anslutningsavgiften antagligen baseras på hur stor fastigheten är samt att varje ansluten fastighet ska betala anslutningsavgift.
Så om kommunen får reda på det så kan det kosta en massa extra pengar.
 
Det är en stor tomt som har blivit styckad i 4 mindre fastigheter. Jag äger en av de. Dagvattenledning ägs av privat företag som går genom delvis min grannes tomt och min tomt. Det finns ingen karta på det och inte servitut.

Företaget som äger dagvattenledning behöver lägga om ledningen för att hindrar min grannes husplacering. Och den enklaste enligt företaget är om dagvattenledning går genom min tomt för sen ska den vidare till åkermark. Kommunalt VA finns och jag kommer koppla mig till den men kommunalt dagvattenledning finns inte. Det ligger utanför detaljplan.

De 4 nya tomter kommer nog ansluta sig till den dagvattenledning tror jag för det är enda sättet att leda bort dagvatten från sin tomt.Visa bilaga Kvisljungeby 3.137 Dagvattenkarta.pdf
 
harry73
Har du problem med dagvatten?
 
Det måste finnas servitut för det. Om du säljer huset o den nya ägaren vill bygga pool just där som grannensledingar går då blir det konflikt om det inte finns nån servitut.
 
Jag misstänker att det är detta området det gäller.
Satellitbild över ett vägområde nära bebyggelse med markerad plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Harry73: Jag vet faktiskt inte om det är ett problem idag med dagvatten men säkrast är att leda bort den från tomten ifall det kommer mycket regn under kort tid nån gång.

Lars48: Idag finns det ingen servitut på den dagvattenledning(vad jag har förstått). Därför i samband med flytten kommer det bli en servitut.

Demmpa: Ja, det är min tomt som ligger på Trulsegårds Gärde 5. Och förslaget från företaget är att lägga dagvattenledning rakt genom min tomt(ny ledning), under stora bilvägen(ledning redan finns), och vidare till odlingsmark. Frågan är bara om jag kan begära något mer ekonomisk för att de använder en del av min tomt eller?
 
harry73
Är det den obebyggde tomten längs vägen?
Ska du bygga där?
 
Ja, den är styckad i 4 mindre tomter nu och jag äger den som är i mitten. Jag kommer bygga där ja.
 
harry73
Försök att lägga röret i tomtgränsen. Då stör den ingen.
 
Frågan är bara om jag ska bara säga "okej" eller begära ekonomisk kompensation? :confused:
 
harry73
Av vem? Säljaren av tomten som inte berättade att det fanns ett rör i marken? Eller av de tomter på andra sidan vägen?
 
Av företaget som äger dagvattenledning. De kommer lägga om hela dagvattenledning på min tomt vilket i framtiden kommer betyda att de kommer kunna gräva upp min tomt i framtiden vilket är mindre kul.
 
harry73
Jag föreslår att grannens entreprenör förlägger delen som ligger på sin tomt till sin sida av tomtgränsen och du förlägger delen på dintomt till din sida tomtgränsen. Antingen begär ni ersättning för flyttkostnader av grannarna på andra sidan vägen eller säljaren eller ledningsägaren. Servitutsersättning brukar inte vara så mycket och där skulle jag vara smidig.
Jag misstänker att du officiellt behöver tillstånd av ledningsägaren att öht få flytta ledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.