Bor i Skåne och undrar när det är rätt tid att lägga ut stroller, mossa (den lila)? Kan man göra det redan? Vet att den andra som är gul, skall det vara varmare. Men får inte fram uppgifter om när det är dags för denna sort.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
hsd
Jag lade ut tusentals kronor på stroller enligt konstens alla regler ett par år, men mossan frodades och har numera tagit över helt
 
JosRas skrev:
Bor i Skåne och undrar när det är rätt tid att lägga ut stroller, mossa (den lila)? Kan man göra det redan? Vet att den andra som är gul, skall det vara varmare. Men får inte fram uppgifter om när det är dags för denna sort.
Enligt uppgift från deras webbsida är mars, april och september optimala månader för Stroller Mossa. Förmodar att snöfritt också är att föredra... ;)
 
F
JosRas skrev:
Bor i Skåne och undrar när det är rätt tid att lägga ut stroller, mossa (den lila)? Kan man göra det redan? Vet att den andra som är gul, skall det vara varmare. Men får inte fram uppgifter om när det är dags för denna sort.
Den skall ut nu. Ett kostnadseffektivt alternativ är att åka till granngården och köpa en säck Ferrogent (tror det är 15kg) och nåt av deras YaraMila NPK-gödsel i 25kg säck.

Ferrogenten är lite avigare att använda då det är bäst att vattenlösa den och vattna ut. Jag har torrspridit men det kräver nästan vindstilla. I samband med Ferrogent så gödsla. Kör du på nån dyr mossa-produkt så är det troligtvis en kombiprodukt och redan gödslad.

1,5 månad efter mossmedlet (oavsett vad du använder) så gödsla på lite igen. Kan också vara lämpligt med en dos kalk.
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Jag har också genomskådat de där ockerdyra mossmedlen så jag köpte mig en säck Ferrogent järnsulfat vilket är det som mossbekämpningsmedlen består av fast till en bråkdel av kostnaden.
Tanken var att vattna ut det med vattenkanna men det rinner ju ut så snabbt så jag duschade ut det med trycksprutan istället vilket fungerade bättre.
Hyggligt vindstilla är såklart att föredra. Bara någon timme senare så började mossan svartna och nu närmaste tiden så tror jag att gräset kommer ha en skaplig chans att konkurrera ut mossan. Gödning är väl att rekommendera men det beror ju också lite på hur ofta man vill vara tvungen att klippa gräset..
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Min erfarenhet avv både Stroller Kombi och Stroller mossa är att det är utkastade pengar och man betalar för att få annorlunda ogräs.

För många år sedan körde vi med Stroller kombi enligt alla instruktioner och med en nyinköpt spridare av samma märke. Jodå den sommaren blev gräsmattan faktiskt bättre och jag tror faktiskt att det var lite mindre ogräs och maskrosor eller så bara tyckte vi det.

Året efter så var inte gräsmattan vad den varit, stora konstiga bladväxter dök upp mitt i gräsmattan och mycket annan växlighet som inte funnits sommaren innan såg ut att frodas och det fortplantade sig med rekordfart runt hela byggnaden och tog musten ur gräsmattan den maskros som tycktes ha försvunnit året innan dök nu upp med rekordfart och hade grova långa rötter.

Då detta var på gränsen till ohållbart så åkte jag och chefen ner till en stormarknad med trädgårdsavdelning där en säljare påstod att det vara bara att slänga på mer Stroller, vi hade helt enkelt använt för lite förra året. Vi sa vi skulle fundera och säljaren gick vidare för att attackera nästa intet ont anande kund.

Då vi står där och funderar och diskuterar kommer det fram en äldre herre och presenterar sig som tradgårdsmästare och undrar om vi behöver hjälp med de olika blommor som står på höger sida om gången, jag förklarar att vi behöver råd och hjälp och förklarar fenomenet med vår gräsmatta, innan jag ens hinner nämna Stroller så säger trädgårdsmästaren "¨Hur mycket Stroller la ni på gräsmattan förra sommarn ?"
Vi blev båda lite paffa och talade om hur mycket varpå han säger att gräsmattan går att åtgärda relativt lätt då vi
är ute i god tid.

Han skrev sedan ner lite tips och även olika typer av gödsel och förklarade lite hur Stroller fungerar.

Vi fick sen åka till ett par andra affärer då "hans" affär inte sålde någon av sorterna vi skulle ha,
kommer ihåg att vi köpte hönsgödsel och ett par andra "naturliga" produkter men har tyvärr glömt det mesta, hönsgödsel är det enda jag kommer ihåg.
 
F
Nappe 74 skrev:
Jag har också genomskådat de där ockerdyra mossmedlen så jag köpte mig en säck Ferrogent järnsulfat vilket är det som mossbekämpningsmedlen består av fast till en bråkdel av kostnaden.
Tanken var att vattna ut det med vattenkanna men det rinner ju ut så snabbt så jag duschade ut det med trycksprutan istället vilket fungerade bättre.
Hyggligt vindstilla är såklart att föredra. Bara någon timme senare så började mossan svartna och nu närmaste tiden så tror jag att gräset kommer ha en skaplig chans att konkurrera ut mossan. Gödning är väl att rekommendera men det beror ju också lite på hur ofta man vill vara tvungen att klippa gräset..
Eller hur mycket mossa du vill ha tillbaka. Rätt näring håller mossan borta.
 
Jo, det är sant.
Välgödslat motverkar mossan effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.