O
Hur gör man då om man inte har någon ÖB? Det är inte direkt ovanligt. Däremot har jag fått för mig att många fb låter göra en egen besiktning när man skaffar husförsäkring. Tror att du kan lämna ut protokollet utan att vara rädd... För syntes felen då så är det stor risk att de finns kvar idag:)
 
FB ska skicka dit egen bes man och bedömma skadan o orsaken. En 6 års gammal protokoll vill de ha bara föratt hitta ett kryphål och förhoppningsvis reglera skadan med minsta möjliga ersättning.
Nej, jag skulle aldrig göra det. FB får göra en egenbedömning på egenhand. Det här luktar illa från långt hål.
Jag har varit med om många villa försäkringsärende genom åren och har aldrig hört talas om en sån sak.
Vad är det för försäkringsbolag? Berätta så att andra inte anlitar dem.
 
Redigerat:
Som jag ser det så beror det lite på vad som står i protokollet. Om det ex. står en mer eller mindre direkt uppmaning att byta gammal VVS, så kan man ju tänka sig att förs. bolaget vid en vattenskada skulle kunna hävda att du varit vårdslös som inte bytt rören trots anmaning från bes. mannen. Eller liknande om elinstallation.

Men vill de nu ha ut det för den här skadan, vilket låter väldigt dumt, så skicka över det, och känner du dig obekväm med det så byt försäkringsbolag. Både för att de strular, och för att du känner dig obekväm med att de har protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.