Kapade just ett gjutjärns rör med tigersågen å bi-metal blad, märke kwb köpta på jula. Ca 20 sekunder tog det. Rekommenderar de bladen starkt.
 
Hilti har även ett blad som funkar kanon till ändamålet!
det heter "W-csr ms 13" inte så svindyra enligt de priser ja kan se.
//oscar
 
Det är Bosch som tillverkar Hiltis tigersågblad så köp det som är billigast av dem för det är samma kvalitet.
 
hempularen skrev:
Risken är ju bara att den tar resten av huset också, om man nu inte råkar bo granne med brandkåren.
Tack, alla i denna tråd! Men kan någon förtydliga följande för en nybörjare:
* Slår det alltså inte gnistor ifall jag kapar gjutjärnsrör med tigersåg?
* Är bladfästena för tigersågar standardiserade så att jag kan välja bladmärke oberoende av maskinens märke?

Under min diskho finns stumpar av järnrör som jag helt behöver få bort för att komma åt med en 90 millimeters hålstans, för att sedan sätta dit en avfallskvarn. Röret har cirka 50 mm diameter. Jag tolkar den här tråden som att tigersåg med rätt blad är rätt verktyg om jag vill ha det snabbt och säkert gjort utan gnistor.

(Rörkapningsverktyg verkar inte funka för det verkar lämna en stump efter sig som är för lång för att stansen ska kunna gapa över den.)
 
Fästet är en standard. Och det kommer inte slå gnistor. Det har aldrig gjort det för mig iaf
 
mitt tips vad gäller märke är RIGID.
En tankskrotare jag känner till kör uteslutande med deras blad.
 
Bosch har en bladkvalitet som heter cast&Brick. Jag köpte några hos Ekesiöö när det begav sig.
 
Hej,
Om du vill kapa gamla gjutjärnsrör kan du göra detta med en tigersåg,
Köp specialblad för gjutjärn. Det går inte med "vanliga" för metall.

Jag köpte ett blad på Fredells i Hammarby sjöstad för c:a 386 kr.

Att kapa gammalt 110 mm gjutjärnsrör tog c:a 10 minuter men då stod jag jäkligt obekvämt och behövde vila då jag stod på en stege och sågade en bit ovanför mitt huvud. En tigersåg blir tung efter en stund. Jag smorde in snittet med motorolja några gånger. Tror att det hjälpte.

//Thomas
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Välkommen till forumet ThomasBo! :)

Inlägget du svarat på har sina år på nacken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.