Planerar ett bygge av ett 40 kvm kallväxthus med en 8 kvm vinkel som ska bli isolerad vinterträdgård plus mysrum vår/höst. Konstruktionen blir aluminium (med glasfönster), uppställd på en 50 cm hög tegelsockel.

Har fått en gammal vedkamin som jag funderar på att installera i vinterträdgården. Rökröret sticker ut på sidan, så långt väl eftersom jag tänker att det är enklast och bäst att dra ut rökröret genom sockeln och sedan vinkla det uppåt. Problemet är att rökrörets höjd på kaminen är 60 cm, och sockeln är 50 cm hög...

Nu en fråga som otivelaktigt avslöjar min fullständiga okunnighet om skorstenar och kaminer:
Skulle det funka om jag vinklar ner rökröret från kaminen 90 eller 45 grader ca 15 cm, sedan drar det vinkelrätt genom sockeln och därefter vinklar det 90 grader och leder det uppåt ett antal meter? Skulle det bli något drag överhuvud taget? Skulle en utsugsfläkt i röret hjälpa?
 
Hej,
Jag skulle tro att problemet blir att få drag när du tänder. När du väl fått igång cirkulationen kommer det fungera, men för att få igång det kan nog en fläkt i skorstenspipan vara till hjälp.

Tänk också på att om du gör som du funderar och drar ut skorstensröret på utsidan direkt, kommer du tappa väldigt mycket av värmen. Drar du pipan på insidan av växthuset kommer det avge en hel del värme från rökgaserna som annars hade gått förlorade till kråkorna. Kanske värt att fundera på? :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ok, det kanske faktiskt kan fungera då...
Problemet med att dra röret på insidan är att då måste det gå ut genom glastak/glasvägg, med alla problem detta medför. Blir nog svårt både att få tätt och få glaset att hålla. Vet faktiskt inte hur man skulle lösa den biten.
 
Glöm inte heller av att det ju så småningom behöver sotas..

Snackar vi tätbebyggt område, så ska du nog slå en signal till kommunen resp. skorstensfejarn.
 
Tack för alla tips. Jo, den där bilden har jag sett tidigare. Och visst skulle man kunna byta ut en glasskiva i taket mot en falsad plåt och dra röret på insidan. Plus: Man får lite mer värmetillskott. Minus: Röret tar en del plats i anspråk.

Jag börjar fundera på att istället mura upp en 60 cm bred tegelmur bakom kaminen som ersätter glaset mellan två reglar på sidoväggen, dvs ca 2 meter hög. Då går det bra att dra ut röret och man får ett extra värmemagasin. Och så gör det ju inget att det lär bli rätt snyggt också.
 
cosmic skrev:
..bygge av ett 40 kvm..
cosmic skrev:
Och visst skulle man kunna byta ut en glasskiva i taket mot en falsad plåt och dra röret på insidan. Plus: Man får lite mer värmetillskott. Minus: Röret tar en del plats i anspråk.
Jag börjar fundera på att istället mura upp en 60 cm bred tegelmur bakom kaminen som ersätter glaset mellan två reglar på sidoväggen, dvs ca 2 meter hög. Då går det bra att dra ut röret och man får ett extra värmemagasin. Och så gör det ju inget att det lär bli rätt snyggt också.
Du bygger ett 40 kvm växthus och oroar dig för ett rör som går rakt upp från kaminen och därmed inte upptar någon mer golvyta än kaminen i sig redan tar?
 
Röret blocker väl lite åt alla håll. Men huvudorsaken är att endast ca 7-8 kvm av växthuset ska utgöras av vinterträdgård - där kaminen ska stå.
Den lilla yta som försvinner är inte hela världen. Mer att jag inte tycker det är så snyggt att ha röret invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.